XXXII. ročník Letní školy výchovy k občanství a dějepisu na katedře společenských věd
- Učitel21
- 29. 8.
- Minut čtení: 3
Na Pedagogické fakultě UP v Olomouci se během měsíce srpna uskutečnil XXXII. ročník Letní školy výchovy k občanství a dějepisu. Tradiční setkání učitelů společenských věd a dějepisu se tentokrát neslo v duchu výročí 250 let od zavedení všeobecné školní docházky v českých zemích (1775–2025). Během čtyř dnů (17.– 20. srpna 2025) měli účastníci možnost vyslechnout odborné přednášky, zapojit se do praktických workshopů, diskutovat nad aktuálními otázkami vzdělávání i se zúčastnit exkurze.

Letní škola, pořádaná katedrou společenských věd PdF UP, si dlouhodobě klade za cíl propojovat akademické poznatky s každodenní učitelskou praxí. Ani letos nechyběla témata, která přesahují samotné dějepisné a občanské vzdělávání – tedy od reflexe historických výročí přes využití umělé inteligence ve výuce až po diskusi o roli žen ve školství.
Na úvod letní školy účastnice a účastníky za vedení pedagogické fakulty pozdravila proděkanka Michaela Hřivnová, dále promluvili František Mezihorák, v roce 1991 iniciátor vzniku olomoucké katedry společenských věd, její současný vedoucí Karel Konečný, Pavel Krákora, ředitel letní školy a Patrik Schilder, předseda studentské organizace KOS, která v letošním roce zajistila doprovodný program.
První blok letošní letní školy otevřel příspěvek věnovaný samotnému výročí 250 let všeobecné školní docházky. Pavel Kopeček a Pavel Krákora přednášeli o tom, jak se princip povinného školství proměňoval v čase a jakou podobu má dnes. Následoval workshop vedený Monikou Sukovou o možnostech využití umělé inteligence ve společenských vědách, a pondělní blok pak uzavřeli Zuzana Cieslarová a Lubomír V. Baar s workshopem „Filosofujeme o škole“. Po celou dobu tohoto hlavního bloku probíhal také doprovodný program, který vedla studentská organizace KOS. Ten sestával ze zábavných a vzdělávacích aktivit, jako byl společenskovědní kvíz či seznámení se s jazykem generace zet a alfa. Na závěr prvního dne proběhla slavností večeře v olomouckém Svatováclavském pivovaru.
Úterní program letní školy otevřel politolog Pavel Šaradín z katedry politologie a evropských studií FF UP. Jeho přednáška s názvem „Demokracie aneb Nedomyšlené důsledky české politiky“ nabídla pohled, v mnoha ohledech i kritický, na stav demokracie v České republice. Po přestávce následoval workshop Aleny Noskové z Národního pedagogického institutu ČR, která představila novinky revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v oblasti společenskovědních předmětů. Demonstrováno bylo také modelové ŠVP. Odpolední blok vyplnila přednáška Evy Dvořákové Kaněčkové, která se věnovala tématu „Ženy ve škole před a za katedrou“, to jest historické roli žen v českém školství. Navazující diskuse ukázala, že se jedná o téma, které zůstává živé i dnes – ať už v souvislosti s rovností příležitostí, nebo vnímáním genderových rolí ve vzdělávání. Navazující workshop Hany Švandelkové ze ZŠ Kroměříž pod názvem „Malý princ jako lék na problémy v třídním kolektivu“ nabídl inspirativní ukázky, jak využít literární klasiku při řešení vztahových potíží mezi žáky.

Studentská organizace KOS pro úterní doprovodný program připravila „Sborovnu bez cenzury“, tedy kartičkové otázky ze školní praxe, které pobavily, ale i inspirovaly k zamyšlení se nad běžnými situacemi z učitelského života. Úterní podvečer a večer byl vyhrazen „zahradnímu pikniku“ – opékání špekáčků v Rozáriu spojeného s neformální diskusí.
Poslední den letní školy nabídl přednášku známé politoložky Lucie Tungul z Právnické fakulty UP, která reflektovala současné vzdělávací trendy v rámci EU, a to i v kontextu vzdělávacího systému ČR („Evropská unie jako aktér vzdělávací politiky: Český případ v evropském rámci“). Následovalo slavnostní zakončení XXXII. ročníku letní školy. Účastnicím a účastníkům byly předány certifikáty o absolvování, čímž se zároveň symbolicky uzavřely čtyři dny vyplněné exkurzí, přednáškami, workshopy, diskusemi i neformálními společenskými setkáními.
Poděkování patří všem organizátorům letní školy a v neposlední řadě také Pedagogické fakultě UP v Olomouci a Olomouckému kraji, které její realizaci v letošním roce svou podporou umožnily.
Klára Bajtová a katedra společenských věd PdF UP
Komentáře