top of page

VIZUÁLNÍ A MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST

Aktualizováno: 23. 2.

Ano, ano, správně vidíme jen srdcem… ale rozumět tomu, co vlastně vidíme, když se zdánlivě obyčejně díváme, taky není k zahození. Záplava obrazů, nové způsoby vizuální komunikace, emoji ikony, vtipné memy, ale i složité obrazy, které na nás útočí nebo nám prostě jen „padnou do oka“. K tomu, abychom jim lépe rozuměli, někdy stačí změnit úhel pohledu a dívat se pozorněji. Naše studenty se to snažíme naučit! Ukazujeme jim, jak přistupovat k vizuální komunikaci a jak chápat a interpretovat vizuální informace. Studenti si vyzkouší, jak pomocí obrazu komunikovat, a mohou se naučit nejen „mít na to oko“, ale i vytvářet vlastní obrazy a ukázat ostatním, jak sami vidí svět.




Klasikové vizuální komunikace říkají, že schopnost vidění je něco jako softwarová aplikace. Musí se správně instalovat, spustit a používat. To ale někdy nestačí. Dovednost rozumět obrazům, chápat, jak vznikají a pomocí jakých prostředků, pochopit, co znamenají, tedy „vizuální gramotnost“, se musí pěstovat jako každá jiná.


U nás se studenti mohou naučit pokročilejší a specializovanější dovednosti, jejich software k vidění u nás upgradujeme!


Nu a s gramotností mediální je to podobné. Taky jste si všimli, že je rok od roku důležitější? A že často chybí i lidem, od kterých byste to neočekávali? Starým i mladým, chytrým i hloupým. Taky jste toho názoru, že se to musí změnit, jinak se v obrazech a médiích utopíme?


Máme stejný názor! Mediální negramotnost se nám může hodně vymstít! Vždyť vedle médií tradičních rostou jako houby po dešti média nová a neustále chrlí nová a nová mediální sdělení, která se šíří rychlostí blesku mezi ohromné množství lidí. Dopad médií na společnost nikdy nebyl větší. Nikdy nebyl svobodnější přístup k publikování, nikdy nebyl takový výběr zpráv. Nikdy nebylo tak snadné oslovit masu lidí. A nikdy jsme nebyli tolik ohroženi manipulací, propagandistickými servery, fake zprávami, hoaxy a „alternativními pravdami“. Obrazy ve službách médií nikdy nebyly tak podmanivé a zároveň tak málo důvěryhodné. Nikdy nebylo tak těžké rozpoznat úmysly daného média a pravdu od manipulace. Co s tím?


Je to stejné jako s vizuální komunikací: musíme se učit rozumět tomu, jak média fungují, musíme umět rozlišovat, jaký typ sdělení nám nabízejí, musíme kriticky posuzovat jejich věrohodnost a vnímat jejich komunikační záměr a kontext.


Chcete se to naučit? A chcete se naučit, jak to učit druhé? Pak jste tu správně!



33 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page