Kombinovaná výuka | Tematická zpráva České školní inspekce
- Učitel21

- 5. 11.
- Minut čtení: 3
Kombinovaná výuka, tedy systematické střídání prezenční a distanční formy vzdělávání, byla v českých školách testována v rámci pokusného ověřování od roku 2021. Nová tematická zpráva ČŠI shrnuje zkušenosti základních a středních škol a hodnotí její dopady na výsledky vzdělávání.

Pro prezenční tematickou inspekční činnost bylo na základě informací z inspekčního elektronického zjišťování mezi 53 školami vybráno 35 škol (15 základních a 20 středních), ve kterých byly uskutečněny rozhovory nejen s vedením školy, ale především s vyučujícími, kteří realizují kombinovanou výuku.
V distanční části kombinované výuky častěji převažovala jen asynchronní forma výuky (u 45 % učitelů), pouze synchronní formu využívalo 18 % učitelů a kombinaci obou forem 35 % učitelů. Ze sledovaných činností žáků při distanční výuce převládalo samostatné plnění asynchronních úkolů, samostatné vytváření prezentovatelného výstupu a konzultace s vyučujícím (podpora, zpětná vazba), což jsou činnosti podobné i běžně využívané domácí přípravě v základních a středních školách; ve většině případů tedy kombinovaná výuka v rámci distanční části nepřináší zřetelné obohacení vzdělávání.
Rozsah realizace kombinované výuky co do podílu zahrnutých žáků, tříd a vzdělávacích oborů byl ve skupině oslovených škol velmi rozmanitý, bez rozpoznatelného motivu nebo kritérií, na jejichž základě by školy o rozsahu distanční výuky rozhodovaly.
Ve více než třetině škol byli do kombinované výuky zahrnuti žáci ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí, jejich výuku zajišťovala pětina oslovených učitelů. Učitelé upozorňovali na problémy, s nimiž se žáci ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí z důvodu snížené podpory v rodině a horší dostupnosti potřebných technologických nástrojů potkávají a které škola může jen omezeně kompenzovat. Kombinovaná výuka může z toho pohledu zesilovat rozdíly ve vzdělávání hůře a lépe sociálně situovaných žáků.
Většina škol využívala shodné metody ověřování dosahovaných výsledků v kombinované výuce i v běžné výuce. Jen pětina škol uvedla odlišné metody ověřování (např. výstupy z projektové činnosti, využití online nástrojů s automatickým vyhodnocováním). Podíl výsledků z distanční části kombinované výuky na celkovém hodnocení žáků je spíše malý a celkové hodnocení převažující měrou ovlivňují výsledky zaznamenané v běžné výuce.
Nejčastěji využívanými doklady o dosahovaných výsledcích byly často doklady podobné jako v běžné výuce, např. prezentace, digitální dokumentace dokládající práci žáků (např. dokument, protokol apod.), výstupy z projektové práce, testy a kvízy, portfolia žáků, doklady sebehodnocení a vzájemné hodnocení žáků.
Závažným problémem v souvislosti s realizací kombinované výuky byl celkově malý důraz na sledování a vyhodnocování dokladů o dosažených výsledcích žáků, které by mohly následně dokládat přínos distanční části výuky. Jen část učitelů využívala porovnatelné podklady výsledků žáků v distanční části kombinované výuky a v běžné výuce, a to v polovině základních škol a ve dvou třetinách středních škol. Většina učitelů, která byla schopna porovnat výsledky žáků zapojených a nezapojených do kombinované výuky, uvedla, že výsledky jsou podobné (podobně se vyjádřili i ředitelé). Ve školách, kde došlo k porovnání výsledků vzdělávání žáků, se jednalo většinou o porovnávání systematické a dlouhodobé.
Z inspekčního hodnocení vlivu kombinované výuky na výsledky vzdělávání žáků a hodnocení celkových výsledků vzdělávání žáků zapojených do kombinované výuky plyne, že častěji byl konstatován pozitivní dopad ve středních školách; v základních školách byl vliv kombinované výuky na výsledky žáků spíše méně zřetelný nebo okrajový. Málo zřetelný nebo žádný pozitivní dopad kombinované výuky byl konstatován především ve školách s absencí nebo nízkou kvalitou dokladů o výsledcích vzdělávání zaznamenávaných učiteli.
V základních školách se téměř nelišila míra vlivu kombinované výuky na výsledky žáků mezi kategoriemi předmětů – ve většině škol nebyl zaznamenán prokazatelný pozitivní dopad kombinované výuky na výsledky žáků. Ve středních školách byl pozitivní dopad kombinované výuky nejméně zřetelně vnímán u českého jazyka, matematiky a cizího jazyka, silněji u odborných a praktických předmětů.
Zjištění naznačují vysokou míru shody mezi učitelským a inspekčním hodnocením ohledně vlivu kombinované výuky na výsledky žáků. Vyšší přínos kombinované výuky byl zpravidla konstatován jen ve školách, v nichž byl zaznamenán vyšší podíl kvalitní asynchronní formy distanční části a učitelé systematicky sledovali výsledky žáků včetně porovnávání dosažených výsledků žáků v distanční a běžné výuce.
Celou analýzu naleznete na webu České školní inspekce.
Zpracováno redakcí na základě tematické zprávy České školní inspekce









Ahoj lidi, já jsem si rolldorado našel náhodou, když jsem hledal něco, čím se odreaguju po práci. A fakt mě to chytlo. Ten moment, kdy se všechno točí a ty čekáš, jestli se trefíš, má svoje kouzlo. Nemusíš být profík, všechno je přehledné a intuitivní. Někdy si říkám, že je to lepší než sledovat seriál – aspoň máš pocit, že se něco děje. A když to občas vyjde? Tak to potěší dvojnásob.