top of page

Jaké je to vlastně nevidět? | Vzdělávání II. Studium v inkluzi



Karel Giebisch je IT specialista, redaktor, masér, bojovník za inovace. Zrak v jeho životě nehraje žádnou roli, od narození je totiž nevidomý. Jak sám říká, vše kolem sebe vnímá prostřednictvím ostatních smyslů a zrakové postižení nijak zásadně neřeší. Nepotřebuje vidět, aby mohl žít plnohodnotný život. A čím je naplněn jeho profesní život? Snaží se přispívat k odstranění bariér, které brání lidem se zrakovým hendikepem začlenit se do standardní společnosti, zajímá se o přínos a využití digitálních technologií, je aktivní na sítích. Má rád výzvy a je otevřen novým příležitostem. Proto také kývl na nabídku zprostředkovat učitelské komunitě a studentům pohled člověka, který nevidí a který zná řadu „fíglů“, jež mohou život bez zraku usnadnit.


Díl s podtitulem Vzdělávání II. Studium v inkluzi nabízí Karlovu zkušenost se studiem na běžném gymnáziu. Bohužel jde o příklad inkluze, která se příliš nepovedla: selhala podpůrná opatření, asistentka byla bezradná, nikdo nebyl schopen Karlovi nabídnout odpovídající materiály ke studiu. Navíc se ve třídě cítil izolovaný a příliš nezapadl. Vše nakonec vyústilo v odchod ze školy a hledání jiné, přístupnější cesty za vzděláním. Jak náš blogger uzavírá, názory na inkluzi se různí a vždy záleží na individuální zkušenosti. Poslechněte si jeho vyprávění!



Připravila Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci pro portál Učitel21, kde také v sekci blogů najdete všechny díly pořadu Jaké je to vlastně nevidět – a více detailů k problematice života a potřeb lidí se speciálními vzdělávacími potřebami.


Autor: Karel Giebisch

Námět, spolupráce a technické zpracování: Petra Šobáňová

Animace a znělka: Pavla Baštanová 2022

Související příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page