Téma šoa ve společnosti stále žije, hlubší povědomí o něm ale i přes časový odstup pořád chybí. Právě na tento problém reagují Milan Mašát, Jana Sladová a Kristýna Šmakalová z katedry českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Autoři připravili pro učitele na druhém stupni soubor textů tematicky spojených právě otázkou perzekuce Židů, tedy událostmi šoa.
Práce míří nejen na učitele českého jazyka, vybrané texty mohou zajímavým způsobem doplnit také výuku dějepisu nebo společenských věd. Fakta nabytá v hodinách dějepisu tak učitel může provázat s emočním zážitkem z beletrie. Jednotlivé texty totiž byly pečlivě vybrány tak, aby cílily na dětské čtenáře a byly pro ně atraktivní. Zároveň se jedná i o jeden ze způsobů, jak školáky přivést ke čtení a práci s textem obecně.
A jak může antologie obohatit jednotlivé hodiny? V případě vhodné práce s texty je možné „prolomit ledy“ a přimět žáky o tomto stále celkem tabuizovaném tématu více přirozeně mluvit. Stále aktuální je i potřeba učit žáky argumentovat a v neposlední řadě také smysluplně používat jazyk. Téma šoa může být těžko uchopitelným oříškem i pro některé učitele, ale představovaná práce nabízí pomocnou ruku, kterou už navíc autoři vyzkoušeli v praxi při výuce.
Celou antologii provází metodická doporučení, ale autoři sami je berou pouze jako orientační. Více apelují na přizpůsobení práce s texty konkrétním potřebám jednotlivých tříd. I samotné dělení textů podle jednotlivých ročníků není nijak závazné. Je tak na každém z učitelů, jak se práce s texty ve svých hodinách zhostí. Přítomnost metodických postupů ale zároveň může pomoct těm, kteří se zkoušení nových učebních metod bojí, nebo se jim pro jejich „exotičnost“ vyhýbají.
Do antologie se můžete zdarma podívat a v případě zájmu si ji rovnou zakoupit. Pořídit si ji můžete v tištěné i digitální podobě.
Ukázka s metodikou ke stažení:
Text: Vojtěch Češík
Foto: archiv autorů knihy
Comentarios