Studentka doktorského studijního programu Hudební teorie a pedagogika Kateřina Dvořáková se jako členka produkčního týmu podílela na vzniku filmové opery Lázeňská sezóna současného brněnského skladatele Víta Gregora v režii známé divadelní režisérky Dagmar Hlubkové.

Jedná se o filmové ztvárnění původní opery s baletními čísly z roku 2014, jehož příprava trvala téměř tři roky. Přípravy se započaly již v roce 2021, kdy orchestr Moravského divadla Olomouc nahrál pod dirigentským vedením Tomáše Hanáka audio nahrávku. Příprava filmu samotného probíhala bezmála dva roky a natáčení se odehrálo v červenci 2024 na Zámku Čechy pod Kosířem, který ideálně naplnil lokační a umělecké požadavky na realizaci díla, přičemž původní úvahou bylo celý štáb přesunout do Františkových lázní, které byly autorovi inspirací pro tvorbu opery.
V minulosti bylo obvyklé, že se opery a operety adaptovaly do filmové podoby a staly se tak dostupnými širšímu publiku a tato tradice nám umožňovala zažít kouzlo opery prostřednictvím unikátního zpracování a často i v autentických kulisách. Českému divákovi jistě není neznámé jméno významného českého tvůrce filmových oper a operet Petra Weigla, jehož odkaz je v oblasti filmového dramatického umění neopomenutelný. Kombinace hudby, dramatického vyjadřování a vizuálního umění může přinést unikátní zážitek nejen divákovi, ale i samotným výkonným umělcům, pro které je přenos opery na filmové plátno novou uměleckou výzvou.
Lázeňská sezóna pro mě nepředstavovala jen pracovní projekt, ale rovněž další z praktických zkušeností, které mohu sdílet se svými studenty uměleckého managementu, ale je rovněž potvrzením, že tvrdá práce, slušnost a profesionalita přirozeně přináší úspěšné projekty, výsostně spokojené spolupracovníky i zadavatele, ale i další pracovní příležitosti, na které se již teď velmi těším.
Spolupráce na filmové opeře Lázeňská sezóna byla již třetím celovečerním filmem, na kterém se Kateřina Dvořáková podílela. „Lázeňská sezóna patří k nejnáročnějším projektům, na kterých jsem doposud participovala, a to jak z hlediska technického, finančního, ale i personálního. Toto vše umocňuje fakt, že celá organizace natáčení ležela pouze na dvoučlenné produkci a realizace tak vyžadovala enormní úsilí a soustředěnost. Nicméně chápu ji jako obrovskou zkušenost a důkaz, že organizačně není nic nemožné, a nesmírně si vážím důvěry producenta filmu Víta Gregora, který si do svých projektů velmi důsledně vybírá své spolupracovníky z řad profesionálů ve svých oborech. Možnost spolupracovat mj. s profesionály z České televize, s kostýmní výtvarnicí Alenou Schäferovou, držitelem Thálie Stanislavem Šárským nebo scénografem Jaroslavem Milfajtem považuji za velmi obohacující profesní i lidskou zkušenost. Lázeňská sezóna pro mě nepředstavovala jen pracovní projekt, ale rovněž další z praktických zkušeností, které mohu sdílet se svými studenty uměleckého managementu, ale je rovněž potvrzením, že tvrdá práce, slušnost a profesionalita přirozeně přináší úspěšné projekty, výsostně spokojené spolupracovníky i zadavatele, ale i další pracovní příležitosti, na které se již teď velmi těším.“
Premiéra filmu se uskutečnila 3. ledna 2025 a průvodním slovem ji provedl zkušený a oblíbený moderátor Lukáš Kobza, publikum pak mělo kromě premiéry filmové opery samotné možnost zhlédnout i Film o filmu Lázeňská sezóna z tvůrčí dílny dokumentaristy a kameramana Jiřího Strnada.
Filmová romance Lázeňská sezóna plná hudby a tance oslavuje krásu lidských vztahů a nezapomenutelné chvíle plné setkání, úsměvů a romantických zmatků prožitých v Chlopni – lázních na choroby srdeční.
ÚĆINKUJÍ: sólisté a sbor Moravského divadla Olomouc, sólisté a sbor Národního divadla moravskoslezského, balet a sbor Slezského divadla Opava
NÁMĚT A LIBRETO: Anita Vansová – Eva Gregorová – Vít Gregor
SCÉNÁŘ A REŽIE: Dagmar Hlubková
HUDBA: Vít Gregor
ORCHESTRACE: Richard Mlynář
HUDEBNÍ NASTUDOVÁNÍ: Tomáš Hanák
KOSTÝMY: Alena Schäferová
ARCHITEKT: Jaroslav Milfajt
KAMERA: Patrik Hoznauer
STŘIH: Jiří Mikula
PRODUCENT: Vít Gregor
Text: katedra hudební výchovy PdF UP
Foto: Michael Vičan, Daniel Schulz
Comments