Experimentální doodling — objevujte nové způsoby meditativní kresby jako cesty k novým vizuálním metaforám
- Učitel21
- před 51 minutami
- Minut čtení: 3
Klasický doodling, o němž jsme psali zde, obvykle vychází z čáry a jejího vrstvení a nebo z opakujícího se gesta, tvaru, prvku, které se rozrůstají do organické struktury. Tento tvůrčí princip lze obohatit o další výtvarné postupy: tečkovací manýru (stippling) nebo třeba otiskování různých předmětů a vrstvení pravidelně se opakujících tvarů. Tyto experimentální varianty otevírají nové možnosti, jak rozvíjet podstatu doodlingu — rytmus a organický, předem nenaplánovaný růst kresby.

Tečkování (stippling) je známé z kresby a grafiky, kde se používá k modelaci světla a stínu. V experimentálním doodlingu se stává metodou vytváření celých organických struktur. Shluky bodů mohou připomínat buněčné tkáně, vesmírné galaxie nebo mapy proudící energie. Každá tečka je drobným gestem — proces je pomalý a silně meditativní.
Další variantou je doodling vytvářený opakováním otisku jednoho tvaru. Může jít o víčko, plastový výlisek, houbičku, plochý štětec či malířskou štětku. Opakovaným přenášením stopy vznikají rytmy a překvapivé vizuální efekty. Otisk vnáší do kresby autenticitu materiálu: nerovnosti a nepravidelnosti nástroje dávají výsledku zajímavý charakter.
Prefabrikované šablony vs. experimentální vlastní tvorba
S doodlingem a různými vzory nebo omalovánkami jste se možná setkali na internetu nebo v obchodech s pomůckami pro „tvoření“. Proč vždy raději preferujeme vlastní autentickou tvorbu? Je to proto, že zatímco prefabrikované omalovánky vedou pouze k relaxaci, vlastní experimentální tvorba nese navíc prvek expresivity, originality a sebevyjádření. Reflexivní potenciál spočívá například v tom, že vlastní kresbu lze zpětně interpretovat pomocí principu konceptové integrace.
Tvůrce může po dokončení kresby hledat ve výsledku různé metaforické obsahy: například shluk teček připomíná částice hmoty a vesmíru, živou tkáň nebo vesmírné hvězdokupy; opakovaný otisk může být symbolem rytmu přírody či lidských stop. Pokud se do své kresby ponoříte, jistě v ní objevíte mnoho možných významů. V tom je také nenahraditelná hodnota exprese: je dynamická, něco podstatného se v ní odehrává, pod rukama člověku vyrůstá nová skutečnost, nový svět, význam, poznání.
Proces tvorby podpořený reflexí — a v němž se cílí na propojování různých konceptů — tak nabývá velké hodnoty. Ve výuce tak lze experimentální doodling využít nejen jako relaxaci, ale i jako podnět k diskusi a hlubšímu myšlenkovému uchopení reality.
A jaké jsou pozitivní efekty pro wellbeing?
Zklidnění a zpomalení: např. tečkování nebo trpělivé kladení otisků vedle sebe vyžaduje trpělivost a rozvíjí mindfulness.
Objevování nového: otisky vedou k překvapivým vizuálním výsledkům, pocitu uspokojení z výsledku a jeho hlubší hodnoty.
Expresivita a originalita: výsledek nese osobní, jedinečný rukopis autora a vybízí k interpretacím a reflexi.
Konceptová integrace: reflexe přináší možnost hledat metafory, objevovat předem netušené významy a propojovat vlastní tvorbu s poznáním světa.
Ilustrační ukázky prezentují spirálovitý doodling linií; je to varianta vycházející z čáry – organická spirála, která připomíná růst či rozvíjení. Na dalším obrázku je ukázka tečkovací manýry — struktury tvořené drobnými body. Vzniká hutná, meditativní plocha, která může evokovat částice nebo galaxie. Na dalším obrázku je doodling vytvářený otiskem kruhového tvaru: opakované otisky nástroje vytvářejí hadovité organické struktury. Na další ukázce je otisk hranatého tvaru a jeho multiplikace. Rytmus hranatých stop rozvíjí pohyb vlny – vidíme zde kombinaci pravidelnosti a nepravidelnosti. A konečně stopa štětky vytváří dynamickou texturu připomínající energetické pole nebo výbuch paprsků.
Chcete si experimentální doodling vyzkoušet?
Pro jednotlivce:
Vyberte nástroj (pero, fix, štětku, víčko), začněte od jednoho bodu či otisku a nechte strukturu rozrůstat do všech směrů. Po dokončení se chvíli dívejte na svou kresbu a hledejte v ní možné metafory nebo souvislosti.
Pro žáky/adolescenty:
Rozdělte je do skupin – každá zkouší jiný experiment (tečky, otisky, kombinace). Poté diskutujte, jak se liší rytmus a výsledná atmosféra. Reflexe: Co jejich kresba evokuje? Jaké metafory nebo přírodní/vesmírné principy mohou symbolizovat? Alternativou je společné dílo: na velkém formátu se mohou ve zvoleném způsobu tvoření struktury všichni členové propojit a podílet se na vzniku kolektivního díla.
Experimentální doodling s tečkami a otisky ukazuje, že princip organického růstu není omezen jen na čáru. Každý prostředek — linie, tečka, otisk — nese svůj vlastní rytmus, tempo a výraz. Tím se otevírá širší spektrum možností, jak využívat doodling nejen pro relaxaci, ale i jako cestu k osobnímu výrazu a hravému experimentu.
Text a foto: Petra Šobáňová











