top of page

Jak učit o globálních tématech pomocí dětských knih? Podívejte se na záznam Inspiračního setkání

Obrázek autora: Učitel21Učitel21

Každoročně pořádané Inspirační setkání pro zájemce o globální vzdělávání se tentokrát věnovalo tématu dětských knih a jejich použití při výuce o globálních souvislostech ve školách. Pozvání k diskuzi přijaly vyučující z prvních i druhých stupňů základních škol či knižní influencerka, která se zaměřuje právě na knížky pro dětské čtenáře.



Jak spojit rozvoj čtenářských dovedností u žáků a žákyň, dětské knihy a globální témata? Tomu se věnovalo listopadové Inspirační setkání, které uspořádala organizace ARPOK pro zájemce o globální vzdělávání. Na jeho záznam se můžete podívat zde


Jana Čmelíková, vyučující ze základní školy Praskova v Opavě, kde se zaměřují na výuku žáků a žákyň se specifickými vzdělávacími potřebami zejména v oblasti komunikace, na úvod setkání zdůrazňuje, že je důležité globální témata do výuky přinášet. „Když se něco děje, například nedávné povodně tady v Opavě nebo válka na Ukrajině a s tím spojená migrace, děti tím také procházejí,“ vysvětluje důvod, proč je třeba tato témata ve třídách otevírat.


Diskuze během Inspiračního setkání se dále věnovala tomu, jakým způsobem do výuky zapojit dětské knížky věnující se globálním souvislostem. „Čtenářství je základem pro další učení,“ uvedla Lucie Doležalová, učitelka prvního stupně olomoucké základní školy Svatoplukova. „Kniha jako taková vždy hrála klíčovou roli ve vzdělávání. U dětí rozvíjí jazykové schopnosti, ale i to, jak vnímají svět v širším kontextu,“ doplnila ji další z diskutujících – Gabriela Švédová, která na gymnáziu v Lipníku nad Bečvou vyučuje základy společenských věd a angličtinu a dlouhodobě zařazuje globální témata do výuky.


Propojení složitějších témat s češtinou, která je zejména pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti komunikace velmi náročná, je podle Jany Čmelíkové vhodnou cestou. Kvůli znevýhodněním je však někdy těžké pracovat s celými knížkami. Doporučuje tedy vybírat kratší texty a kapitoly a těm se věnovat do hloubky. „Abychom motivovali děti ke čtení, vytvořili jsme jim na škole relaxační místa s knihovničkami, kde mohou číst, je to pro ně takové bezpečné zázemí,“ uvedla.


Po jakých knihách sáhnout?


Petra Schwarzová Žallmannová, která se věnuje dětským knihám na svém instagramovém profilu Opičí matka, v diskuzi popsala, že knihy pro žáky a žákyně na prvním stupni se více věnují přírodě a ochraně životního prostředí či tématu zdraví, pro ty druhostupňové pak existuje větší nabídka knih zaměřujících se na témata, jako je rovnost mezi pohlavími, témata LGBTQ+ a osobnostní rozvoj.


To potvrzuje i Lucie Doležalová, mladší žáci podle ní sahají po knížkách týkajících se přírody, ti starší se pak lépe začtou do knih, které se týkají mezilidských vztahů. „Nabízíme jim knížky podle tématu, kterým se věnujeme ve výuce, snažíme se je tím trochu směrovat,“ říká Doležalová.


Gabriela Švédová do výuky na gymnáziu zapojuje knihy, které se týkají přímo života žáků a žákyň, pojednávající například o životním stylu či technologiích. „Rádi se věnují také klimatické změně. Na vyšším gymnáziu pak řešíme tematiku konfliktů a míru ve světě či lidských práv,“ dodává.


Inspirační setkání přineslo také řadu konkrétních tipů na knihy, které jsou vhodné pro výuku globálních témat, účastnice doporučily několik titulů, jak pro mladší žáky a žákyně, tak pro ty starší na druhém stupni či na střední škole.


V diskuzi zároveň zaznělo, že téměř každá kniha může obsahovat globální témata. Gabriela Švédová zdůrazňuje, že je potřeba vést žáky a žákyně k tomu, aby globální souvislosti sami hledali. „V textu mohou najít inspiraci, řešení nějakého problému či díky němu formovat své postoje,“ říká s tím, že je velmi důležitá diskuze, ale také její reflexe. Podle Petry Schwarzové Žallmannové je dobré nechat děti si vybrat knihy, které je baví, a mluvit s nimi o tom, co četly.


Publikace pro vyučující


Na Inspiračním setkání byly představeny také publikace, které vydala organizace ARPOK a které se věnují zapojování globálních témat do výuky za použití dětských knih. Publikace Učíme v souvislostech přináší vzdělávací náměty pro první stupeň. Praktické lekce inspirované dětskými knížkami pomohou vyučujícím přinést témata, jako je propojenost světa, válka, migrace či životní prostředí. Učíme v souvislostech pro druhý stupeň se věnuje mimo již zmíněná témata také klimatické změně, genderu či lidským právům.


ARPOK také představil knížku Amanda a svět určenou pro předškoláky. Ta pojednává o malé Amandě a jejím sloním kamarádovi, jež ji provází dobrodružstvími, ale i poznáním řady témat, jako jsou lidská práva, zdraví, rovnoprávnost nebo třeba propojenost světa.


Text na základě záznamu z online inspiračního setkání zpracovala Barbora Báštěcká.

Comentarios


bottom of page