Globální vzdělávání nemusí být jen o faktech a definicích – inspirací mohou být i příběhy! V dnešním příspěvku naší bloggerky Lenky Pánkové se dozvíte, jak metodická příručka Učíme v souvislostech propojuje čtenářskou gramotnost s tématy jako migrace, klimatická změna či lidská práva a pomáhá učitelům začlenit je do výuky.

Globální témata jsou neoddělitelnou součástí světa, v němž všichni žijeme. Globální vzdělávání pomáhá vyučujícím nacházet cesty, jak komplexní a mnohdy těžko uchopitelná globální témata začleňovat do výuky. Na jedné z cest mohou pomáhat i dětské či young adult knihy. A touto cestou se v ARPOKu vydáváme už od roku 2022, kdy jsme vytvořili metodickou publikaci Učíme v souvislostech na 1. stupni základních škol (o této publikaci jsme informovali v Bedrníku 1/2023) – první metodickou publikaci v ČR, která propojuje globální témata, čtenářství a metody rozvíjející kritické myšlení. Od té doby hledáme inspiraci na další a další knihy krásné literatury pro děti a dospívající, jež se věnují tématům jako migrace, klimatická změna, gender a další. Těší mě, že jich přibývá a jsou opravdu krásné.

Čtenářská gramotnost do všech předmětů
Jak uvádí tematická zpráva České školské inspekce z března 2024, je čtenářská gramotnost chápána jako pomyslný „klíč k poznání“. Zároveň uvádí, že rozvoj čtenářské gramotnosti není pouze v rukou vyučujících českého jazyka či cizích jazyků, ale patří do všech předmětů. A pokud patří do všech předmětů, tak ke všem tématům, včetně těch globálních.
Různá témata a metody rozvíjející kritické myšlení
Témata obsažená v metodické příručce jsou lidská práva, biodiverzita, gender, klimatická
změna a migrace. Všechna tato témata mají svoje místo ve školních vzdělávacích programech základních škol. V lekcích pracujeme s metodami rozvíjejícími kritické myšlení, které umožňují vyučujícím, žákům a žákyním vydat se po cestě zlepšující čtenářskou gramotnost až k pochopení daného globálního tématu.
Každá lekce představuje návrh, jak s knihou či s příběhem z ní pracovat, a jsme si jistí, že vyučující přijdou i na další cesty, jak příběhy posouvat dále, zkoumat globální témata, která knihy přináší, a současně rozvíjet u žáků a žákyň čtenářskou gramotnost.
Lekce a knihy
Metodická příručka nabízí 10 lekcí, které jsou vhodné do různých předmětů. Tématem biodiverzity se zabývají lekce Malí, ale důležití a Cesta a pokladem světa. Migraci a klimatickou změnu pokrývají lekce Leila a modrá liška a Druhý život. Migraci se věnují lekce Fánek a Jude ze Sýrie. Lidským právům se věnují lekce Stava a Sto odstínu pleti. Téma gender je obsaženo v lekcích Eman-kapka na kameni a Feminismu je pro každého?!
Každá lekce pracuje s textem z beletristické knihy. Součástí příloh jsou úryvky z knih, se kterými se v lekci pracuje. Přílohy jsou v editovatelné podobě ke stažení, stejně jako celá metodická příručka.
Pokud si chcete vyzkoušet vybrané lekce, získat metodický materiál v tištěné podobě a diskutovat k knihách a lekcích s kolegy a kolegyněmi z jiných škol, můžete se přihlásit na seminář, který se uskuteční 6. května 2025 v Olomouci. Více informací o semináři najdete zde.

Co považují učitelé na vybraných lekcích za přínosné?
Aktuálnost (učila jsem v době povodní v ČR). (lekce Druhý život)
Uvědomění si, co je pro každého z nás bohatství. Jak můžeme našimi postoji a názory ovlivnit přírodu a její zákonitosti. A jaké důsledky to může mít. (lekce Cesta za pokladem světa)
S čím vším se potýkají migranti v jiných zemích. Pokud nejsme v této roli, těžko si danou problematiku uvědomujeme. (lekce Jude ze Sýrie)
Posun od dětské knížky k zajímavému vědeckému výzkumu, který žáky ohromil. Propojenost zeměpisu, přírodopisu, klimatologie, matematiky, ukázku, jak jeden může ukázat cestu dalším, … (lekce Leila a modrá liška)
Možnost volby i zadání hlavní aktivity, zajímavý text, zajímavé téma, skvělé propojení zeměpisu a výchovy k občanství. (lekce Stavba)
Nejdůležitější je téma – je třeba jej neustále opakovat a vracet se k němu pomocí různých metod. Jsem ráda, že studenti díky lekci pochopili důležitost rovnosti, nebo se nad touto problematikou zamysleli. V současné době se na tyto klade důraz, ale stále je potřeba jej zvyšovat (lekce Sto odstínů pleti)
Velmi se mi líbí, že je tento příběh blízký žákům. Hlavní postavou je Eman, která také chodila do školy a dokázala situaci vyřešit velmi hezky. (lekce Eman – Kapka na kameni)
Líbí se mi, že se jedná o lekci, v jejímž ústředí stojí dohledatelná žijící osobnost. Studenti si ji aktivně po lekci vyhledávali a působilo to na ně velmi motivačně. (lekce Eman – Kapka na kameni)
Osobně se mi velmi líbila celá metodika, spojení citátu s textem, poté hraní rolí i vizualizace. (lekce Feminismus je pro každého!?)
Jak na dané lekce reagovali žáci?
Podle konečných prací si opravdu uvědomili, co je pokladem světa. Téma je zaujalo, vtáhlo do děje. (lekce Cesta za pokladem světa)
Studenti si uvědomili, jak moc jsou ovlivňováni vlastními vytvořenými stereotypy a jak je těžké je překročit. Přemýšleli nad tím, že i oni mohou měnit věci ve svém okolí a nepotřebují k tomu mocné a vlivné lidi. (lekce Eman – Kapka na kameni)
Žáci pracovali se zaujetím, diskutovali. (lekce Druhý život)
Žáci zpracovávali dané téma velmi svědomitě, téma je zaujalo. V týmech si rozdělili role a snažili se o maximální spolupráci. Rovněž prezentace a diskuze byly na velmi dobré úrovni. (lekce Malí, ale důležití)
Téma se jich (žáků) dotklo a podle zaujetí při životabásni, malování a následnému psaní dopisu byli prací úplně pohlceni. (lekce Fánek)
Ve zpětných vazbách mi sdělovali, že je lekce nejen překvapovala, jak se rozvíjela, ale začala je zajímat mnohem více, než si mysleli na začátku. (lekce Leila a modrá liška)
Většina žáků lekci hodnotila palcem nahoru. (lekce Stavba)
Větší část byla zaujatá, zapojovali se do diskuze. Někteří chtěli více informací např. k historickým souvislostem. Příjemně překvapily některé skupiny žáků, jak dobře si připravily závěrečnou prezentaci. (lekce Sto odstínů pleti)
Lenka Pánková
Commentaires