Učitel21 nově: zapojte se do připomínkování fakultního kompetenčního rámce PdF UP
- Učitel21

- 16. 9.
- Minut čtení: 2
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci spouští otevřené připomínkování pracovní verze specifického kompetenčního rámce PdF UP (Učitel21 nově), který vzniká v participativním procesu napříč fakultou a ve vazbě na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (KRAAU) MŠMT.

Cesta k novému rámci Učitel21
Pracovní verze rámce vznikla na základě několika pracovních setkání (vedení PdF a MŠMT, vedoucí pracovišť, platforma oborových didaktiků a vyučujících pedagogicko-psychologického základu, workshopy MŠMT), jednání se studujícími a dalších podnětů akademické obce včetně evaluací a dotazníkových šetření. Náměty byly získány i ze sdíleného on-line prostředí. Cílem je dojít k finální verzi, která zachová akcenty a specifika PdF UP a současně bude v plném souladu s KRAAU – závazným podkladem pro akreditace učitelských programů v ČR. Nově vzniklý rámec přímo naváže na dosavadní koncept Učitel21, jenž na fakultě vznikl před několika lety pod vedením prof. Kamila Kopeckého. Připomínkovat mohou především členky a členové akademické obce PdF UP, rádi vyslechneme názor našich absolventů a absolventek, případně dalších aktérů světa vzdělávání.
Jak můžete rámec připomínkovat (rychlý návod)
Stáhněte dokument a projděte kompetence v pravém sloupci.
Upravovanou kompetenci zvýrazněte modře a měněná slova žlutě. Vepište svou navrhovanou formulaci; případně doplňte novou kompetenci (žlutě). Pokud forma nestačí, použijte komentář a přidejte odůvodnění.
Přidejte příklady z praxe: jak kompetenci na PdF budujeme / měli bychom budovat – uveďte červeně přímo pod kompetencí (např. „Příklad budování kompetence: Studující realizují …“).
Zapojte se i šířeji: vepište návrhy do sekcí pro širší odborný komentář a další příklady (barevně).
Uložte a odešlete do 15. 10. 2025 na vojtech.cesik(a)upol.cz.
Všechny podněty shromáždíme a zapracujeme tak, aby výsledná verze byla sdílenou vizí pregraduální přípravy na PdF UP.
Co od připomínek očekáváme
Upřesnění formulací a srozumitelný, profesně užitečný a funkční jazyk.
Příklady z výuky a návrhy, jak rámec prakticky implementovat v jednotlivých programech.
Postřehy k provázání s akreditacemi a k průřezovým akcentům PdF UP (mezioborovost, práce s nadáním, inkluze, digitální prostředí apod.).
Co získáme společně
Konkrétní impulsy do výuky a sdílený slovník kompetencí.
Inovovaný koncept Učitel21 a vizi pro naši fakultu.
Silnější propojení oborových didaktiků, metodiků a vyučujících napříč fakultou.
Děkujeme za Vaše připomínky!
Text: Petra Šobáňová, koordinátorka implementace KRAAU
Pozn.: Pracovní verzi „Učitel21 nově: Specifický kompetenční rámec PdF UP — verze k připomínkám“ naleznete v přiloženém dokumentu.



Když jsem poprvé vstoupil do světa, kde se prolínají intuice, strategie a náhoda, cítil jsem silné napětí a vzrušení při každém rozhodnutí. Každá situace mě učila rychle reagovat, promýšlet další kroky a uvědomovat si vlastní hranice. Postupně jsem zjistil, že klíčová není samotná výhra, ale proces – sledování situace, promyšlená rozhodnutí a schopnost zachovat klid i v nečekaných momentech. Díky tomu si dokážu užívat zábavu bezpečně a zodpovědně a zároveň rozvíjet své strategické schopnosti. Nedávno jsem narazil na přehled https://www.zahranicnisazkovekancelare.org/ , který mi poskytl cenné informace a tipy, jak se orientovat ve světě sázek a bezpečně objevovat nové možnosti s rozmyslem.