Blogy těch, kteří vystoupili z davu a mění svět vzdělávání

 

Názory, zkušenosti & články lidí z praxe, učitelů, osobností z různých oborů, studentek a studentů

V této části našeho portálu najdete přehled všech našich blogů; poklepáním na obrázek se dostanete ke stránce s články konkrétního bloggera. Příspěvky bloggerů vyjadřují osobní zkušenosti a názory autorů, nikoliv oficiální postoj redakce portálu.

Využijte možnosti komentářů pod články, ptejte se, diskutujte, inspirujte se!

 

Osobnosti a jejich pohled na svět vzdělávání

Filip Auinger

Vystudoval biochemii a genetiku, profesně se věnoval inovačním projektům nebo koordinaci výzkumných projektů. Vedl tým zajišťující vývoj nových produktů a získal zkušenosti v komerčním sektoru. Nyní pracuje jako business developer a pomáhá vědeckým výstupům k tržnímu úspěchu. O totéž se pokouší také na pedagogické fakultě, kde je pro mnohé komercializace nebo společenský dopad vědy „the bad guy’s goodwill“. Snaží se změnit negativní vnímání komercializace a pomáhá výsledkům vědců a pedagogů prorazit do světa. Bloguje, aby vysvětlil, proč bychom se neměli marketingu a komercializace štítit. Blog zaujme všechny lidi, kteří mají podnikavého ducha.

Karel Giebisch

Karel Giebisch je IT specialista, redaktor, masér, bojovník za inovace. Karel je od narození nevidomý, není proto divu, že důležitým cílem jeho četných aktivit je odstranit pokud možno co nejvíce bariér, které brání lidem se zrakovým hendikepem začlenit se do standardní společnosti. Má rád výzvy a je otevřen novým příležitostem. Proto také kývl na naši nabídku, aby připravoval specifický zvukový blog-podcast, který jsme nazvali "Jaké je to vlastně nevidět?"

Nikola Havránková

Nikola Havránková je studentkou učitelství českého jazyka a literatury spolu se speciální pedagogikou, k němuž si přidala studijní obor speciální pedagogika – dramaterapie. Je milovnicí surikat, cestování a knih. Ráda se vrhá do dobrovolnictví, tráví čas s přáteli, poznává nová místa a diskutuje o různých tématech. Ve svém blogu se bude věnovat tématu studentského cestování, strastem studentského života a všem možným tématům, které studenty speciální pedagogiky a učitelství nenechávají chladné.

Sylva Kočí

Věnuje se lidem s autismem a společně se svou dlouholetou přítelkyní, Mgr. Markétou Jandekovou, založila sociální službu rané péče pro rodiny dětí s autismem. Na tuto důležitou iniciativu pak navázaly další aktivity a navazující služba sociální rehabilitace, vesměs služby, které u nás palčivě chybí a zásadně mění kvalitu života nejen samotných klientů, ale i celých rodin lidí s autismem. 

Jak sama říká, autismus je nekonečným dobrodružstvím, které vás dostane až na dřeň, do děsivých hloubek, ale nabídne i světlo, lásku a poznání. A právě toto poznání se vám Sylva Kočí pokusí předat.

Kamil Kopecký

Kamil Kopecký patří k nejvýraznějším osobnostem Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a vůbec světa vzdělávání a inovací. Jeho jméno je spojeno s úspěšnými projekty E-bezpečí nebo Digidoupě, Kamil Kopecký byl poradcem filmu V síti a je neúnavným inovátorem světa vzdělávání, nadšencem a autorem řady projektů a odborných prací na téma bezpečnosti a rizik elektronické on-line komunikace a využití digitálních technologií ve vzdělávání.

Dominika Krůlová

Všichni jí většinou říkají Domi. Narodila se ve východních Čechách a letos oslaví 24. narozeniny. Svůj volný čas nejraději tráví v bazéně, kde učí děti plavat, a zároveň v kuchyni, kde vytváří různé dobroty. Mimoto ráda cestuje, fotografuje, píše blog a tráví čas se svými přáteli. V jejím blogu nebude chybět rubrika „Z deníku učitelky“. Domi nabídne postřehy ze studia a rozepíše se o tom, co všechno nabízí práce s dětmi.

Alois Lexa

Alois Lexa je studentem 1. ročníku navazujícího magisterského studia na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Studuje kombinaci oborů Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior a Učitelství německého jazyka pro základní školy minor. Mezi jeho záliby patří fotbal, klavír, čtení, divadlo, literatura a cestování. Své studijní obory si zvolil proto, že ho baví jazyky a zajímá se o humanitní obory, jako je historie, politologie, filozofie, sociologie nebo náboženství. Už dvakrát byl na studijním pobytu v Německu a právě studium v zahraničí bude jedním z témat jeho blogu.

Petr Papica

Působí jako pedagog na Gymnáziu Šternberk. Je zkušeným a originálním učitelem a zároveň výtvarným umělcem a sportovcem. Vystudoval učitelství výtvarné výchovy a českého jazyka a literatury na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Je otcem tří dětí a žije v malebné vesnici poblíž Šternberka. Ve svém blogu se věnuje osobní reflexi svého pedagogického působení a představuje radosti i strasti učitelského povolání. Rád sdílí projekty svých žáků a jeho blog je hodně barevný díky výtvarným pracím jeho svěřenců. Ponořte se do barvitého světa jeho myšlenek a obrazů.

Vojtech
Regec

Věnuje se speciální pedagogice, konkrétně tyflopedii, psychopedii a speciálněpedagogickému poradenství. Zabývá se využíváním asistenčních technologií u osob se zdravotním postižením, je autorem metodik i odborných prací. Jeho osobnost v sobě spojuje nejen odbornost, ale i schopnost popularizovat speciálněpedagogická témata a podávat je studentům s nadhledem a humorem. Ve svém blogu se bude věnovat tématům podpory lidí se zdravotním postižením, ale nabídne také vlastní originální videopřednášky, jež začal ve zvýšené míře natáčet od roku 2020 v rámci on-line výuky.

Jiří
Rudolf

Jeho cesta k dětem a mládeži začala netradičně: vyučil se truhlářem, podnikal, nakonec se stal odborným pedagogem na střední škole, kde vyučoval v rámci oboru truhlářství a designu nábytku. Po dalších – tentokrát pedagogicky zaměřených – studiích se vrhl na své životní dílo, jímž se stal Technický klub mládeže, jedinečná platforma pro technické zájmové vzdělávání. Dnes působí jako vedoucí tohoto projektu a ředitel Institutu technického vzdělávání. Ve svém blogu se podělí o zkušenosti ze zájmového technického vzdělávání.

Han Snow

Mladý umělec původem z Číny, který se před lety usadil v České republice a začal studovat český jazyk a výtvarnou tvorbu. Realizuje se zejména v malbě a nyní – prostřednictvím tohoto blogu – zkouší psát. Publikuje pod jménem Snow, protože jak říká, Evropanům se bude lépe vyslovovat. Polovina jeho jména – Xue – skutečně znamená sníh. Jiang zase značí řeku. Řeka a sníh. Díky svému původu vnímá mnoho skutečností jinak než jeho čeští spolužáci. Blog nabízí autorovy myšlenky a postřehy – v originálním spojení s výtvarnou tvorbou. Kromě umění Han miluje zvířata, péči o květiny a stromy na zahradě. Cítí, že u nás našel druhý domov.

Studentští senátoři

Je jich celkem 7. Někteří z nich studují bakalářské, někteří magisterské a někteří doktorské studium. Jsou tedy takový pěkný mix všeho, což je jako studentskou komoru senátu PdF UP přibližuje ke všem studentům na celé fakultě.

A o čem budou psát? O svém působení v senátu, o svých zkušenostech a o svém pohledu na svět a dění na univerzitě.

Petra
Šobáňová

Je nadšenou obhájkyní výtvarné výchovy a kreativity ve vzdělávání, věnuje se didaktice výtvarné výchovy, ale také muzejní a galerijní pedagogice. Blogovat nikdy nechtěla, ale protože tenhle celý portál „spískala“, řekla si, že musí jít příkladem. Svůj blog zaměří na vizuální gramotnost a bude sdílet zajímavé věci ze světa umění a vizuální kultury a vzdělávání. Občas se pustí také do tématu učitelského vzdělávání.

Lucie Ulrichová

Zkuste na chvíli zavřít oči a zakrýt si uši. Na okamžik nevidět a neslyšet. Nepříjemný pocit, že? Pro Lucii Ulrichovou je to ale realita, s níž musí denně zápolit. Její život od dětství ovlivňuje Usherův syndrom, kombinované postižení zraku a sluchu. Pokud byste ji ale potkali ve dne na ulici, na první pohled na ní její postižení nepoznáte. Slyšet jí pomáhají naslouchadla, zrak ji zrazuje hlavně v šeru. Své životní zkušenosti bude sdílet na blogu, v němž se představí také jako editorka Tichých zpráv, maminka a manželka.

Hana Vacková

Hana Vacková je zkušená středoškolská učitelka působící na prestižním olomouckém gymnáziu. Pro mnohé je vzorem a přirozenou autoritou nejen pro kvalitu své pedagogické praxe, ale taky pro svou angažovanost, mladistvého ducha a schopnost energicky se zasazovat o správné věci. Získat ji pro blogování byla výhra – korunovaná tím, že bloguje se svým někdejším žákem, který sám je dnes nejen učitelem, ale i úspěšným ředitelem školy. S Jiřím Vymětalem vytvořila originální autorskou dvojici, pro niž je učitelství posláním a životním stylem. Společné psaní je pro ně způsobem reflexe vlastního pedagogického počínání. Kladou si důležité otázky a prostřednictvím vzájemného dialogu na ně hledají odpovědi. 

Jiří Vymětal

Jiří Vymětal vystudoval učitelství českého jazyka a literatury, dějepisu a výchovy k občanství. Dnes je přes své mládí nejen učitelem, ale i úspěšným a vícekrát oceněným ředitelem základní školy, který dokáže motivovat své pedagogy a vytvářet ve škole přátelské, všem otevřené klima. Není bez zajímavosti, že je někdejším žákem Hany Vackové, se kterou pro náš portál vytváří originální blog založený na přátelském dialogu nad klíčovými otázkami učitelství. Prostřednictvím psaní a vzájemného dialogu na ně hledají odpovědi. A budou rádi, když se do jejich úvah a hovorů zapojíte! Společné psaní je pro ně způsobem reflexe vlastního pedagogického počínání, jež je pro ně víc než jen práce. 

Jan Šmída

Jan Šmída pochází z Prostějova, původně chtěl studovat psychologii, ale nakonec zakotvil na pedagogické fakultě, kde na ústavu pedagogiky a sociálních studií studuje vychovatelství. Během 2. ročníku se zúčastnil Erasmu+ ve Slovinsku, což byla pro něj formující životní zkušenost. Poznal jsem mnoho nových lidí, mnoho nových míst. Od svého návratu všem doporučuje – jeďte, dokud máte příležitost! Jak říká, pedagogika je jeho srdcovou záležitostí, kromě ní se zajímá o celou řadu témat, jako je vzdělávání, celospolečenské dění nebo sociální problémy napříč generacemi. Jeho poznávacím znamením je, že velmi rád diskutuje – hlavně s vyučujícími.

Kristýna Winn

Kristýna Winn je původní profesí tlumočnice českého znakového jazyka a pracuje v Centru podpory studentů se specifickými potřebami Univerzity Palackého. Jak o sobě říká, obvykle neví, co je v plánu následující den, natož třeba za měsíc. Žije okamžikem, vše pěkně vyfotí a pak o tom všem napíše na svůj blog. Hlavním tématem jejího blogu je znakový jazyk a svět Neslyšících; autorka zájemcům nabízí také svá videa s kurzem znakového jazyka.

Karolina Wesołowska

Karolina Wesołowska se narodila ve Varšavě v Polsku, v Česku žije již skoro 10 let. Je studentkou prvního ročníku oboru Speciální pedagogika – andragogika na PdF UPOL. Baví ji psaní, její vášní je japonština a vůbec Japonsko a jeho kultura. Karolina se snaží zapojovat do dění a života na fakultě, ráda rozšiřuje svoje obzory a učí se novým věcem. Během pandemie koronaviru se zapojila do dobrovolnické činnosti. A o čem bude její blog? Jak slibuje, bude se zabývat tématy, jež studenty opravdu zajímají. 

NEJNOVĚJŠÍ PŘÍSPĚVKY NAŠICH BLOGGERŮ

ucitel_21_srdce_mozek_svet_02-03.png