Umělá inteligence míří do tříd. Vědci z naší fakulty řeší, jak ji správně využít
- Učitel21

- 11. 7.
- Minut čtení: 1
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci se stala jedním z klíčových partnerů prestižního interdisciplinárního výzkumného projektu HumanAId: AI zaměřená na člověka pro udržitelnou a adaptabilní společnost, vedeného Filozofickou fakultou Univerzity Karlovy. Projekt zkoumá možnosti zodpovědného využití generativní umělé inteligence (AI) v oblasti demokracie, vzdělávání, komunikace a vědy. Naše fakulta se aktivně podílí na výzkumném záměru VZ2 – AI a didaktika.

„V projektu se zabýváme hlavně tím, jak umělá inteligence může měnit vzdělávání. Kromě výzkumu se také zaměřujeme na konkrétní aplikace – například vyvíjíme speciální chatboty, díky kterým mohou žáci získávat nové vědomosti zábavněji a efektivněji,“ vysvětluje Kamil Kopecký, ředitel Institutu výzkumu a vzdělávání v oblasti digitálních technologií a kyberbezpečnosti PdF UP.
Do projektu se zapojí celkem dvanáct pracovníků Pedagogické fakulty, a to z Ústavu pedagogiky a sociálních studií, Katedry českého jazyka, Ústavu speciální pedagogiky a z nově vzniklého Institutu výzkumu a vzdělávání v oblasti digitálních technologií a kyberbezpečnosti.
„Takto rozsáhlé projekty jsou vždy velkou příležitostí, jak se učit od kolegů z jiných univerzit. Zároveň ale věříme, že v oblasti umělé inteligence ve vzdělávání máme rozhodně co nabídnout – touto problematikou se intenzivně zabýváme už od počátku boomu generativní AI. Ostatně, naši lektoři už uskutečnili stovky školení pro pedagogy napříč republikou,“ doplňuje projektový zástupce ředitele Institutu Dominik Voráč.
Projekt HumanAId běží v letech 2025–2028 a je financován z Operačního programu Jan Amos Komenský. Kromě Univerzity Karlovy a Univerzity Palackého se na něm podílejí také Filosofický ústav AV ČR, platforma prg.ai a Kampus Hybernská.
Text: Dominik Voráč
Grafika: Midjourney



Komentáře