top of page
Digitální vzdělávací zdroje do
mediální výchovy


Jak na prevenci i řešení kyberšikany? Na Pedagogické fakultě UP vznikla příloha k metodickému doporučení MŠMT
Kamil Kopecký a René Szotkowski z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého připravili přílohu 7 Metodického doporučení k primární...


„Všechno, co chatbot vyplivne, je halucinace.“ Jak efektivně využít AI při studiu, výuce a výzkumu
Umělá inteligence a velké jazykové modely mohou studujícím, vyučujícím i výzkumnictvu pomoci efektivněji řešit problémy, lépe si...


Užitečné AI prompty pro učitele
V dnešním textu Kamila Kopeckého se zaměříme na několik užitečných AI promptů pro učitele, které můžeme použít pro podporu výuku, ale...


Tip odjinud: Abeceda kybernetické bezpečnosti
Národní pedagogický institut ČR (NPI) na webu Revize rámcových vzdělávacích programů nabízí informace, rady i podporu pro zajištění...


FactNinja poháněný umělou inteligencí je tu! Pomáhá analyzovat grafický obsah a odhalovat manipulační techniky a argumentační fauly – třeba v rámci předvolebních kampaní.
V dnešním digitálním světě se manipulační techniky stávají stále častější součástí veřejné komunikace, a to zejména v předvolebních...


Tematická stránka upozorňuje na rizika spojená s netolismem
Netolismus je jedním z rizikových fenoménů spjatých s online prostorem. O co se vlastně jedná? Jaké jsou jeho příznaky a rizika? A jak se...


Rizika spojená s umělou inteligencí pro seniory
Umělá inteligence (AI) se stává stále větší součástí našeho každodenního života, technologie, které využívají AI, se nacházejí v našich...


Mediální gramotnost na olomoucké pedagogické fakultě — tipy na zdroje materiálů na jednom místě
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci se dlouhodobě a systematicky věnuje posilování mediální gramotnosti a podpoře...


Mediální výchova není jen průřezové téma, naopak – je klíčovou součástí vzdělávání!
Kamil Kopecký ve svém dnešním příspěvku upozorňuje na důležitost mediální výchovy a na její pevné provázání s existujícími vzdělávacími...


GPT3 ve vzdělávání – příležitosti a rizika
Ve svém novém videu se Kamil Kopecký zaměřil na neurální síť GPT3 a na konkrétní ukázky jejího využití v praxi. Dozvíte se například to,...


Dezinformace a prezidentské volby
Druhé kolo prezidentských voleb se nezadržitelně blíží a spolu s ním se internet i diskuze na sociálních sítích plní celou řadou...


Na PdF UP vznikla unikátní kniha pro pedagogy. Posiluje digitální a mediální gramotnost žáků
Právě v těchto dnech vychází na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci nová knížka Bezpečné chování na internetu pro kluky a...


Dezinformační obsah snadno a rychle | Jak změnit titulky i texty na důvěryhodných www stránkách?
V posledních letech jsou stále více k rozšiřování nepravdivých informací (ať už je nazýváme fake news, dezinformace či hoaxy) využívany...


Jak může vypadat kyberšikana?
Zveřejňování citlivých informací a fotografií, urážky, ale také prankování, či vydírání. Různé podoby tohoto fenoménu představuje další...


Tip odjinud: Jak pěstovat mediální gramotnost?
Jeden svět na školách (JSNS) připravil v rámci Týdnů mediálního vzdělávání mimo jiné sérii interaktivních online kurzů, které si kladou...


Dezinformace spojené s válkou na Ukrajině
V současnosti v souvislosti s rozvíjející se válkou na Ukrajině zasahuje mediální prostor velké množství ověřených i neověřených...


Jak mluvit s dětmi o válce na Ukrajině?
Události posledních dní spojené s ruskou agresí vůči Ukrajině intenzivně prožívají nejen dospělí, ale také děti. Učitelé a učitelky stojí...


Sexting u českých dětí
Přinášíme vám další článek z cyklu představujícího publikace autorek a autorů z naší fakulty, které byly oceněny čestným uznáním rektora...


Vzdělávací webová platforma pro výuku multimédií
Skupina doktorandů z katedry výtvarné výchovy PdF UP pod vedením Davida Bartoše připravila v rámci grantové soutěže IGA vzdělávací web...


S E-Bezpečím za poznáním autorského práva
Víte, co je to autorské právo? Jaká práva máte jako tvůrci a jaká jako uživatelé, které chtějí ve svém díle využít obsah někoho jiného? A...


Pravda, nebo lež? Nový cyklus o mýtech kolem nás
Propadal Einstein z matematiky? Strkají pštrosi hlavu do písku? Milují myši sýr? Chtěl Komenský, abychom si ve škole hráli? E-bezpečí...


Náměty pro výuku mediální výchovy
Na tomto odkazu můžete najít řadu metodických materiálů a zamyšlení k tématu mediální výchovy v teorii a praxi. Stránka obsahuje...


Mediální výchova
Průřezové téma Mediální výchova v základním vzdělávání nabízí elementární poznatky a dovednosti týkající se mediální komunikace a práce s...


Umělá inteligence míří do tříd. Vědci z naší fakulty řeší, jak ji správně využít
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci se stala jedním z klíčových partnerů prestižního interdisciplinárního výzkumného...


Co je to Dusting Challenge a jaká přináší rizika?
Na TikToku se šíří další nebezpečná virální výzva. Takzvaná „Dusting Challenge“ motivuje mladé uživatele k vdechování plynu ze sprejů...


Kovyho optimismus vs. školní realita: Kde selhává mediální výchova?
Jak vypadá mediální výchova z pohledu učitelky, která ji denně prožívá ve třídě? V dnešním textu se naše bloggerka Hana Vacková zamýšlí...


Manosféra: Když internet učí chlapce nenávidět ženy
Na internetu existují místa, která na první pohled vypadají jako fóra pro sdílení mužských zkušeností a podpory mezi muži. Ve skutečnosti...


Králičí nory (rabbit holes): Co jsou zač a v čem jsou nebezpečné?
Pojem „králičí nora“ (rabbit hole) označuje situaci, kdy nám sociální sítě prostřednictvím svých algoritmů nabízejí takový obsah, který...


(Ne)zhloupne lidstvo díky umělé inteligenci?
Umělá inteligence (AI) nám v posledních letech otevřela neuvěřitelné možnosti. Od osobních asistentů, kteří nám pomáhají s denním...


S generativní umělou inteligencí ve škole opatrně, moc prosím (3 příklady použití GenAI)
Generativní AI dokáže ušetřit čas, ale také nás může připravit o cenný proces učení. Náš blogger Kamil Kopecký se v dnešním textu zamýšlí...


Co je to doxing
Doxing je kybernetická hrozba, která spočívá v neoprávněném zveřejňování citlivých osobních údajů na internetu. Tento fenomén může mít...


Kamil Kopecký: Dobrého učitele umělá inteligence nenahradí. A špatného není škoda
„Bojím se, že možná trochu zhloupneme a ztratíme kontrolu,“ zní odpověď na otázku, jaké největší riziko hrozí lidstvu při používání umělé...


Jak na prevenci i řešení kyberšikany? Na Pedagogické fakultě UP vznikla příloha k metodickému doporučení MŠMT
Kamil Kopecký a René Szotkowski z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého připravili přílohu 7 Metodického doporučení k primární...


Nebezpečná TikTok výzva ohrožuje životy dětí: Paracetamol může zabíjet
Na sociální síti TikTok se šíří nebezpečná „paracetamolová výzva“, která nabádá mladé lidi k užívání nadměrných dávek paracetamolu....


„Všechno, co chatbot vyplivne, je halucinace.“ Jak efektivně využít AI při studiu, výuce a výzkumu
Umělá inteligence a velké jazykové modely mohou studujícím, vyučujícím i výzkumnictvu pomoci efektivněji řešit problémy, lépe si...


Užitečné AI prompty pro učitele
V dnešním textu Kamila Kopeckého se zaměříme na několik užitečných AI promptů pro učitele, které můžeme použít pro podporu výuku, ale...


Čeští žáci a umělá inteligence: Jak AI mění vzdělávání?
Nový výzkum z dílny E-Bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci ukazuje, jak žáci využívají AI ve škole i ve svém volném čase a jak jej...


Ovlivní konverzační umělá inteligence mezilidské vztahy?
Jednou z důležitých vlastností velkých jazykových modelů generativní umělé inteligence je jejich schopnost konverzovat s námi...


Dny AI: Zničí AI naši civilizaci?
Umělá inteligence se stává fenoménem ovlivňujícím lidskou společnost nejen v zahraničí, ale i v České republice. Aby se dostala do...


Co je ostrakizace v digitálním prostředí, proč k ní dochází, v čem je nebezpečná a jaké jsou následky a co s tím?
Ostrakizace je sociální proces, při kterém je jedinec nebo skupina jedinců vyloučena nebo izolována z určitého společenského kontextu. V...


Projekt CEDMO znovu i na pedagogické fakultě
Tým z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého se opět zapojuje do projektu Central European Digital Media Observatory (CEDMO II.). Cílem...


Tip odjinud: Abeceda kybernetické bezpečnosti
Národní pedagogický institut ČR (NPI) na webu Revize rámcových vzdělávacích programů nabízí informace, rady i podporu pro zajištění...


Digitální závislost: Fenomén současnosti
Digitální závislost, známá také jako netolismus, je fenomén charakterizovaný nadměrným a nekontrolovaným používáním digitálních zařízení...


FactNinja poháněný umělou inteligencí je tu! Pomáhá analyzovat grafický obsah a odhalovat manipulační techniky a argumentační fauly – třeba v rámci předvolebních kampaní.
V dnešním digitálním světě se manipulační techniky stávají stále častější součástí veřejné komunikace, a to zejména v předvolebních...


Tematická stránka upozorňuje na rizika spojená s netolismem
Netolismus je jedním z rizikových fenoménů spjatých s online prostorem. O co se vlastně jedná? Jaké jsou jeho příznaky a rizika? A jak se...


Kamil Kopecký | Vzdělávání nekončí školou, proto pro své studující provozuji řadu webových stránek a tematických kanálů na Youtube
Ocenění Magister Optimus 2024 pro nejlepší pedagogy a pedagožky naší fakulty získal také Kamil Kopecký z katedry českého jazyka a...


Co je to FOPO? A jak se s ním vypořádat?
FOPO (Fear of Other People's Opinions) je fenomén, který označuje strach z toho, co si o nás myslí ostatní lidé. Tento strach může...


Trollí farmy – co jsou zač a jak fungují
V digitálním věku, kdy sociální média a internetová diskuse hrají klíčovou roli ve formování veřejného mínění, se pojmy jako „troll“ a...


Rizika spojená s umělou inteligencí pro seniory
Umělá inteligence (AI) se stává stále větší součástí našeho každodenního života, technologie, které využívají AI, se nacházejí v našich...


Studenti měli možnost nahlédnout pod pokličku českého zpravodajství
Český rozhlas, ČTK nebo Seznam zprávy. Do všech těchto institucí se mohli podívat studenti a studentky z katedry českého jazyka a...


Zapojte se do projektu zaměřeného na boj s „vědeckými“ dezinformacemi
Pedagogická fakulta UP se zapojuje do projektu Erasmus+ Teacher Academy "Meta-Scientific Literacies in the (Mis-)Information Age", jehož...


Jak vidíme návrh kurikula pro základní vzdělávání? Děkan Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a tým odborníků a odbornic posoudil a v rámci veřejné konzultace připomínkuje návrh RVP ZV
Děkan Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a tým odborníků a odbornic posoudil a v rámci veřejné konzultace připomínkuje...


Nekompetence, nebo úmysl? Připomínky k revizi RVP ZV a eliminaci mediální výchovy
Redakce portálu Učitel21 přináší prohlášení expertů Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci k nekvalitnímu pojetí mediální...


Je nový RVP ZV lepší než ten stávající? Zástupci učitelských organizací a oboroví didaktici debatovali o kurikulární reformě
Jedním z nejdůležitějších témat těchto dnů je revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV), jehož...


Známá odbornice na dezinformace Alexandra Alvarová zavítá do Olomouce!
Pedagogická fakulta UP bude již 26. března hostit Alexandru Alvarovou! Tato významná publicistka na naší fakultě povede přednášku na téma...


Mediální gramotnost na olomoucké pedagogické fakultě — tipy na zdroje materiálů na jednom místě
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci se dlouhodobě a systematicky věnuje posilování mediální gramotnosti a podpoře...


Učitelská praxe i v rámci doktorského studia? Úžasná příležitost propojit výzkum s aplikací
Na katedru českého jazyka a literatury, program Čtenářství a mediální výchova, chodí denně žádosti od různých škol, institucí, zájmových...


Negativní dopady generativní umělé inteligence budou vidět stále více
Generativní umělá inteligence má řadu pozitiv (kterým se věnujeme např. na našich specializovaných stránkách), na druhou stranu nesmíme...


Kamil Kopecký převzal bronzovou plaketu náměstka policejního prezidenta pro SKPV
Z rukou náměstka policejního prezidenta pro službu kriminální policie a vyšetřování (SKPV) brigádního generála Tomáše Kubíka převzal...


Učit už i na bakaláři? Projektový den propojil mediální vzdělávání a tolik potřebné praxe
Více než 250 žáků základní školy, okolo 50 studentů Pedagogické fakulty UP a přes 20 vyučujících. Takový počet účastníků se první...


První cenu v soutěži o Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni získalo E-Bezpečí
Projekt E-Bezpečí Pedagogické fakulty Univerzity Palackého zvítězil v soutěži o Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni....


KYBER Cenu roku 2023 získalo E-Bezpečí Pedagogické fakulty UP
Projekt E-Bezpečí zvítězil v prvním ročníku národní soutěže KYBER Cena roku 2023, a to v kategorii KYBER Projekt roku. Mezi dvanácti...


Klonování lidského hlasu s pomocí AI otevírá prostor pro nové druhy dezinformací
V posledním půl roce razantně narostl počet veřejně dostupných nástrojů, které uživatelům s pomocí umělé inteligence umožňují...


Bezpečně na internetu ve znakovce!
I v letošním roce se Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci přidala ke kampani #Deafember. Fakulta se dlouhodobě snaží...


Co je body shaming?
Body shaming je fenomén, který se vyskytuje v mnoha společnostech po celém světě. Je to forma ponižování, kritiky nebo urážení...


Dominik Voráč: Škola by nás měla připravit na reálný život, kterým je dnes už i ten digitální
Na Pedagogické fakultě UP každoročně probíhá grantová soutěž IGA, určená k podpoře výzkumu akademických pracovníků i studentů fakulty....


Karolína Mackenzie: Budoucí učitelé a mediální výchova
Na Pedagogické fakultě UP každoročně probíhá grantová soutěž IGA, určená k podpoře výzkumu akademických pracovníků i studentů fakulty....


Mediální výchova není jen průřezové téma, naopak – je klíčovou součástí vzdělávání!
Kamil Kopecký ve svém dnešním příspěvku upozorňuje na důležitost mediální výchovy a na její pevné provázání s existujícími vzdělávacími...


Každý druhý uživatel sociálních sítí v Česku se nezajímá o zabezpečení svého účtu, ukázal výzkum
Více než 80 % uživatelů sociálních sítí je používá (téměř) každý den, ale jen polovina z nich se zajímá o zabezpečení svých účtů. Zájem o...


GPT3 ve vzdělávání – příležitosti a rizika
Ve svém novém videu se Kamil Kopecký zaměřil na neurální síť GPT3 a na konkrétní ukázky jejího využití v praxi. Dozvíte se například to,...


Dezinformace a prezidentské volby
Druhé kolo prezidentských voleb se nezadržitelně blíží a spolu s ním se internet i diskuze na sociálních sítích plní celou řadou...


Pedagogická fakulta se aktivně zapojila do činnosti mezinárodního hubu CEDMO
V průběhu října a listopadu proběhlo v aule Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci několik hybridních přednášek...


Již brzy začne umělá inteligence chrlit seminární a kvalifikační práce a odhalit ji bude nemožné
Před několika týdny jsme upozornili na rizika (ale samozřejmě i příležitosti), která jsou spojena s masovým rozvojem umělé inteligence...
bottom of page