Jaké je to vlastně nevidět? | Vzdělávání I. Studium na škole pro zrakově postižené



Karel Giebisch je IT specialista, redaktor, masér, bojovník za inovace. Zrak v jeho životě nehraje žádnou roli, od narození je totiž nevidomý. Jak sám říká, vše kolem sebe vnímá prostřednictvím ostatních smyslů a zrakové postižení nijak zásadně neřeší. Nepotřebuje vidět, aby mohl žít plnohodnotný život. A čím je naplněn jeho profesní život? Snaží se přispívat k odstranění bariér, které brání lidem se zrakovým postižením začlenit se do standardní společnosti, zajímá se o přínos a využití digitálních technologií, je aktivní na sítích. Má rád výzvy a je otevřen novým příležitostem. Proto také kývl na nabídku zprostředkovat učitelské komunitě a studentům pohled člověka, který nevidí a který zná řadu „fíglů“, jež mohou život bez zraku usnadnit.

Díl s podtitulem Vzdělávání I. Studium na škole pro zrakově postižené je vstupem do tématu Karlovy cesty po českém vzdělávacím systému. Nejprve se dělí o své zkušenosti ze základní školy pro zrakově znevýhodněné v Litovli a vyjadřuje vděčnost svým rodičům a prarodičům za to, že nemusel raný školní věk trávit v internátu. Každý den ho do školy vozili a podporovali jej na cestě k samostatnosti. Jaké to ve škole bylo? Kolik žáků bylo ve třídě a jakou roli v jejich vzdělávání hrálo Braillovo písmo? To vše se v tomto dílu podcastu dozvíte. Stejně jako to, kam směřovaly Karlovy kroky poté, co ukončil základní vzdělání, a jakou zkušenost udělal s inkluzí.

Připravila Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci pro portál Učitel21, kde také v sekci blogů najdete všechny díly pořadu Jaké je to vlastně nevidět – a více detailů k problematice života a potřeb lidí se speciálními vzdělávacími potřebami.

Autor: Karel Giebisch

Námět, spolupráce a technické zpracování: Petra Šobáňová

Animace a znělka: Pavla Baštanová


2021

18 zobrazení0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše