Znáte Hovory (be)z karantény? V rámci tohoto cyklu rozhovorů Honza požádal své „parťáky“, aby mu odpověděli na tři otázky k tématu učitelství. V dalším díle této ankety se podíváme, jak na otázky týkající se učitelství odpověděl Jiří Grygar, slezský astronom a astrofyzik, popularizátor vědy v oblasti astronomie, astrofyziky a vztahu vědy a víry, držitel několika ocenění.
Když se řekne „učitel“, jaká první asociace Vám vytane na mysli a proč?
Mně vytane na mysli Jan Amos Komenský. Myslím, že svými názory podloženými praxí se zasloužil o vznik pedagogiky jako důležité společenské vědy.
Na které učitele vzpomínáte a proč?
Na obecné škole to byl náš katecheta P. Albín Kvita, který jako salvatorián dobře věděl, jak se mají děti vzdělávat, a stal se pro mne hrdinou, protože byl po r. 1948 uvržen do pracovního tábora, ztratil souhlas k výkonu kněžské služby a po propuštění z tábora pracoval jako dělník. Dál ale tajně učil, zpovídal, připravoval děti na sv. přijímání, oddával a pohřbíval, a za tuto „ilegální činnost“ byl znovu zatčen a krutě vyslýchán. Nedostalo se mu lékařské pomoci, takže za velkých bolestí zemřel v nemocnici v Brně v odd. vězňů v roce 1961 ve věku 46 let. Stal se mučedníkem zločinné komunistické strany.
Učitel by si měl vytvořit přirozenou a zaslouženou autoritu, kterou všichni, tj. nejenom školáci, ale i jejich rodiče budou respektovat.
Které vlastnosti by, podle Vás, měl mít každý učitel a proč?
Především by měl dobře ovládat obor, v němž bude své žáky nebo studenty vzdělávat.
Měl by se seznámit podle možnosti seznámit s počátečními podmínkami žáků nebo studentů, protože rodinná zázemí jsou různorodá a často dosti nepříznivá pro růst konkrétního žáka/studenta.
Měl by si vytvořit přirozenou a zaslouženou autoritu, kterou všichni, tj. nejenom školáci, ale i jejich rodiče budou respektovat.
Comentários