top of page
Obrázek autoraKarel Giebisch

Jaké je to vlastně nevidět? | Vzdělávání II. Studium v inkluzi



Karel Giebisch je IT specialista, redaktor, masér, bojovník za inovace. Zrak v jeho životě nehraje žádnou roli, od narození je totiž nevidomý. Jak sám říká, vše kolem sebe vnímá prostřednictvím ostatních smyslů a zrakové postižení nijak zásadně neřeší. Nepotřebuje vidět, aby mohl žít plnohodnotný život. A čím je naplněn jeho profesní život? Snaží se přispívat k odstranění bariér, které brání lidem se zrakovým hendikepem začlenit se do standardní společnosti, zajímá se o přínos a využití digitálních technologií, je aktivní na sítích. Má rád výzvy a je otevřen novým příležitostem. Proto také kývl na nabídku zprostředkovat učitelské komunitě a studentům pohled člověka, který nevidí a který zná řadu „fíglů“, jež mohou život bez zraku usnadnit.


Díl s podtitulem Vzdělávání II. Studium v inkluzi nabízí Karlovu zkušenost se studiem na běžném gymnáziu. Bohužel jde o příklad inkluze, která se příliš nepovedla: selhala podpůrná opatření, asistentka byla bezradná, nikdo nebyl schopen Karlovi nabídnout odpovídající materiály ke studiu. Navíc se ve třídě cítil izolovaný a příliš nezapadl. Vše nakonec vyústilo v odchod ze školy a hledání jiné, přístupnější cesty za vzděláním. Jak náš blogger uzavírá, názory na inkluzi se různí a vždy záleží na individuální zkušenosti. Poslechněte si jeho vyprávění!



Připravila Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci pro portál Učitel21, kde také v sekci blogů najdete všechny díly pořadu Jaké je to vlastně nevidět – a více detailů k problematice života a potřeb lidí se speciálními vzdělávacími potřebami.


Autor: Karel Giebisch

Námět, spolupráce a technické zpracování: Petra Šobáňová

Animace a znělka: Pavla Baštanová 2022

Související příspěvky

Zobrazit vše

1 Comment


Kamila Koncová
Kamila Koncová
Feb 04, 2023

Hezký den moc oceňuji, že se na svém portálu věnujete i inkluzi v kontextu zrakového postižení. Jsem sama zrakově postižená (zcela nevidomá) a tomuto tématu se věnuji jako lektorka akreditovaného kurzu s názvem asistent pedagoga a jeho podpora při vzdělávání pořádaným organizací Rytmus. Vím, že Negativní případy toho, že se inkluze nevidomého člověka moc nepovede, se bohužel v určité míře stávají. Sama jsem inkluzivní prostředí zažila a rozhodně se ani v mém případě nedá hovořit o na 100% fungující záležitosti. Je dobře, že se o takových praktických zkušenostech hovoří. Zatím názory na inkluzi vnímám jako velmi polarizované - je to skvělé x v žádném případě. Nicméně domnívám se, že by bylo zajímavé toto téma uchopit z více úhlů a přinést…

Like
bottom of page