top of page

Filip Tailor nastudoval Plíhalovu hudbu pro drama Manon Lescaut

V Moravském divadle Olomouc máte už od září minulého roku možnost zhlédnout nové zpracování Nezvalovy Manon Lescaut. Věděli jste, že se na nové adaptaci této jevištní básně podílel i Filip Tailor z katedry hudební výchovy Pedagogické fakulty UP?



Hudbu k tomuto dnes již klasickému dílu složil Karel Plíhal původně pro Národní divadlo moravskoslezské. V tomto divadle se ale hra dočkala jen jednoho uvedení a hudba poté skončila na 30 let „v šuplíku“. Pro aktuální adaptaci v Moravském divadle Olomouc Plíhal své skladby upravil a některé další doplnil. Filip Tailor (občanským jménem Filip Krejčí), pedagog na katedře hudební výchovy PdF UP, hudebník a skladatel, měl u nejnovějšího uvedení Nezvalova dramatu na starosti tzv. hudební nastudování.


„Hudební nastudování spočívalo v úpravě písní Karla Plíhala pro živý ansámbl, se kterým podbarvujeme představení živou hudbou. Ta instrumentace je hodně zajímavá a neotřelá. Vzniklo to na základě konsenzu s Karlem Plíhalem, který navrhl, že by byla krásná harfa a k té harfě navrhl violoncello. Protože jsem ale znal požadavky paní režisérky, věděl jsem, že se bude více hodit kontrabas. Nakonec je to tedy harfa, kontrabas, perkuse a klávesové nástroje. Toto jsem měl za úkol poskládat a dát dohromady,“ shrnul své zapojení do představení Filip Tailor.


„U několika skladeb jsme záměrně posunuli vyznění skladby úplně jinam, do jiných žánrů. Původní melodie jsou ale vždy zachované. Pokud jde někdo na písně Karla Plíhala, věřím, že nebude zklamaný.“

Nejednalo se ale o pouhou úpravu existujících skladeb pro jiné nástroje. „Musel jsem vyjít vstříc podbarvení situací a emocí, které si přála paní režisérka a zároveň jsem musel zachovat Karla Plíhala jako autora. U několika skladeb jsme ale záměrně posunuli vyznění skladby úplně jinam, do jiných žánrů. Původní melodie jsou ale vždy zachované. Pokud jde někdo na písně Karla Plíhala, věřím, že nebude zklamaný,“ upřesnil Tailor. Také doplňuje, že spolupráce na této adaptaci byla sice náročná, prvotní obavy o přijetí hudebních úprav samotným Plíhalem ale nakonec vzaly za své.


Manon Lescaut se vrátila na prkna Moravského divadla po 67 letech a jedná se teprve o její třetí uvedení. Režie příběhu o mladé a rozpustilé Manon se tentokrát ujala Hana Mikolášková, která se do Moravského divadla vrátila jako režisérka po dvanácti letech. Veršovaný příběh plný něžného citu a velkých emocí má i dnešním lidem stále co říci, základní otázky vztahů jsou totiž stále aktuální.


Text: redakce U21

Foto: Alžběta Gregorová


Kdo je Filip Tailor?


Filip T. Krejčí je hudební skladatel, interpret a pedagog na katedře hudební výchovy PdF UP. Odborně se zaměřuje na nonartificiální hudbu: progresivní rock, komplexní hudební analýzu, hudbu a počítače, aranže skladeb, baletní korepetici, improvizaci a kompozici. Je autorem řady odborných textů i příspěvků na konferencích, ale i hudby k řadě divadelních inscenací a členem několika kapel. Je spoluzakladatelem a v současné době místopředsedou olomouckého Hudebního Institutu a hudebně účinkuje v Moravském divadle. V hudebně-populární skupině Natálie Tichánková & 4Good se věnuje autorské tvorbě, koncertuje i se skupinou Jamr's.

301 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page