top of page

Globální témata v přípravě budoucích učitelů MŠ a ZŠ

Může se zdát, že problémy, které jsou od nás daleko, se nás vlastně netýkají a raději před nimi „strčíme hlavu do písku“. V dnešním propojeném světě to ale neplatí a i děti a žáky jako světoobčany je třeba na život v dnešním světě připravit. Proto i témata globálního rozvojového vzdělávání jsou součástí přípravy budoucích učitelů základních a mateřských škol.



„Globální témata se dotýkají i žáků na 1. stupni základních škol a dětí v mateřských školách. Současná situace na Ukrajině a následná migrace jsou toho ‚krásnou‘ ukázkou. Proto je nesmírně důležité, aby budoucí učitelky a učitelé věděli, kde hledat materiály pro výuku globálních témat ve své praxi.“ říká Lenka Pánková, ředitelka ARPOK, o.p.s. „Byla jsem ráda za pozvání a možnost představení materiálů, které lze právě pro výuku globálních témat na 1. stupni využít. Tentokrát jsme se společně se studentkami podívaly dovnitř dětské knihy Největší přání a společně se studentkami vyzkoušely, jaké lekce nabízí připravená metodická příručky k této knize.“


Studentky měly možnost si samy na sobě vyzkoušet jednoduchou lekci do matematiky a byla jim doporučena webová stránka www.globalnirozvojovevzdelavani.cz, kde mohou najít i další metodiky s lekcemi pro svou praxi.


A jak se seznámení s touto oblastí promítlo do práce našich studentů? Zde je krátké vyjádření slečny Jany Havlové, studentky 4. ročníku U1ST, která pro svou seminární práci využila právě téma propojenosti světa, lidských práv, mezilidských vztahů, dopravy, výrobní podmínky apod.


„Všechny mé přípravy mají jeden stejný zdroj, a to knížku „Největší přání“, která nám byla představena ve škole. Publikaci jsem neznala a musím říct, že se mi velmi líbí a všechny nápady, které byly v metodice umístěny, byly pěkné. Proto jsem si pro své přípravy vybrala právě tuto knížku. Těším se, až materiály, které jsou uvedeny v metodice, zkusím i se svými žáky a jsem si jista, že publikaci ve své budoucí pedagogické praxi využiji.“


Za katedru primární a preprimární pedagogiky Alena Srbená

Za ARPOK Lenka Pánková

Související příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page