Meditací za duševní pohodou? Do cesty může vstoupit nevolnost, ukázal průzkum
ARCHIV ZPRÁV...
Fakulta připravuje pro zaměstnance, studující a přátele cyklus prožitkových workshopů
Seberegulace, zvládání stresu, ale i větší emoční stabilita, nejen tak by se dal charakterizovat wellbeing. O duševním zdraví a wellbeingu se v současnosti hovoří stále častěji a zdůrazňuje se potřeba pečovat o psychiku stejnou měrou, jako pečujeme o své zdraví fyzické. Pedagogická fakulta UP se již od roku 2022 podílí na rozvoji těchto schopností formou realizace prožitkových workshopů, ve kterých si účastníci mohou vyzkoušet různé metody péče o své duševní zdraví doslova na vlastní kůži.
Pravidelně pořádaný cyklus Pečuji o sebe a své žáky se těší stále většímu zájmu, a to nejen z řad našich studujících a zaměstnanců, ale i mezi veřejností. Všechny workshopy bývají plně obsazené; kromě nových zájemců registrujeme celou řadu účastníků, kteří naše akce navštěvují pravidelně.
Společným jmenovatelem kurzů je především péče o wellbeing žáků a studentů a využití technik napomáhajících budování přátelského a bezpečného sociálního klimatu ve škole. V technikách ověřených v praxi psychoterapie nebo v expresivních vzdělávacích oborech se účastníci a účastnice věnují jednak budování vlastního pocitu sebedůvěry, stability a duševní pohody a jednak se učí technikám využitelným přímo v pedagogické praxi na různých typech škol.
Máte-li o některý z kurzů zájem, můžete se přihlásit, nabídka je otevřena i zájemcům mimo pedagogickou fakultu. Během workshopů se seznámíte s jednoduchými technikami na posílení svého psychického zdraví a pohody, dostanete příležitost k prožívání emocí a posílíte svou odolnost vůči stresu. Ale hlavně si odpočinete a zažijete něco jedinečného ve skupinové interakci s ostatními účastníky.
PROGRAM CYKLU WORKSHOPŮ V LETNÍM SEMESTRU
Emoční první pomoc
Workshop Evy Směšné
19. ledna 2024 od 14:00 do 18:00 hod. v malé aule, přízemí hlavní budovy fakulty, Žižkovo náměstí
Workshop Emoční první pomoc bude zaměřen na představení základních principů fungování nervového systému a seberegulace. Účastníci budou seznámeni s protokolem pěti kroků, díky nimž se naučí regulovat svůj nervový systém a posílí vlastní emoční stabilitu. Tyto kroky lze využít v náročných situacích nejen v osobním, ale i v profesním životě.
Tento workshop je opakováním workshopu, který proběhl v minulém semestru, jedná se o úvod do metody EmotionAid®. V případě, že máte zájem si tento úvod zopakovat a prohloubit tak svoje znalosti a praktické dovednosti, lze se workshopu účastnit opakovaně.
Registrace uzavřena.
Psychohygiena pro učitele
Workshop Evy Směšné
26. ledna 2024 od 14:00 do 18:00 hod. v malé aule, přízemí hlavní budovy fakulty, Žižkovo náměstí
Workshop bude zaměřen na seznámení se se základními principy seberegulace, zvládání stresu a péče o sebe. Seznámíme se s jednoduchými postupy vedoucími k větší emoční stabilitě, které lze využít v náročných situacích nejen v osobním, ale i v profesním životě. Workshop bude veden sebezkušenostně se zaměřením na trénink relaxačních a meditačních technik.
Tento workshop je volným opakováním workshopu, který proběhl v minulém semestru. V případě, že máte zájem prohloubit svoje znalosti a dovednosti v oblasti psychohygieny, lze se workshopu účastnit opakovaně.
Registrace uzavřena.
Spokojený učitel
Workshop Zdenky Štefanidesové
2. února 2024 od 9:00 do 15:00 hod. v ateliéru kresby, 1. patro konviktu, UCUP, Univerzitní 3–5
Lektorka Zdenka Štefanidesová vychází při představování přístupů, názorů a ukázek prací žáků ze své dlouholeté praxe a zkušeností práce učitelky v klasickém základním českém školství, v alternativním a mezinárodním školství. V současné době se již několik let zcela naplno věnuje terapeutické, poradenské a lektorské činnosti. Spolupracuje přitom s rodinami, doprovázejícími organizacemi pro pěstounské rodiny, pedagogickými pracovníky a sociálními pracovníky. Prostřednictvím předávání nejnovějších informací a praktických aktivit se snaží o systematické propojování pedagogické a sociální oblasti s cílem vnášet do příběhů rodin, a především pak do příběhů dětí, prvky odborného multidisciplinárního přístupu a konkrétní specifickou vstřícnou a fungující podporu.
Setkání obsahuje představení možností podpůrného přístupu k dětem (i k sobě), které nám můžou pomoci v průběhu vzdělávacího procesu zvládnout náročné situace a budovat odolnost. V krátkosti se také seznámíme se základními informacemi konceptu třípatrového mozku. Vyzkoušíme si i praktická cvičení, která lze průběžně zařazovat do výuky a tím napomáhat budování specifických seberegulačních dovedností každého z nás.
Registrace uzavřena.
Princípy Gestalt theater a Biosyntézy v riešení konfliktov
Workshop Kataríny Bielikové
10. února 2024 od 9:00 do 15:00 hod. v malé aule, přízemí hlavní budovy fakulty, Žižkovo náměstí
Celodenný sebarozvojový workshop kombinuje prvky Gestalt theater a biosyntézy, ponúkajúc účastníkom jedinečnú príležitosť objavovať a posilňovať svoj osobný a profesný rast. Workshop sa zameriava na povedomie o vlastných emóciách, vzorcoch správania a interakciách. Účastníci budú pozvaní k objavovaniu hĺbky svojho vnímania a prebúdzaniu nových perspektív na seba a svoje okolie skze perspektívu sveta "akože", v ktorom je možné všetko. V kombinácii s technikami biosyntézy, ktoré sa zameriavajú na pripojenie tela a mysle, pozývajú do ukotvenia a uzemnenia a podporujú sebareguláciu. Konbináciou týchto prístupov sa workshop stáva celostným zážitkom podporujúcim sebareflexiu, sebapoznávanie a sebaprijatie. Účastníci odídu so zvýšenou schopnosťou efektívnejšie riadiť svoje emócie, lepšie porozumieť svojmu vnútornému svetu a svetu medziľudských vzťahov a konfliktov.
Registrace uzavřena.
Jak nastavit pravidla ve třídě
Workshop Radky Hájkové
1. března 2023 od 14:00 do 18:00 hod. v malé aule, přízemí hlavní budovy fakulty, Žižkovo nám.
Jak se domlouvat s žáky, když stále nedělají to, co chceme? Jak je motivovat, aby podávali lepší výkony? Co s žáky, které výuka vůbec nezajímá? Tyto otázky trápí hodně začínajících učitelů. Odpověď na ně není snadná, ale v rámci workshopu si vyzkoušíte různé možnosti, jak lépe komunikovat, jak nastavovat pravidla, která jsou transparentní a skutečně se na nich všichni shodli, jak hledat individuální cíle a jasná kritéria jejich plnění. Vysvětlíme si základní behaviorální principy, které mají souvislost s motivací jedinců. Ukážeme si možnosti práce pomocí přístupu koučování dětí a kids' skills, vysvětlíme si správné nastavení žetonových systémů, jednou provždy si nacvičíme podávání dobré zpětné vazby a v rámci sebezkušenosti si vyzkoušíte práci s kartami ctností a kartami hodnot.
Radka Hájková z katedry psychologie a patopsychologie PdF UP je fyzioterapeutka, psycholožka a behaviorální analytička. Kromě práce na katedře se věnuje terapiím dětí i dospělých, působí jako školní psycholožka, spolupracuje na projektu implementace sociálně-emočního učení dětí do škol, je ve výcviku v kognitivně-behaviorální terapie a při práci s klienty využívá přístupů vycházejících nejen z KBT, ale i ACT, mindulness, ABA, koučování, krizové intervence aj. V rámci workshopu se zaměříme především na to, jakým způsobem nastavovat pravidla a cíle každému žákovi, aby se děti ve třídě cítily bezpečně a úspěšně.
Registrace uzavřena.
Vybrané aspekty psychohygieny a wellbeing v osobním a profesním životě
Workshop Michaely Pugnerové
8. března 2024 od 9:00 do 15:00 hod. v učebně LA2, 3. patro hlavní budovy fakulty, Žižkovo nám.
Na workshopu Michaely Pugnerové z katedry psychologie a patopsychologie PdF UP se dozvíte nejen to, co je wellbeing a proč je jeho podpora důležitá, zároveň se ale také mimo jiné naučíte rozpoznávat příznaky syndromu vyhoření i to, jak zmíněnému syndromu předcházet. Podrobný program workshopu naleznete níže:
Program workshopu (1.část):
· Co je wellbeing a psychohygiena
· Proč je podpora wellbeing důležitá
· Vymezení, příznaky a příčiny vzniku syndromu vyhoření
· Stres a jeho důsledky
· Oblasti života (rodina, péče o blízkého člověka) a profese, kde se setkáváme nejčastěji s psychickým vyhořením
· Orientační dotazník na zjišťování syndromu vyhoření (sebezkušenostní)
· Jaké jsou příznaky toho, když se stav psychického vyhoření a vyčerpání začíná objevovat, když dosahuje akutní úrovně, když se stane chronickým jevem?
· Životní podmínky, které napomáhají vzniku syndromu vyhoření
· Jak zabránit a předcházet vzniku syndromu vyhoření?
Program workshopu (2.část):
· Sebezkušenostní výcvik
· Poznávání silných a slabých stránek, rozpoznávání stresorů
· Ujasnění time managementu a zajištění jeho efektivity
· Nácvik některých relaxačních technik, mindfulness
· Seznámení s pozitivní psychologií (kvalita života, radost, naděje, smysl života)
· Jak si zajistit psychohygienu a wellbeing
· Otázky a odpovědi, diskuze
Registrace uzavřena.
PEČUJI O SEBE | LÉTO 2022
PROHLÉDNĚTE SI, JAKÉ TO BYLO NA NAŠICH WORKSHOPECH ZAMĚŘENÝCH NA WELLBEING A PROŽITKOVÉ AKTIVITY!
Připravujeme pro vás
Tématu duševního zdraví se budeme na portále U21 věnovat soustředěně. Kromě kurzů pro vás připravujeme také cyklus článků nebo metodické materiály k tématu wellbeingu k využití v pedagogické praxi. Ilustrátorka a naše absolventka Kateřina Janků aktuálně vytváří soubor ilustrací, jež budou tematizovat prožívání emocí a duševní stavy. Již brzy vám její kresby a pocitové karty představíme!
PEČUJI O SEBE | ZIMNÍ SEMESTR 2022/2023
PROHLÉDNĚTE SI, JAKÉ TO BYLO BĚHEM DRUHÉHO BĚHU NAŠEHO CYKLU PEČUJI O SEBE!
Foto Daniel Pražák a Alžběta Gregorová