top of page
Digitální vzdělávací zdroje do
mediální výchovy


Jak na prevenci i řešení kyberšikany? Na Pedagogické fakultě UP vznikla příloha k metodickému doporučení MŠMT
Kamil Kopecký a René Szotkowski z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého připravili přílohu 7 Metodického doporučení k primární...
208
0


„Všechno, co chatbot vyplivne, je halucinace.“ Jak efektivně využít AI při studiu, výuce a výzkumu
Umělá inteligence a velké jazykové modely mohou studujícím, vyučujícím i výzkumnictvu pomoci efektivněji řešit problémy, lépe si...
109
0


Užitečné AI prompty pro učitele
V dnešním textu Kamila Kopeckého se zaměříme na několik užitečných AI promptů pro učitele, které můžeme použít pro podporu výuku, ale...
363
0


Tip odjinud: Abeceda kybernetické bezpečnosti
Národní pedagogický institut ČR (NPI) na webu Revize rámcových vzdělávacích programů nabízí informace, rady i podporu pro zajištění...
104
0


FactNinja poháněný umělou inteligencí je tu! Pomáhá analyzovat grafický obsah a odhalovat manipulační techniky a argumentační fauly – třeba v rámci předvolebních kampaní.
V dnešním digitálním světě se manipulační techniky stávají stále častější součástí veřejné komunikace, a to zejména v předvolebních...
98
0


Tematická stránka upozorňuje na rizika spojená s netolismem
Netolismus je jedním z rizikových fenoménů spjatých s online prostorem. O co se vlastně jedná? Jaké jsou jeho příznaky a rizika? A jak se...
111
0


Rizika spojená s umělou inteligencí pro seniory
Umělá inteligence (AI) se stává stále větší součástí našeho každodenního života, technologie, které využívají AI, se nacházejí v našich...
106
0


Mediální gramotnost na olomoucké pedagogické fakultě — tipy na zdroje materiálů na jednom místě
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci se dlouhodobě a systematicky věnuje posilování mediální gramotnosti a podpoře...
227
0


Mediální výchova není jen průřezové téma, naopak – je klíčovou součástí vzdělávání!
Kamil Kopecký ve svém dnešním příspěvku upozorňuje na důležitost mediální výchovy a na její pevné provázání s existujícími vzdělávacími...
1 344
0


GPT3 ve vzdělávání – příležitosti a rizika
Ve svém novém videu se Kamil Kopecký zaměřil na neurální síť GPT3 a na konkrétní ukázky jejího využití v praxi. Dozvíte se například to,...
81
0


Dezinformace a prezidentské volby
Druhé kolo prezidentských voleb se nezadržitelně blíží a spolu s ním se internet i diskuze na sociálních sítích plní celou řadou...
120
0


Na PdF UP vznikla unikátní kniha pro pedagogy. Posiluje digitální a mediální gramotnost žáků
Právě v těchto dnech vychází na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci nová knížka Bezpečné chování na internetu pro kluky a...
333
0


Dezinformační obsah snadno a rychle | Jak změnit titulky i texty na důvěryhodných www stránkách?
V posledních letech jsou stále více k rozšiřování nepravdivých informací (ať už je nazýváme fake news, dezinformace či hoaxy) využívany...
116
0


Jak může vypadat kyberšikana?
Zveřejňování citlivých informací a fotografií, urážky, ale také prankování, či vydírání. Různé podoby tohoto fenoménu představuje další...
187
0


Tip odjinud: Jak pěstovat mediální gramotnost?
Jeden svět na školách (JSNS) připravil v rámci Týdnů mediálního vzdělávání mimo jiné sérii interaktivních online kurzů, které si kladou...
134
0


Dezinformace spojené s válkou na Ukrajině
V současnosti v souvislosti s rozvíjející se válkou na Ukrajině zasahuje mediální prostor velké množství ověřených i neověřených...
181
0


Jak mluvit s dětmi o válce na Ukrajině?
Události posledních dní spojené s ruskou agresí vůči Ukrajině intenzivně prožívají nejen dospělí, ale také děti. Učitelé a učitelky stojí...
308
0


Sexting u českých dětí
Přinášíme vám další článek z cyklu představujícího publikace autorek a autorů z naší fakulty, které byly oceněny čestným uznáním rektora...
217
0


Vzdělávací webová platforma pro výuku multimédií
Skupina doktorandů z katedry výtvarné výchovy PdF UP pod vedením Davida Bartoše připravila v rámci grantové soutěže IGA vzdělávací web...
236
0


S E-Bezpečím za poznáním autorského práva
Víte, co je to autorské právo? Jaká práva máte jako tvůrci a jaká jako uživatelé, které chtějí ve svém díle využít obsah někoho jiného? A...
29
0


Pravda, nebo lež? Nový cyklus o mýtech kolem nás
Propadal Einstein z matematiky? Strkají pštrosi hlavu do písku? Milují myši sýr? Chtěl Komenský, abychom si ve škole hráli? E-bezpečí...
346
0


Náměty pro výuku mediální výchovy
Na tomto odkazu můžete najít řadu metodických materiálů a zamyšlení k tématu mediální výchovy v teorii a praxi. Stránka obsahuje...
658
0


Mediální výchova
Průřezové téma Mediální výchova v základním vzdělávání nabízí elementární poznatky a dovednosti týkající se mediální komunikace a práce s...
144
0


Králičí nory (rabbit holes): Co jsou zač a v čem jsou nebezpečné?
Pojem „králičí nora“ (rabbit hole) označuje situaci, kdy nám sociální sítě prostřednictvím svých algoritmů nabízejí takový obsah, který...
102 zobrazení
0 komentářů


(Ne)zhloupne lidstvo díky umělé inteligenci?
Umělá inteligence (AI) nám v posledních letech otevřela neuvěřitelné možnosti. Od osobních asistentů, kteří nám pomáhají s denním...
114 zobrazení
0 komentářů


S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)
Generativní AI dokáže ušetřit čas, ale také nás může připravit o cenný proces učení. Náš blogger Kamil Kopecký se v dnešním textu zamýšlí...
214 zobrazení
0 komentářů


Co je to doxing
Doxing je kybernetická hrozba, která spočívá v neoprávněném zveřejňování citlivých osobních údajů na internetu. Tento fenomén může mít...
129 zobrazení
0 komentářů


Kamil Kopecký: Dobrého učitele umělá inteligence nenahradí. A špatného není škoda
„Bojím se, že možná trochu zhloupneme a ztratíme kontrolu,“ zní odpověď na otázku, jaké největší riziko hrozí lidstvu při používání umělé...
169 zobrazení
0 komentářů


Jak na prevenci i řešení kyberšikany? Na Pedagogické fakultě UP vznikla příloha k metodickému doporučení MŠMT
Kamil Kopecký a René Szotkowski z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého připravili přílohu 7 Metodického doporučení k primární...
208 zobrazení
0 komentářů


Nebezpečná TikTok výzva ohrožuje životy dětí: Paracetamol může zabíjet
Na sociální síti TikTok se šíří nebezpečná „paracetamolová výzva“, která nabádá mladé lidi k užívání nadměrných dávek paracetamolu....
62 zobrazení
0 komentářů


„Všechno, co chatbot vyplivne, je halucinace.“ Jak efektivně využít AI při studiu, výuce a výzkumu
Umělá inteligence a velké jazykové modely mohou studujícím, vyučujícím i výzkumnictvu pomoci efektivněji řešit problémy, lépe si...
109 zobrazení
0 komentářů


Užitečné AI prompty pro učitele
V dnešním textu Kamila Kopeckého se zaměříme na několik užitečných AI promptů pro učitele, které můžeme použít pro podporu výuku, ale...
363 zobrazení
0 komentářů


Čeští žáci a umělá inteligence: Jak AI mění vzdělávání?
Nový výzkum z dílny E-Bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci ukazuje, jak žáci využívají AI ve škole i ve svém volném čase a jak jej...
189 zobrazení
0 komentářů


Ovlivní konverzační umělá inteligence mezilidské vztahy?
Jednou z důležitých vlastností velkých jazykových modelů generativní umělé inteligence je jejich schopnost konverzovat s námi...
74 zobrazení
0 komentářů


Dny AI: Zničí AI naši civilizaci?
Umělá inteligence se stává fenoménem ovlivňujícím lidskou společnost nejen v zahraničí, ale i v České republice. Aby se dostala do...
124 zobrazení
0 komentářů


Co je ostrakizace v digitálním prostředí, proč k ní dochází, v čem je nebezpečná a jaké jsou následky a co s tím?
Ostrakizace je sociální proces, při kterém je jedinec nebo skupina jedinců vyloučena nebo izolována z určitého společenského kontextu. V...
79 zobrazení
0 komentářů


Projekt CEDMO znovu i na pedagogické fakultě
Tým z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého se opět zapojuje do projektu Central European Digital Media Observatory (CEDMO II.). Cílem...
54 zobrazení
0 komentářů


Tip odjinud: Abeceda kybernetické bezpečnosti
Národní pedagogický institut ČR (NPI) na webu Revize rámcových vzdělávacích programů nabízí informace, rady i podporu pro zajištění...
104 zobrazení
0 komentářů


Digitální závislost: Fenomén současnosti
Digitální závislost, známá také jako netolismus, je fenomén charakterizovaný nadměrným a nekontrolovaným používáním digitálních zařízení...
119 zobrazení
0 komentářů


FactNinja poháněný umělou inteligencí je tu! Pomáhá analyzovat grafický obsah a odhalovat manipulační techniky a argumentační fauly – třeba v rámci předvolebních kampaní.
V dnešním digitálním světě se manipulační techniky stávají stále častější součástí veřejné komunikace, a to zejména v předvolebních...
98 zobrazení
0 komentářů


Tematická stránka upozorňuje na rizika spojená s netolismem
Netolismus je jedním z rizikových fenoménů spjatých s online prostorem. O co se vlastně jedná? Jaké jsou jeho příznaky a rizika? A jak se...
111 zobrazení
0 komentářů


Kamil Kopecký | Vzdělávání nekončí školou, proto pro své studující provozuji řadu webových stránek a tematických kanálů na Youtube
Ocenění Magister Optimus 2024 pro nejlepší pedagogy a pedagožky naší fakulty získal také Kamil Kopecký z katedry českého jazyka a...
118 zobrazení
1 komentář


Co je to FOPO? A jak se s ním vypořádat?
FOPO (Fear of Other People's Opinions) je fenomén, který označuje strach z toho, co si o nás myslí ostatní lidé. Tento strach může...
99 zobrazení
0 komentářů


Trollí farmy – co jsou zač a jak fungují
V digitálním věku, kdy sociální média a internetová diskuse hrají klíčovou roli ve formování veřejného mínění, se pojmy jako „troll“ a...
125 zobrazení
0 komentářů


Rizika spojená s umělou inteligencí pro seniory
Umělá inteligence (AI) se stává stále větší součástí našeho každodenního života, technologie, které využívají AI, se nacházejí v našich...
106 zobrazení
0 komentářů


Studenti měli možnost nahlédnout pod pokličku českého zpravodajství
Český rozhlas, ČTK nebo Seznam zprávy. Do všech těchto institucí se mohli podívat studenti a studentky z katedry českého jazyka a...
92 zobrazení
0 komentářů


Zapojte se do projektu zaměřeného na boj s „vědeckými“ dezinformacemi
Pedagogická fakulta UP se zapojuje do projektu Erasmus+ Teacher Academy "Meta-Scientific Literacies in the (Mis-)Information Age", jehož...
97 zobrazení
0 komentářů


Jak vidíme návrh kurikula pro základní vzdělávání? Děkan Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a tým odborníků a odbornic posoudil a v rámci veřejné konzultace připomínkuje návrh RVP ZV
Děkan Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a tým odborníků a odbornic posoudil a v rámci veřejné konzultace připomínkuje...
395 zobrazení
0 komentářů


Nekompetence, nebo úmysl? Připomínky k revizi RVP ZV a eliminaci mediální výchovy
Redakce portálu Učitel21 přináší prohlášení expertů Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci k nekvalitnímu pojetí mediální...
422 zobrazení
0 komentářů


Je nový RVP ZV lepší než ten stávající? Zástupci učitelských organizací a oboroví didaktici debatovali o kurikulární reformě
Jedním z nejdůležitějších témat těchto dnů je revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV), jehož...
250 zobrazení
0 komentářů


Známá odbornice na dezinformace Alexandra Alvarová zavítá do Olomouce!
Pedagogická fakulta UP bude již 26. března hostit Alexandru Alvarovou! Tato významná publicistka na naší fakultě povede přednášku na téma...
1 097 zobrazení
1 komentář


Mediální gramotnost na olomoucké pedagogické fakultě — tipy na zdroje materiálů na jednom místě
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci se dlouhodobě a systematicky věnuje posilování mediální gramotnosti a podpoře...
227 zobrazení
0 komentářů


Učitelská praxe i v rámci doktorského studia? Úžasná příležitost propojit výzkum s aplikací
Na katedru českého jazyka a literatury, program Čtenářství a mediální výchova, chodí denně žádosti od různých škol, institucí, zájmových...
683 zobrazení
0 komentářů


Negativní dopady generativní umělé inteligence budou vidět stále více
Generativní umělá inteligence má řadu pozitiv (kterým se věnujeme např. na našich specializovaných stránkách), na druhou stranu nesmíme...
56 zobrazení
0 komentářů


Kamil Kopecký převzal bronzovou plaketu náměstka policejního prezidenta pro SKPV
Z rukou náměstka policejního prezidenta pro službu kriminální policie a vyšetřování (SKPV) brigádního generála Tomáše Kubíka převzal...
39 zobrazení
0 komentářů


Učit už i na bakaláři? Projektový den propojil mediální vzdělávání a tolik potřebné praxe
Více než 250 žáků základní školy, okolo 50 studentů Pedagogické fakulty UP a přes 20 vyučujících. Takový počet účastníků se první...
167 zobrazení
0 komentářů


První cenu v soutěži o Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni získalo E-Bezpečí
Projekt E-Bezpečí Pedagogické fakulty Univerzity Palackého zvítězil v soutěži o Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni....
19 zobrazení
0 komentářů


KYBER Cenu roku 2023 získalo E-Bezpečí Pedagogické fakulty UP
Projekt E-Bezpečí zvítězil v prvním ročníku národní soutěže KYBER Cena roku 2023, a to v kategorii KYBER Projekt roku. Mezi dvanácti...
24 zobrazení
0 komentářů


Klonování lidského hlasu s pomocí AI otevírá prostor pro nové druhy dezinformací
V posledním půl roce razantně narostl počet veřejně dostupných nástrojů, které uživatelům s pomocí umělé inteligence umožňují...
68 zobrazení
0 komentářů


Bezpečně na internetu ve znakovce!
I v letošním roce se Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci přidala ke kampani #Deafember. Fakulta se dlouhodobě snaží...
53 zobrazení
0 komentářů


Co je body shaming?
Body shaming je fenomén, který se vyskytuje v mnoha společnostech po celém světě. Je to forma ponižování, kritiky nebo urážení...
453 zobrazení
0 komentářů


Dominik Voráč: Škola by nás měla připravit na reálný život, kterým je dnes už i ten digitální
Na Pedagogické fakultě UP každoročně probíhá grantová soutěž IGA, určená k podpoře výzkumu akademických pracovníků i studentů fakulty....
264 zobrazení
0 komentářů


Karolína Mackenzie: Budoucí učitelé a mediální výchova
Na Pedagogické fakultě UP každoročně probíhá grantová soutěž IGA, určená k podpoře výzkumu akademických pracovníků i studentů fakulty....
219 zobrazení
0 komentářů


Mediální výchova není jen průřezové téma, naopak – je klíčovou součástí vzdělávání!
Kamil Kopecký ve svém dnešním příspěvku upozorňuje na důležitost mediální výchovy a na její pevné provázání s existujícími vzdělávacími...
1 344 zobrazení
0 komentářů


Každý druhý uživatel sociálních sítí v Česku se nezajímá o zabezpečení svého účtu, ukázal výzkum
Více než 80 % uživatelů sociálních sítí je používá (téměř) každý den, ale jen polovina z nich se zajímá o zabezpečení svých účtů. Zájem o...
78 zobrazení
0 komentářů


GPT3 ve vzdělávání – příležitosti a rizika
Ve svém novém videu se Kamil Kopecký zaměřil na neurální síť GPT3 a na konkrétní ukázky jejího využití v praxi. Dozvíte se například to,...
81 zobrazení
0 komentářů


Dezinformace a prezidentské volby
Druhé kolo prezidentských voleb se nezadržitelně blíží a spolu s ním se internet i diskuze na sociálních sítích plní celou řadou...
120 zobrazení
0 komentářů


Pedagogická fakulta se aktivně zapojila do činnosti mezinárodního hubu CEDMO
V průběhu října a listopadu proběhlo v aule Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci několik hybridních přednášek...
69 zobrazení
0 komentářů


Již brzy začne umělá inteligence chrlit seminární a kvalifikační práce a odhalit ji bude nemožné
Před několika týdny jsme upozornili na rizika (ale samozřejmě i příležitosti), která jsou spojena s masovým rozvojem umělé inteligence...
289 zobrazení
0 komentářů


Na PdF UP vznikla unikátní kniha pro pedagogy. Posiluje digitální a mediální gramotnost žáků
Právě v těchto dnech vychází na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci nová knížka Bezpečné chování na internetu pro kluky a...
333 zobrazení
0 komentářů


Zástupce Pedagogické fakulty UP na EduCafé v Bruselu
V pondělí 14. listopadu 2022 proběhlo v bruselském StamCafé již druhé EduCafé, které zorganizovala Česká styčná kancelář pro vzdělávání a...
26 zobrazení
0 komentářů


Na Pedagogické fakultě startuje projekt Central European Digital Media Observatory (CEDMO)
V těchto dnech na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci startuje cyklus přednášek a workshopů zaměřených na podporu...
24 zobrazení
0 komentářů


Dezinformační obsah snadno a rychle | Jak změnit titulky i texty na důvěryhodných www stránkách?
V posledních letech jsou stále více k rozšiřování nepravdivých informací (ať už je nazýváme fake news, dezinformace či hoaxy) využívany...
116 zobrazení
0 komentářů
bottom of page