Adaptační období je rozhodující etapou, která ovlivňuje pedagogickou kariéru každého začínajícího učitele. Významně působí na to, zda začínající učitel zůstane nejen v dané škole, ale také v českém školství. Pravidelná a systematická podpora ve škole pomůže začínajícímu učiteli zorientovat se v roli v učiteli, ztotožnit se s ní, uvědomit si svou vlastní profesní vizi i další směřování.

V rámci projektu SYPO vznikly ve spolupráci s MŠMT, Učitelskou platformou a Začni učit! následující materiály určené k podpoře nejen začínajících učitelů. V projektu SYPO preferujeme spolupráci v tzv. triádách a pozornost tedy věnujeme nejen podpoře začínajících učitelů, ale také uvádějícím učitelům a členům vedení škol.
Hlavní cíle materiálů:
Usnadnit začínajícím učitelům nástup do profese a pomoci jim stát se samostatnými učiteli.
Nabídnout uvádějícím učitelům doporučení a dobrou praxi s možností přizpůsobit práci se začínajícím učitelem podmínkám konkrétní školy i osobnostním předpokladům.
Připravit členy vedení škol na adaptační období, seznámit je s jeho základními principy a doporučenými činnostmi.
Příručky pro aktéry adaptačního období začínajících učitelů si můžete stáhnout na stránkách SYPO.
Text: redakce U21 na základě TZ NPI, obrázky NPI
Comentários