Umění klavírního doprovodu – interpretační workshop na KHV pod vedením Dany Šašinové
- Učitel21

- před 6 hodinami
- Minut čtení: 2
Dne 19. listopadu 2025 se na katedře hudební výchovy PdF UP uskutečnil odborný workshop Umění klavírního doprovodu, pořádaný v rámci rozvojové aktivity Vzdělávejme se společně z Fondu F. Navázal tak na úspěšný první ročník tohoto formátu z minulého akademického roku a potvrdil rostoucí zájem studentů o hlubší porozumění specifikům klavírní spolupráce.

Cílem workshopu bylo představit studentům teoretická východiska a praktické aspekty doprovodné hry – včetně interpretačních nároků, technické koordinace, komunikačních strategií v rámci ansámblu či schopnosti stylového přizpůsobení se partnerovi. Tyto dovednosti jsou pro klavíristy nezbytné nejen při závěrečných praktických zkouškách, ale především v jejich budoucí pedagogické praxi.
Celý workshop, včetně úvodního matiné i následných masterclassů, vedla doc. Dana Šašinová, přední slovenská interpretka a pedagožka na Vysoké škole múzických umení v Bratislavě. Úvodní část programu byla věnována jejímu uměleckému klavírnímu matiné, během něhož vystoupila jako sólistka. V dramaturgicky uceleném programu představila dvě výrazné polohy Lisztovy tvorby – lyrickou meditativnost i dramatický romantismus. Nejprve zazněl cyklus Consolations, S. 171a/172, soubor šesti drobných skladeb, které představují Liszta v jeho lyrické, téměř kontemplativní poloze. Vrchol matiné přinesla dramatická skladba Vallée d’Obermann z rozsáhlejšího cyklu Années de pèlerinage, S. 156.

Po sólovém recitálu, zaměřeném na uměleckou interpretaci z perspektivy sólistky, následovala série otevřených masterclassů. Představili se v nich vybraní studenti–klavíristé spolu se svými komorními partnery (zpěváky, flétnisty). Ti si během semestru připravili své vstupy pod vedením svých kmenových pedagogů, na něž pak v rámci masterclassů získali od doc. Šašinové individuální odbornou zpětnou vazbu.
Závěrečná část workshopu nabídla prostor pro sdílení zkušeností mezi studenty a pedagogy. Diskutovalo se o výzvách doprovodné hry, o potřebě naslouchání a schopnosti vést i následovat v hudebním dialogu. Celé setkání bylo přínosným impulzem pro rozvoj praktických kompetencí studentů v oblasti doprovodné hry a obohatilo výuku klavírní interpretace na katedře hudební výchovy o důležitý rozměr partnerské spolupráce.
Text: katedra hudební výchovy PdF UP
Foto: katedra hudební výchovy PdF UP



Komentáře