V polovině srpna 2024 se konal na katedře výtvarné výchovy třetí příměstský tábor věnující se propojování výtvarného, digitálního a technického světa. Tábor byl opět organizován ve spolupráci s Centrem celoživotního vzdělávání, a tentokrát i s UP_Lab Pevnosti poznání, který sídlí v Envelopa Hub nedaleko Přírodovědecké fakulty UP.
Účastníci tábora byli ve věku 11–16 let a společně s lektory se snažili tvůrčí činností odpovědět mimo jiné na to, zda-li může být umělecké dílo složeno z obvodů? Může se socha pohybovat, svítit nebo být ozvučená? A můžeme na umělecké dílo sahat nebo jinak do něj zasahovat?
Součástí tábora byla i návštěva Muzea umění Olomouc, kde byli účastníci inspirováni uměleckými díly stálých i dočasných expozic. Zájem byl zejména o kinetické sochy, byť některé předstírají, že jsou statické. Účastníci zjistili, že sochy můžeme programovat, mohou být interaktivní a mohou reagovat na dotek, světlo, pohyb i zvuk. Také viděli kradoucího Lupiče Davida Černého, a rozlouskli jeho fungování.
Cílem celého týdne byla podobná, ale mnohem menší, prostorová multimediální socha (případně objekt) každého účastníka, kterou si, po závěrečné vernisáži a prezentaci procesu před rodinnými příslušníky, odnesli domů do své sbírky.
Jako první krok si podle své představy vytvořili papírový model budoucí sochy, ten sloužil jako předloha pro jejich modelování ve 3D v digitálním prostoru aplikace Tinkercad. Digitální modely se následně tzv. slicovaly, aby mohly být vytisknuty na 3D tiskárnách v UP_Lab Pevnosti poznání. Už během modelování museli účastníci vědět, jakým způsobem bude socha fungovat, protože muselo být počítáno také s prostorem na ukrytí desky a komponentů malého počítače Arduino a vedení kabelů k jednotlivým součástkám (motůrky, světelné prvky, zvukové moduly, tlačítka aj.) Konečným krokem v procesu bylo kompletování, při kterém pomocí elektrotechnické stavebnice, vytištěných dílů modelu a základního programování sochu rozhýbali, rozsvítili nebo rozezněli zvukem tak, jak si navrhli.
Příměstský tábor provázel zájem, nadšení, ale i radost z nově vzniklých přátelství. Účastníci zároveň potvrdili potenciál při propojování tvůrčích postupů výtvarné výchovy s technickými obory.
Text: kolektiv lektorů, Centrum celoživotního vzdělávání PdF UP
Foto: Alžběta Gregorová
Comments