Znáte Easybasket? S touto zjednodušenou variantou basketbalu se naučíte, jak jednoduše a efektivně rozvíjet nejen pohybové dovednosti, ale také sociální kompetence a lásku ke sportu. Na vlastní kůži si to mohli vyzkoušet také studující z katedry primární a preprimární pedagogiky na workshopu, který spolupořádal CZBASKETBALL. Některé z tipů můžete ve výuce vyzkoušet sami, a to za pomoci materiálů, které naleznete v dnešním textu!
Katedra primární a preprimární pedagogiky uspořádala ve spolupráci s CZBASKETBALL pro studující 2. ročníku programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ workshop s představením projektu „Basketbal ve škole. Jednoduše, hravě a pro každého“, který vznikl pod hlavičkou České basketbalové federace. Bylo nám ctí na naší půdě přivítat jako hlavní lektorku Milenu Moulisovou – šéftrenérku dětí a mládeže ČBF a jejího kolegu z federace Jakuba Wiednera. Oba mají na starosti nejen tento projekt, kdy nabízí své poznatky ohledně basketbalu pro základní školy a pořádají školení pro učitele základních i středních škol.
Níže tak přinášíme základy i pro vás všechny, abyste toto téma mohli hojně využívat a nemuseli se jej bát. Text připravila Milena Moulisová a všechny náměty pod QR kódy můžete případně využít. My přidáváme ještě pro zájemce odkaz na projekt Týden basketbalu na základních školách, do kterého se zapojily i některé z olomouckých základních škol (ZŠ Hálkova, ZŠ Stupkova, ZŠ Tererovo náměstí) a získaly tak nejen tištěnou metodiku, ale i nové pomůcky vhodné pro žáky 1. stupně. V příštím roce by měla být výzva opět vypsána, takže máte možnost se zapojit i vy. Odkaz na projekt najdete zde nebo případně po načtení QR kódu.
Děkujeme CZBASKETBALL za spolupráci a věříme, že se potkáme i v příštím roce. Nyní už představení projektu Basketbal ve škole:
Úvod
Basketbal je z hlediska učení jednou z nejtěžších sportovních her. Pozorování současného vyučování basketbalu ukazuje vysoce strukturovanou výuku s vysokou preferencí technického přístupu, tedy upřednostnění tréninku techniky vytržené z kontextu herního děje. Mohli bychom říci, že tradiční metody mají sklon koncentrovat se na techniku a neberou v úvahu tu pravou podstatu basketbalu a tedy hlavně hravý, ale i herní základ. Stejně tak za velmi důležité ne-li nejpodstatnější považujeme vzbudit u dětí zájem o basketbal a vytvořit k němu kladný vztah.
K tomuto účelu vznikla koncepce Easybasketu. Jedná se o zjednodušenou formu basketbalu, která díky upraveným pravidlům ulehčuje žákům pochopení podstaty hry („zorientování se v chaosu hry“).
Za nejpodstatnější rys výuky Easybasketu je jednoduchost, díky čemuž jej lze učit v jakémkoliv věku a úrovni, a hlavně cílí na tři složky žáka (celostní přístup), tedy kromě těla (rozvoje kondice a dovedností), také na hlavu (schopnost se rozhodovat a řešit situace) a srdce (vytváří vášeň k pohybu a basketbalu).
Pravidla hry – pro začátečníky
Žlutý míč na Easybasket (lehčí, měkčí, menší), výška koše 220–260 cm
Povolen driblink obouruč, přerušovaný driblink a dva kroky bez driblinku
Hodnota koše: začátečníci (1b obroučka, 2 nebo 3b koš)
Osobní obrana
Hrací doba – dle možností výuky
Pravidla postupně přibližovat „velkému“ basketbalu díky podnětům učitele (např. kužel v jedné ruce hráče podnítí správnost driblinku jednou rukou)
Vyučovací jednotka (45 minut)
Úvodní část (10 minut) – rozcvičení (zapojení všech dětí, možnost volby intenzity, zapojení konkrétních cvičení vhodných pro rozcvičení, příp. s míčem)
Hlavní část (10 minut) – zejména herní cvičení a průpravné či pohybové hry (1–2)
(15 minut) – hra
Závěrečná část (5 minut) – zklidnění organismu, kompenzace
Počet cvičení: 3–5
Počet opakování činnosti: 6–8
Doplňková činnost – všeobecně rozvíjející (v zástupech, při přípravě dalšího cvičení apod.)
Příklady vyučovacích jednotek
Doporučení pro vyučovací proces
Zapojení všech žáků.
Zjednodušování pravidel, minimální zastavování plynulosti hry.
Všestranný rozvoj + specifický rozvoj (pohybová gramotnost + basketbal).
Vytvořit „kontrolovaný chaos“, dbát na bezpečnost (např. pomůcky mimo oblast koše).
Nechat žáky řídit si hru a nechat je objevovat řešení situací (tzv. power games = hry na moc).
Klást důraz na hravost, zábavnost cvičení pomocí dětských příběhů, názvů apod.
Počet cvičení v každé jednotce je možné upravit na základě úrovně a počtu dětí určité skupiny (méně cvičení dovolí dostatečný počet opakování pro každého jedince).
V závěru jednotky je vhodné zařadit průpravnou hru a minimálně ji zastavovat.
Názvy cvičení není nutné zachovávat, je možné nechat určit název děti.
Z hlediska obsahu je vhodné nechat děti hodně si hrát s míčem (driblink, střelba, přihrávky).
Při volbě cvičení je zásadní plánování s ohledem na počet dětí, učitelů a realitu prostředí (pomůcky, koše, bezpečnost,…) a na základě toho volit vhodné metodicko-organizační i sociálně-interakční formy.
Ve větším počtu dětí a skupin při cvičeních vytvořit doplňkovou činnost (všeobecně rozvíjející) pro děti v zástupech (např. kámen, nůžky, papír a prohraný hráč podlézá vyhraného).
Principy vedení vyučovací jednotky z hlediska komunikace (motivace, zpětná vazba, individuální přístup, bezpečnost apod.).
Doporučená publikace
Text: Zdeněk Rechtik
Foto: Alžběta Gregorová
Komentarze