Projekty řešené na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v rámci grantové soutěže IGA mají mnohdy i přesah do učitelské praxe. Jedním z takových příkladů může být Nápadník výukových metod pro výuku dějepisu a základů společenských věd, na kterém pracovalo trio autorů z Katedry společenských věd pod vedením Pavla Kopečka. Učitelé mohou pomocí této pomůcky představit žákům hravou formou obsáhlé téma ideologie, propagandy a totalitních režimů ve 20. století.
Nápadník sice míří hlavně na závěrečné ročníky středních škol, po vhodných úpravách ale mohou učitelé využít představované hry i pro výuku na základních školách. Autoři také vyzývají učitele, aby se nenechali svázat představenou podobou jednotlivých nápadů a nebáli se je přizpůsobit vlastním potřebám. Učitelé se také mohou naopak ozvat autorům, pokud mají pro obohacení výuky dějepisu vlastní tipy a nápady.
Nyní ale již k samotnému obsahu. Čtenáři v nápadníku naleznou dohromady 12 nápadů na aktivity, díky kterým mohou učitelé lépe vysvětlit pro žáky mnohdy složité pojmy spojené s otázkou propagandy a ideologií. Některé aktivity se inspirují například televizními soutěžemi (Bludiště, Kufr) nebo pro výuku přizpůsobují známé hry (Bingo, Země, město…). Všechny nápady pojí jednotná struktura, kromě vlastního popisu a využití her autoři také odpovídají na otázku, jakým způsobem pomáhá konkrétní aktivita při výuce. Nechybí samozřejmě ani příklady konkrétního použití.
Celý nápadník tematicky navazuje na často používané učebnice dějepisu a řada konkrétních aktivit z těchto učebnic i přímo vychází. Pro učitele je tak mnohem jednodušší tuto pomůcku okamžitě zapojit do výuky.
Pokud vás Nápadník výukových metod zaujal, můžete si ho rovnou stáhnout níže, naleznete v něm případně i kontakt na autory.
Text: Vojtěch Češík
Foto: repro z uvedené publikace
Comments