DigitalTA: Podpora začínajících učitelů prostřednictvím mezinárodní online komunity
- Učitel21

- 27. 5.
- Minut čtení: 2
V květnu 2025 se uzavírá tříletý mezinárodní projekt DigitalTA – Digital Academy in Teaching Practice for a Seamless Transition from Pre-Service to In-Service financovaný Evropskou unií, který byl zaměřen na podporu studentů učitelství a začínajících učitelů při jejich vstupu do praxe. Ve spolupráci pěti zemí (Španělska, Irska, Belgie, Polska a České republiky) tak vznikla digitální platforma, kde mohou začínající učitelé i studenti sdílet své zkušenosti, učit se vzájemně, využívat mentoringu kolegů expertů nebo vyhledávat relevantní zdroje informací pro svůj profesní růst.

Za českou stranu se na projektu podíleli akademičtí pracovníci Ústavu pedagogiky Pedagogické fakulty UP v Olomouci, kteří mimo jiné analyzovali potřeby začínajících učitelů, vyvíjeli praktické nástroje pro jejich podporu a ověřovali jejich využití cílovou skupinou.
Výstupy projektu ukazují, jak náročný může být pro absolventy pedagogických fakult přechod do školské praxe a mnozí z nich čelí výzvám, na které se necítí zcela připraveni. Analýzy ukázaly na vysokou shodu v tom, co představuje hlavní problémy začínajících učitelů v mezinárodním kontextu, a to především v oblastech: komunikace s rodiči, objektivní hodnocení žáků, plánování a vedení výuky s ohledem na heterogenní složení třídy, vysoká administrativní zátěž, ale také tíha zodpovědnosti, kterou s sebou nese výchova a vzdělávání žáků. Často také chybí strukturovaný systém podpory ze strany zkušenějších kolegů nebo vedení školy, což vede k pocitu nejistoty u začínajících učitelů.
V průběhu řešení projektu DigitalTA byl vytvořen virtuální prostor, který poskytuje podporu začínajícím učitelům i studentům učitelství a usiluje o řešení výše popsaných oblastí na několika rovinách:
Uživatelé mohou sdílet zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a komentovat příspěvky svých kolegů z různých zemí.
Platforma nabízí přístup ke zdrojům, které mohou pomoci při přípravě výuky nebo zvládání konkrétních situací ve třídě.
K dispozici jsou modelové případové studie vycházející z reálných scénářů.
Mentoringový modul je koncipován tak, aby v budoucnu umožnil propojení začínajících učitelů nebo studentů učitelství absolvujících pedagogické praxe se zkušenými mentory, a podpořil jejich profesní růst.
Pokud vás projekt zaujal a chcete se dozvědět více o jeho výstupech, můžete navštívit oficiální webové stránky projektu. Zároveň se můžete registrovat na beta verzi digitální platformy a podílet se na dalším ověřování její funkčnosti, prozkoumání a testování v praktickém využití pro každého u Vás.
Do budoucna se zaměříme na prohloubení stávající mezinárodní spolupráce, s cílem rozšířit využití vytvořené platformy. Je zřejmé, že podpora začínajících učitelů je velkým tématem nejen v České republice, ale i v ostatních evropských zemích.
Iva Koribská



Komentáře