Dá se z masově produkované hry, milované puberťáky, jejímž gró je zabíjení nepřátel za účelem pomsty, vytěžit kvalitní edukativní materiál? Sakra jo! Vývojáři z Ubisoft našli docela dobrý recept. Umístili hru do historie, najali tým, který se aspoň trochu vyznal v dějinách a geopolitické situaci, a následně si zajistili konzultace s odborníky na danou periodu. Výsledkem jsou hry, které těží z reálného historického základu, na němž staví vlastní příběh (ne příliš kvalitní, přiznejme si). Tyto hry při resetu příběhu v roce 2017 přinesly unikátní pohled na život ve starověkém Egyptě, Řecku nebo Anglii, a to interaktivní formou a pro fajnšmekry i ve virtuální realitě…
Ke hrám od Ubisoftu jsem dlouhodobě skeptický. Jsem člověk stavějící scénář nad grafiku a mechaniky, v tomto případě však musím udělat výjimku. Jak můžete vidět na obrázcích, to co se vývojářům povedlo je – dechberoucí. Otevřený, živý svět, který je odrazem dnešních ruin starověkého světa ve své nejvěrohodnější rekonstrukci. Většina hráčů pravděpodobně neocení propracovanost a detailnost světa, který se Ubisoftu podařilo vytvořit, ale i kdyby se nás našlo jen pár, za tu námahu to stojí.
Já jsem se ke hrám dostal už dříve (první díl jsem hrál v roce 2008) a kromě tehdy vcelku ucházejícího vizuálu mě oslovila podobně jako bezdomovec prosící o drobné na vlak, a to popáté za měsíc. V obou případech se vždycky zamyslím nad tím, kam peníze dám a tak jsem celou sérii pustil k vodě a jen z povzdálí sledoval, jak každý rok studio vydává nové díly, jejichž kvalita klesala podobně, jako HDP Korejské lidově demokratické republiky. Nakonec se v roce 2017 vývojáři odhodlali k razantnímu kroku – restartu – a začali celou sérii vytvářet od začátku. Assassin’s Creed: Origins je první z nové série a odehrává se ve starověkém Egyptě mezi léty 49–43 př. n. l. Většina kolosálních staveb je již vystavěna a Egypt zmítají politické machinace Ptolemaia XIII. a jeho sestry Kleopatry VII., tou dobou v exilu.
Příběh pro nás ale není podstatný. Podstatné je, že studio k originální hře vytvořilo i tzv. Discovery Tour (dále jen DT), který jde koupit i samostatně (více níže). Součástí DT bohužel není česká lokalizace, tak jako u příběhové hry, ale pro člověka se základní znalostí angličtiny nebo povědomí o době to není problém. DT nabízí obrovské množství lokací, které lze navštívit, od chrámů v Memphisu a Krokodilopolis, přes zavlažovací kanály, až po Alexandrijskou knihovnu. Vývojáři se tedy nesoustředili jen na památky, ale zmapovali celý starověký Egypt se všemi jeho zvláštnostmi.
Pokud jste chtěli někdy vědět, jakým způsobem se mumifikuje, a teď nemyslím jen zevrubné informace, jakou gázu použít, ale i které nástroje byly používány pro odstranění mozkové tkáně – tour vám na tyto otázky odpoví. Jestliže máte radši Gízu místo gázy, můžete si ji projít od nekropole až po deltu Nilu.
Nebo vás zajímá, jakým způsobem probíhaly popravy ve starověkém Římě, který tou dobou Egypt ovládal? Není problém, místo aleje sfing se můžete projít alejí ukřižovaných. Věděli jste, že krucifixace nohou se prováděla po stranách kříže a hřeby vedly skrz kotníky, kvůli většímu utrpení? Toto všechno vám narátoři tour zodpoví, někdy přiloží i dobové ilustrace, fotografie současnosti a mnoho dalších podkladů.
Podobně se to má i s Assassin’s Creed: Oddysey (2018). Tato tour nabízí 7 prohlídek antických polis (např.: Athény, Delfy nebo Sparta), 9 prohlídek ze života průměrného Řeka, 5 náhledů do bitev a válek, 4 procházky politikou a filosofií tehdejší doby a 5 ukázek a rozborů umění, náboženství a mýtů, vše v interaktivní formě. Discovery Tour tohoto dílu vývojáři posouvají ještě trochu dál. Průvodce vám může dělat třeba Herodotos, jeden z nejznámějších historiků antického světa. Po absolvování jednotlivých prohlídek vám navíc nabídne kvíz, abyste si přijaté informace mohli zopakovat a ucelit.
Jedním z nejpříjemnějších zjištění byla snaha o vizuální přesnost, která až do 21. století značně pokulhávala – sochy i budovy jsou zde barvené. Jako ukázku si můžete prohlédnout sochy Héry a Dia z Olympie, kompletní verzi sochy vozataje z Delf a sochu Athény Parthenos z jejího chrámu na athénské akropoli.
Právě snaha o kompletní rekonstrukci athénské akropole byla důvodem, proč jsem se o DT této hry začal zajímat. Rekonstrukce propylají, kterou můžete vidět na obrázku níže, mě v digitální podobě učarovala více, než současná ruina nejen proto, že jsem ji mohl vidět v reálné podobě, ale taky bez davů turistů a dnes všudypřítomného lešení. Po projití branou do srdce pevnosti vás nadále okouzlí nádvoří dominující bronzová socha Athény, karyatidy na nedalekém Erechteionu i samotný hlavní chrám.
Teď budu možná znít jako Horst Fuchs, ale za tohle to stojí. Cena jednoho DT balíku, ať už egyptského, řeckého nebo vikingského se pohybuje okolo 20 dolarů. S čím může být ve školství problém, je hardwarová náročnost hry.
Minimální požadavky jsou:
OS: Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows 10 (64-bit versions only) Procesor: Intel Core i5-2400 @ 3.1 GHz or AMD FX-6300 @ 3.9 GHz Grafická karta: NVIDIA GeForce GTX 660 or AMD R9 285 (2GB VRAM with Shader Model 5.0) RAM: 8GB Rozlišení: 720p Nastavení videa: Nejnižší
Vzhledem k tomu, že zmiňovaná Valhalla se ještě pod klávesnici nedostala, nechám její recenzování na později a ódu Discovery módu ukončuji. Loučím se slovy klasika – slunce v duši.
Ondřej Maslák
Výrobce hry Assassins Creed: Ubisoft Montreal Distribuce: Ubisoft Store, Steam, Epic Games etc. Forma: digitální, dostupná v angličtině, němčině, španělštině, francouzštině, italštině, ruštině a japonštině.
Fotografie pochází z oficiální hry a byly pořízeny autorem článku.
Bình luận