Udržitelné léto s UP: Praktický průvodce pro domov i cesty, díl 6

Léto, prázdniny a dovolené jsou ideálním časem, kdy můžeme trošku zvolnit a zamyslet se i nad věcmi, které jdou jindy kolem nás. Naše univerzita v poslední době hodně mluví o udržitelnosti. Jak k ní můžeme doma nebo v kanceláři přispět? Prázdninového praktického rádce připravila redakce spolu s koordinátorkou udržitelného rozvoje UP Zuzanou Huňkovou. Po celé prázdniny vždy jednou týdně nabídneme šikovné tipy.



Třídit, šetřit elektřinou, pít kohoutkovou vodu. Zhruba asi víme, občas i dodržujeme. Můžeme dělat pro naši planetu i vlastní peněženku víc? A jak? Téma pro Zuzanu Huňkovou a Udržitelnou univerzitu.


6. Co je udržitelná móda?

Poslední dobou se slovíčko udržitelnost čím dál častěji objevuje i při nákupech oblečení. Velké firmy nás začínají přesvědčovat o tom, že jejich tričko je z biobavlny nebo recyklovaného polyesteru nebo že svým švadlenám zajišťují férové pracovní prostředí a plat. Jak to ale opravdu je? Pojem fast fashion neboli rychlá móda vznikl poprvé v 70. letech 20. století ve spojitosti se společností Zara, která měla za cíl dostat oblečení do obchodu do 15 dní od prvního momentu výroby. Dnes se tak označuje obecně levná a dostupná móda, která se vyrábí ve velkém množství a nízké kvalitě bez ohledu na životní prostředí nebo podmínky zaměstnanců. Lidé začali brát nakupování oblečení jako svůj koníček, věci si párkrát oblečou a poté vyhodí. Módní průmysl má za následek 10 procent všech CO2 emisí na světě, zároveň 65 procent materiálů je vyráběno z fosilních paliv a každý rok končí na skládce 92 milionů tun oblečení. (Nilmore, 2021).


Dnes se ale začíná vracet popularita second handů, lokálních designerů a kvalitních materiálů nebo recyklátů. Ano, už i velké obchodní řetězce začínají přemýšlet nad tím, jak být udržitelnější. Děje se to ale víc kvůli aktuálnímu trendu než kvůli opravdové starosti o své zaměstnance či životní prostředí. V Česku již existuje mnoho skvělých návrhářů, kteří pracují s kvalitními materiály. Sdružují se na společných trzích a marketech organizovaných ve městech, v Olomouci je to například Dizajntrh. Můžete se podívat také na e-shop Placestore, který má pobočku i v Olomouci nebo vyhledat další. Budete překvapeni, kolik jich je! Jedinečnou českou cirkulární značkou je Nilmore. Jako první v Česku a jedni z mála na světě dovedli cirkularitu v módě do dokonalosti. Jejich oblečení je totiž vyrobeno ze 100 procent recyklovatelných materiálů a zároveň používají materiály a mechanismy, které výrazně šetří přírodní zdroje. Tričko jim tedy po obnošení můžete vrátit a oni z něho vyrobí zase nové. Tak vyražte prozkoumat olomoucké prodejny s lokálním oblečením a sekáče. Tipy najdete také na Ekomapě.

5 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše