top of page


Třetí ročník Festivalu oborových didaktik potvrdil význam mezioborového dialogu
Festival (oborových) didaktik ve svém třetím ročníku ukázal, že když se potkají didaktiky napříč obory, vzniká prostor plný inspirace, nápadů a energie. Právě tato otevřenost a vzájemné učení se staly základem setkání, které podpořilo sdílení zkušeností, propojování perspektiv a hledání nových cest v pedagogické praxi. Bohatý program 6. listopadu 2025 v Kapli Božího těla přinesl pestrou škálu vystoupení z různých oblastí – od hudební a výtvarné výchovy, výchovy ke zdraví, čes


„Chyba není chyba, když se dobře reflektuje, ale prostor k posunu v porozumění.“ Nejen o učitelství s Martinou Číhalovou
V sérii Kosích rozhovorů jsme si o učitelství povídali s několika významnými osobnosti naší fakulty. Dalším takovým vzácným hostem je paní doktorka Martina Číhalová z katedry společenských věd. Čím se dnešní odbornice na filozofii a logiku chtěla stát v dětství a jakou nejvtipnější situaci zažila v roli vyučující? Nejen to se dozvíte v rozhovoru s Martinou Číhalovou. Čím jste se chtěla stát, když jste byla malá? To se hodně měnilo, nejdřív jsem chtěla být, jako hodně dětí, po


Vybíráme z Tichých zpráv | Sčítání tlumočníků a překladatelů pro osoby se sluchovým postižením přineslo nové poznatky
V rámci naší rubriky Vybíráme z Tichých zpráv představujeme to nejzajímavější z internetového zpravodajství Tichého světa. Česká komora tlumočníků znakového jazyka zveřejnila výsledky svého výzkumu, který měl za cíl zjistit počet tlumočníků a překladatelů pro osoby se sluchovým postižením a sesbírat další informace spjaté s touto profesí. Velký výzkum V období od 1. listopadu do 31. prosince 2024 proběhlo Sčítání tlumočníků a překladatelů pro osoby se sluchovým postižením v Č


Simulace jako pomocník v přípravě budoucích učitelů
Na Pedagogické fakultě UP se uskutečnil týdenní workshop zaměřený na rozvoj sociálně emočních kompetencí v konfliktních situacích, tedy situacích, jež jsou klíčové pro profesní růst a efektivní pedagogickou praxi. Kurz vedly odbornice z centra HaLev izraelské Bar-Ilan University. Workshop s názvem Simulační učení vzdělávání učitelů: Sociálně emoční kompetence v konfliktních situacích zorganizovala katedra českého jazyka a literatury PdF UP, která úzce spolupracuje s izra


Zprávy, které mluví rukama | Znakujme spolu!
Zprávy v českém znakovém jazyce jsou víc než jen předávání informací – jsou příležitostí k propojení komunity neslyšících, sdílení aktuálního dění a ukázce autentických hlasů. V nejnovějším díle cyklu Znakujme spolu! představujeme pořady a zpravodajství, kde neslyšící moderátoři přinášejí zprávy, reportáže i zábavu, a ukazujeme, jak díky nim může každý divák zůstat v obraze a být součástí komunity. Každodenní zprávy v českém znakovém jazyce běží na ČT2 od 19:50 do 20:00 hodin


Pedagogická fakulta opět otevírá své dveře: Informace pro budoucí studenty a studentky
I letos chystá Pedagogická fakulta UP tradiční Dny otevřených dveří. Uchazeči a uchazečky zde získají přehled o nabídce studijních programů, mohou využít individuální konzultace a získat užitečné informace k přijímacímu řízení, včetně ukázek testů SCIO. Možnost osobně navštívit nejen Olomouc, ale i Pedagogickou fakultu UP budou mít zájemci a zájemkyně o studium u nás hned ve dvou termínech. První z nich proběhne už v pátek 28. listopadu 2025, druhý den otevřených dveří je pak


Můj deník z Rakouska III: Mezi přednáškami, motýly a novými přáteli
Nové zážitky, nové tváře, nové dojmy z univerzitního života – naše studentka Jarmila Macková pokračuje ve svém deníku z Rakouska. Tentokrát píše o výuce němčiny z pohledu (skoro) vídeňské studentky, o setkáních, která překračují hranice kultur, i o momentech, kdy se cizí město začíná stávat druhým domovem. 13. 10. 2025 Ráno nás čekala přednáška s panem doktorem Dvoreckým – jedná se slovenského rodáka, který zakotvil ve Vídni a učí na zdejší univerzitě. Předmět se jmenuje De


Opera Schrattenbach 2025. Nabídne i Zjevení sv. Jana skladatele Petera Martinčeka
Pět večerů s festivalem Opera Schrattenbach 2025. Dvacátý ročník olomoucké přehlídky soudobé hudby začne už 12. listopadu a nabídne i operní novinku Zjevení svatého Jana slovenského skladatele Petera Martinčeka. Jubilejní ročník přehlídky zahájí v Kapli Božího Těla Uměleckého centra Univerzity Palackého křest Souborné edice korespondence Bohuslava Martinů. Tato edice, vznikající od roku 2016 pod vedením týmu Pedagogické fakulty UP, obsahuje již jedenáct vydaných svazků a


Tereza Pařízková píše vlídně o těžkém tématu. Knihu Berta a Dušičky by si měl přečíst každý
Podzimní sychravo se bez obav dostává pod naše kabáty. V tomhle čase, kdy vládne mlha a nevlídno, jsme mnohem více zranitelní. Také ztráta blízkých může bolet o něco více. Uvědomuje si to i spisovatelka Tereza Pařízková. Proto vymyslela knihu, která potěší, zahřeje a dodá naději. Malým čtenářům, ale také nám dospělým. Protože ve světě knížek, je možné prakticky cokoliv. Třeba se na chvíli dostat do Země Potom… Troufnu si tvrdit, že Terezu Pařízkovou nemusím příliš dlouze př


Čajové lístky jako cesta k všímavosti — meditativní kresbou ke zklidnění a soustředění
Meditativní kresba může mít mnoho podob, obvykle ale vychází z jednoduchého zadání: zpomalit, soustředit se a nechat se vést tvarem a strukturou nějakého smyslového impulsu, např. drobného přírodního předmětu, organické struktury, jevu v krajině apod. V našem případě to byly rozsypané čajové lístky. Při jejich pozorování a překreslování se účastníci workshopu, jehož námět lze využít jak při práci s mládeží, tak při práci s dospělými, dostali do klidného soustředění, objevoval


Učitelka a rozhodování o jediné pravdě světa (aneb o profesních situacích)
Kdo rozhoduje o pravdě? Ve svém dalším textu naše bloggerka Jaroslava Ševčíková popisuje reálné školní situace, které ukazují, že úkolem učitele není diktovat, ale vést žáky k samostatnému myšlení a sebereflexi. Text zároveň přibližuje, jak mohou žáci prostřednictvím aktivního zapojení, vlastních rozhodnutí a zodpovědnosti za výsledky svého učení objevovat nejen fakta, ale i hodnoty kritického myšlení a osobní interpretace. Vnímám potřebu podělit se o řešení profesních situac


E-Bezpečí spouští aktualizovanou verzi online videokurzu o umělé inteligenci pro učitele
Projekt E-Bezpečí zveřejnil zbrusu aktualizovanou verzi svého online videokurzu o umělé inteligenci, který je určen především učitelům základních a středních škol, ale také všem dalším zájemcům o problematiku AI. Kurz se zaměřuje na praktické využití moderních nástrojů umělé inteligence ve vzdělávání i na bezpečnostní rizika, která jsou s AI spojena. Kurzem provází prof. Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-Bezpečí a ředitel Institutu výzkumu a vývoje v oblasti digitálních te
bottom of page




.png)











