Festival Baroko nabízí hudbu, která zněla na dvoře Leopolda I.

Dvanáct večerů, které přináší řadu koncertních programů i několik novodobých premiér. 14. června začal pětadvacátý ročník olomouckého hudebního festivalu Baroko 2022, jehož spolupořadatelem je i Univerzita Palackého. Letošní ročník nabídne hudbu dvora Leopolda I. a jeho nástupců.



Každoroční dramaturgie festivalu Baroko klade důraz na uvádění novodobých premiér barokních a klasicistních skladeb vzniklých v Čechách a na Moravě a na skladby s úzkou vazbou na domácí mecenáše či unikátní hudebniny z regionálních sbírek. Od roku 2001 je festival obohacen také o scénické provozování oper, které vznikaly jako ‚volné rekonstrukce‘ ztracených děl na původní barokní libreta.


„Mou letošní srdcovkou je Posvátné kopí Andonia Draghiho. Premiéra se uskutečnila v Praze, kam císařský dvůr uprchl z Vídně před morovou nákazou. My ji nabídneme 1. července. Velmi se těším i na experimentální Písně o nestálosti tohoto světa. Půjde o skladby ze 17. století, ovšem v podání vynikající šansoniérky Aleny Hladké,“ uvedl za pořadatele festivalu Tomáš Hanzlík z katedry hudební výchovy Pedagogické fakulty UP. Ve své řeči pak zdůraznil i hosty festivalu. Vedle domácího Ensemble Damian totiž přehlídka hostí významná tělesa specializující se na autentickou interpretaci barokní hudby AnMoEn, Fantasmi z University of North Texas a Musicu Floreu.


Svou premiéru bude mít v letošním ročníku serenata Proteo sul Reno (Proteus nad Rýnem) Giovanniho Bononciniho, oratorium Il fratricidio di Caino (Kainova bratrovražda) či serenata Europa Alessandra Melaniho.


„Po třech letech budeme konečně zase stavět divadlo Theatrum Schrattenbach. Tentokrát poprvé pod širým nebem v atriu Vlastivědného muzea Olomouc. Máme připravenou i mokrou variantu, a to v přilehlém sále Václava III., kde bude nainstalovaná menší provizorní divadelní scéna. Srdečně zvu všechny zájemce o nevšední zážitek,“ dodal Tomáš Hanzlík.

Přehlídka vznikala díky kroměřížskému archivu, kde se značná část hudby provozované na dvoře Leopolda I. uchovala. Druhá skupina skladeb je realizována na základě dobových rukopisných partitur ze soukromé knihovny císaře, jež jsou v poslední době zveřejňované Rakouskou národní knihovnou.


Vznik festivalu Baroko je spojeno s rokem 1998. Od počátku je zaměřen na interpretaci hudby sedmnáctého a osmnáctého století s použitím dobových nástrojů. Tomáš Hanzlík z PdF UP jej letos pořádá ve spolupráci s Vlastivědným muzeem v Olomouci, Moravským divadlem v Olomouci, Univerzitou Palackého a její katedrou hudební výchovy PdF UP, s Vlastivědnou společností muzejní v Olomouci, také s University of North Texas a hudebními tělesy Ensemble Damian a Musica Florea. Více zde.


Text: Žurnál UP

Foto: Žurnál UP

9 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše