top of page

Jaké podoby může mít laskavost? | Pozvánka k účasti na mezinárodní přehlídce prací dětí a mládeže

  • Obrázek autora: Učitel21
    Učitel21
  • 14. 2. 2022
  • Minut čtení: 6

Aktualizováno: 15. 2. 2022


ree

Přinášíme rozhovor s Tatyanou Tsyrlinou-Spady, koordinátorkou mezinárodního projektu „International Expressions of Kindness: Multimedia Showcase“ (Mezinárodní projevy laskavosti: Multimediální přehlídka). Projekt a zároveň výzvu k zasílání dětských prací organizuje americká nezisková organizace Action for Media Education se sídlem v Seattlu. Aktuální ročník projektu odstartoval v lednu a příspěvky budou přijímány on-line do 2. května 2022. A jaké je letošní téma? Organizátoři obracejí pozornost k jedné z nejdůležitějších a sjednocujících hodnot, jež je společná lidem na celém světě. Reagují na vzrůstající míru agrese, jejíž projevy můžeme sledovat denně v různých částech světa. Důsledkem hněvu a agresivity jsou tragédie a strádání, jež se nevyhýbají ani dětem. Proto iniciátoři projektu vyzývají k projevům laskavosti a chtěli by touto formou učit děti už v raném věku, že právě laskavost srdce může proměnit svět.


Oslovme děti na každém kontinentu a na každém odlehlém místě, představme a oslavme jazyk laskavosti, inspirujme, motivujme a oslavme lepší a šťastnější dětství pro všechny mladé lidi na celém světě. Společně to dokážeme!

Tatyano, mohla byste našim čtenářům říci pár slov o organizaci, která projekt mezinárodní přehlídky tvorby dětí a mládeže připravila a garantuje?


International Expressions of Kindness spojuje hned několik neziskových organizací. Klíčovou je Action for Media Education (AME), jež vznikla před 30 lety jako jedna z prvních organizací v USA, která se přímo zabývala otázkou mediální gramotnosti a která od té doby obhajuje potřebnost mediální výchovy pro školní děti. Action for Media Education je také první organizací, jež na danou činnost získala podporu na státní úrovni – od zákonodárců státu Washington. Podpora byla určena pro rozvoj dovedností žáků a studentů v oblasti mediální gramotnosti. Ráda bych připomněla, že zakladatelkou a výkonnou ředitelkou této organizace je profesorka Marilyn A. Cohen, emeritní profesorka University of Washington v Seattlu.


Kromě projektů v oblasti mediální výchovy jste přišli s myšlenkou na mezinárodní přehlídku prací dětí a mládeže. Je to první počin tohoto typu, nebo už máte za sebou předchozí ročníky?


Kindness Project – tedy projekt zaměřený na téma laskavosti – je druhým projektem tohoto typu a rozsahu. První iniciovala AME v dubnu 2020 na začátku pandemie COVID. Původně mělo jít pouze o lokální projekt, ale podařilo se nám jej rozvinout a propagovat tak, že oslovil skutečně velkou mezinárodní komunitu.


Kolik účastníků se minulého ročníku zúčastnilo?


Práce dětí v podobě různých formátů nám přišly z více než 50 zemí a od více než 1000 dětí a mladých lidí ve věku 3–19 let. Byli jsme velmi potěšeni, že mezi nimi byly i projekty talentovaných dětí z České republiky.


Jsou někde k vidění v elektronické podobě?


Všechny příspěvky měly elektronickou podobu – výtvarné práce, fotografie, videa – a zůstanou po neomezenou dobu k vidění na webových stránkách loňského projektu (www.coronashowcase.org).


Mohla byste prosím českým učitelkám a učitelům představit téma aktuálního ročníku přehlídky? Proč tematizujete právě projevy laskavosti?


International Expressions of Kindness: Multimedia Showcase (Mezinárodní projevy laskavosti: Multimediální přehlídka) vyzdvihuje laskavost jako jednu z nejzákladnějších hodnot oceňovaných napříč národy, náboženstvími a kulturami. Na důležitost laskavého přístupu upozorňovali také mnozí z nejznámějších světových pedagogů – např. Janusz Korczak, Maria Montessori, Iohann Pestalozzi, Vasilij Suchomlinskij. Je zde samozřejmě souvislost s etickou a morální výchovou – ostatně projekt vede několik členů Asociace pro etickou výchovu pod záštitou Action for Media Education a Northwest Center for Excellence in Media Literacy Education ve spolupráci s mezinárodními organizacemi Child Rights in Action, International Korczak Association, International Council for Media Literacy a EducommunicAfrik.


Projekt je primárně zaměřen na pomoc dětem – jednak tím, že zaměřuje jejich pozornost na laskavost, a jednak tím, že vede účastníky k oslavě laskavosti pomocí různých kreativních médií – výtvarného umění a designu, hudby a tance, fotografie, psaného slova, videa a dalších typů nových médií.

Proč jsou právě laskavost a další pozitivní formy mezilidské interakce tolik důležité?


Jsem přesvědčena o tom, že děti potřebují podporu a konkrétní motivující aktivity, a to i vzhledem ke skutečnosti, že jen v roce 2020 zažila miliarda dětí ve věku 2–17 let fyzické, sexuální nebo emocionální násilí nebo zanedbávání (více viz https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/violence -proti-dětem). Mnoho z nich trpělo právě během pandemie. Projekt je tedy primárně zaměřen na pomoc dětem – jednak tím, že zaměřuje jejich pozornost na laskavost, a jednak tím, že vede účastníky k oslavě laskavosti pomocí různých kreativních médií – výtvarného umění a designu, hudby a tance, fotografie, psaného slova, videa a dalších typů nových médií.


Jak se mohou děti zúčastnit?


Příspěvky mohou připravovat individuálně, ale i ve skupině nebo jako rodina. Může jít o klasické příspěvky známé z různých přehlídek, ale také o sdílení různých kulturních a národních zvyklostí a tradic, během nichž jsou k sobě lidé laskaví a projevují si přátelství, uznání a lásku.


Jak bude přehlídka vyhodnocována?


Každý z účastníků obdrží diplom s osvědčením o účasti. Poté, co skončí proces přihlašování, akční tým projektu ve spolupráci s naší radou mládeže a s poradním sborem sestaví virtuální přehlídku složenou ze všech přihlášených příspěvků. Naše rada mládeže má 19 členů ve věku 12–17 let, kteří zastupující sedm zemí a kteří fungují jako ambasadoři projektů ve svých zemích. S přihlášenými pracemi budeme ale pracovat i jinak, než že je vystavíme: budeme je analyzovat a na jejich základě připravíme plány lekcí pro školy. Využijeme k tomu také různé odborné a vzdělávací zdroje, jež přímo souvisejí s pojmem laskavost, stejně jako ty, které spojují laskavé chování s pojmy a tématy, jako je morální příklad, péče, kooperativní společnost, altruismus nebo prosociální chování. Neméně důležité budou pro nás metodické publikace navrhující způsoby, jak propojit celkový pohled na etický vývoj s potřebami konkrétních věkových skupin v různých sociokulturních kontextech.


Projekt má jedinečný mezinárodní rozměr. Které země se k němu připojily?


Jsme velmi potěšeni, že v současnosti je „na palubě“ 67 zemí ze všech kontinentů. Mezi zapojenými zeměmi najdeme jak velké a ekonomicky rozvinuté země, jako je USA, Německo, Velká Británie, Saúdská Arábie, ale i země velmi malé, jako je např. Trinidad a Tobago a Cabo Verde. Na projektu participují téměř všechny země Latinské Ameriky a denně se nám hlásí také další africké nebo asijské země.


Vnímáte nějaké rozdíly v jejich zapojení?


Projekt je teprve na začátku, ale už nyní je vidět, že nezáleží na velikosti populace – alespoň pokud jde o úroveň aktivní účasti. Skvělým příkladem jsou země s několika miliony obyvatel, jako je třeba Litva, kde nám děti zaslaly již asi 30 příspěvků – a toto číslo stále roste. Samotné projekty ukazují, že litevské školy a rodiny skutečně dbají na rozvíjení lásky a také na pečující vztah k přírodě. Litevské projekty dokumentují, že děti svou péči o přírodu projevují mnoha způsoby – tříděním odpadků, krmením zvěře v zimním období, dokonce i chystáním vánočního stromku pro divoká zvířata v lese.


Lze tyto příspěvky už někde vidět?


O prvních příspěvcích jsme už informovali na FB stránce našeho projektu, ale i na Instagramu a Twitteru.


Chtěla byste k projektu přizvat i české účastníky?


V loňském roce jsme měli řadu příspěvků od dětí z Česka. Velmi bychom uvítali, kdyby i letos čeští pedagogové iniciovali účast svých studentů v tomto projektu – buď přímo, pokud jsou žáci ve věku 3–18 let a mohou se přihlásit sami nebo prostřednictvím svých rodičů, nebo i nepřímo prostřednictvím učitelů, ředitelů škol nebo třeba studentů učitelství, kteří se na profesi učitele teprve chystají a mohou projekt využít např. během své praxe ve školách.


Děkujeme za rozhovor a těšíme se na výsledky projektu!




Foto: ukázky přihlášených projektů; zdroj: FB projektu




Podrobnosti o projektu:


Výzva je určena všem dětem a mladým lidem ve věku 3–18 let, a to bez ohledu na jejich náboženství, etnickou příslušnost, jazyk, kulturu a pohlaví. Smyslem výzvy je přimět mládež k tomu, aby se podělila o své myšlenky a pocity týkající se laskavosti, o své vlastní skutky laskavosti a projevy laskavého chování, jež vidí u ostatních lidí v místě nebo národním či mezinárodním měřítku.


Projekty mohou být předkládány jak individuálně, tak skupinami dospělých s dětmi a rodinami. Stejně jako v předešlém ročníku je doporučeno používat různá média – výtvarné umění a aplikovanou tvorbu, hudbu a tanec, fotografii, psané slovo, video či nová média a technologické inovace. Příspěvky budou přijímány online do 2. května 2022. Poté organizační tým projektu s pomocí dobrovolníků a účastníků sestaví virtuální přehlídku, jež bude otevřena a zpřístupněna 1. června 2022.


Stejně jako v minulém roce je účast bezplatná a každý účastník obdrží certifikát o účasti; většina aktivních dospělých obdrží rovněž certifikát. Virtuální přehlídka je otevřená; vystavené práce nepodléhají výběru poroty. Jak organizátoři upřesňují, nevybírají nejlepší práce, spíše chtějí oslavovat laskavost po celém světě tak, jak je schopno a připraveno ji vyjádřit každé dítě nebo teenager.


„Oslovme děti na každém kontinentu a na každém odlehlém místě, představme a oslavme jazyk laskavosti, inspirujme, motivujme a oslavme lepší a šťastnější dětství pro všechny mladé lidi na celém světě. Společně to dokážeme! Připojte se k nám jako koordinátoři pro své vlastní země a jako obhájci dětí.“


Kontakt na organizátory: KindnessExpressions@gmail.com

Ředitelka projektu a jeho hlavní koordinátorka: Tatyana Tsyrlina-Spady, PhD

Přihlašování: přes webové stránky https://express-kindness.org/



ree

Kdo je Tatyana V. Tsyrlina-Spady?


Tatyana je původem z Ruska, do USA odešla za svým mužem a působí v rámci amerických akademických a neziskových organizací. Studovala na Ruské akademii vzdělávání v Moskvě, kde získala doktorské tituly, a je emeritní profesorkou Kurské státní univerzity, funkcionářkou Regional Open Social Institute a mimořádnou profesorkou na Seattle Pacific University, Seattle, WA, USA. Založila online dvojjazyčný časopis Russian-American Education Forum. Je také hostující profesorkou na University of British Columbia, Vancouver, BC; vyučuje též na Summer Institute on Child Advocacy in Action: Legacy of Janusz Korczak. Je autorkou 21 knih a redakčních svazků a více než 50 kapitol a článků v publikacích v oblasti srovnávací pedagogiky, teorie a historie vzdělávání. Organizovala řadu mezinárodních projektů v Rusku, Francii a USA, včetně mezinárodních konferencí; působí v redakčních radách několika pedagogických časopisů. V současné době je mezinárodní koordinátorkou projektů mezinárodních přehlídek dětského expresivního projevu: Corona Multimedia Showcase a International Expressions of Kindness: Multimedia Project.







Připravila: Petra Šobáňová

Foto: archiv projektu a Tatyany Tsyrliny-Spady


1 komentář


Nicka Marzzz
Nicka Marzzz
(24. 10.)

I really appreciate how this initiative encourages children and young people to express kindness creatively. Giving them space to show empathy and understanding through art or writing can have a huge impact on their emotional growth. It’s one of the reasons I believe so much in the importance of developing communication and self-expression from an early age. Projects like this align closely with what I often see at logopedkab, where supporting children’s language and emotional development helps them connect with others more deeply. True kindness often begins with the ability to understand, listen, and express oneself with compassion.

To se mi líbí
bottom of page