top of page

Jaké je to vlastně nevidět? | Vzdělávání III Zkušenost s inkluzí


Karel Giebisch je IT specialista, redaktor, masér, bojovník za inovace. Zrak v jeho životě nehraje žádnou roli, od narození je totiž nevidomý. Jak sám říká, vše kolem sebe vnímá prostřednictvím ostatních smyslů a zrakové postižení nijak zásadně neřeší. Nepotřebuje vidět, aby mohl žít plnohodnotný život.


A čím je naplněn jeho profesní život? Snaží se přispívat k odstranění bariér, které brání lidem se zrakovým postižením začlenit se do standardní společnosti, zajímá se o přínos a využití digitálních technologií, je aktivní na sítích. Má rád výzvy a je otevřen novým příležitostem. Proto také kývl na nabídku zprostředkovat učitelské komunitě a studentům pohled člověka, který nevidí a který zná řadu „fíglů“, jež mohou život bez zraku usnadnit.


Díl s podtitulem "Vzdělávání III. Zkušenost s inkluzí" nabízí Karlovu nepříliš pozitivní zkušenost se studiem na běžném gymnáziu. Bohužel šlo o příklad inkluze, která se příliš nepovedla. Na základě své zkušenosti nabízí několik důležitých pravidel, na něž by se mělo dbát: žák s postižením by neměl být vyčleňován z kolektivu a měla by pro něj rámcově platit stejná pravidla, jako pro ostatní, asistent by měl poskytovat pomoc s přípravou materiálů, jeho přítomnost v lavici ale není vždy žádoucí, asistence by měla pomáhat, nemůže ale nahrazovat přímou komunikaci mezi učitelem a žákem.


Jak náš blogger uzavírá, podoba asistence by se měla ladit podle individuálních potřeb žáka. Poslechněte si jeho vyprávění!



Připravila Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci

Autor: Karel Giebisch

Námět, spolupráce a technické zpracování: Petra Šobáňová

Animace a znělka: Pavla Baštanová


2023

Související příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page