top of page

Tip odjinud: Zdravotní gramotnost jako klíč ke kvalitnějšímu životu

  • Obrázek autora: Učitel21
    Učitel21
  • 11. 3.
  • Minut čtení: 2

Co všechno ovlivňuje naše zdraví? Jaké faktory přispívají k tomu, že se lidé o své zdraví aktivně zajímají a dělají informovaná rozhodnutí? Právě těmito otázkami se zabývá publikace "Health Literacy and Adult Health Education", kterou sestavil Július Matulčík se svým týmem. Tato monografie, vydaná prestižním americkým nakladatelstvím Nova Science Publishers, představuje významný příspěvek do oblasti zdravotní gramotnosti a výchovy ke zdraví.


Zdraví je více než absence nemoci. Je výsledkem mnoha faktorů – nejen genetické predispozice, ale také životního stylu, vzdělání, ekonomických a sociálních podmínek. Klíčovou roli hraje zdravotní gramotnost, tedy schopnost porozumět zdravotním informacím, orientovat se v systému zdravotní péče a přijímat rozhodnutí vedoucí k lepší kvalitě života.


Publikace "Health Literacy and Adult Health Education" vychází z rozsáhlého výzkumu, který probíhal na Univerzitě Komenského v Bratislavě mezi lety 2021–2023. Vědecký tým pod vedením Júlia Matulčíka analyzoval postoje dospělých ke zdraví, jejich zdravotní gramotnost a možnosti zlepšení vzdělávání v této oblasti.


Monografie je rozdělena do pěti tematických částí, které čtenářům přibližují různé modely zdraví, faktory ovlivňující zdraví a způsoby, jak posílit zdravotní gramotnost populace. Autoři se věnují i dopadům pandemie COVID-19, která zásadně změnila přístup lidí ke zdraví a ukázala, jak důležité je rozumět zdravotním informacím.


Zvláštní pozornost si zaslouží kapitola „Edukace ke zdraví dospělých“, která prezentuje výsledky empirického výzkumu zaměřeného na zdravotní gramotnost různých věkových skupin. Pomocí metodiky HLS19-Q12 (mezinárodně uznávaného nástroje pro měření zdravotní gramotnosti) se autoři snažili zjistit, jaké informace dospělí potřebují, jak je získávají a jaké překážky jim brání v aktivním přístupu ke zdraví.


Kniha je určena nejen odborníkům v oblasti veřejného zdraví, pedagogům a zdravotnickým pracovníkům, ale i široké veřejnosti. Díky srozumitelnému a strukturovanému podání informací si v ní každý najde užitečné poznatky pro zkvalitnění svého života a zdraví.


Doc. PhDr. Július Matulčík, CSc. působí na Katedře pedagogiky Filozofické fakulty Univerzity Komenského v Bratislavě. Specializuje se na andragogiku, vzdělávání dospělých a zdravotní gramotnost. Vedl několik mezinárodních vědeckých projektů a je autorem více než 160 odborných publikací. Ve své práci se dlouhodobě věnuje otázkám celoživotního vzdělávání a jeho významu pro zdraví a kvalitu života dospělé populace.


Zpracováno redakcí U21 s využitím recenze Lidmily Hamplové

Comments


bottom of page