Centrum inovací ve vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci připravilo další přírůstek do fakultní knihovny didaktických materiálů a metodik pro učitele v praxi. Tentokrát jde o originální pomůcky, které učitelům pomohou při zavádění prvků formativního hodnocení do výuky.
Jednou z důležitých činností každého učitele nebo učitelky je hodnocení žáků a poskytování zpětné vazby. Neméně důležité je také vést žáky k tomu, aby sami reflektovali vlastní učení a uvědomovali si, zda a jakou měrou dosahují stanovených cílů. Jak to udělat tak, aby se u toho děti zároveň bavily a vnímaly hodnocení pozitivně?
Odpověď nabízí novinka z PdF UP v podobě zvláštní stránky, která nabízí všem zájemcům z řad pedagogů a studentů učitelství inspiraci v podobě originálních map učebního pokroku.
Odpověď nabízí novinka z PdF UP v podobě souboru celkem pěti originálních map učebního pokroku.
Hravé a barevné „mapy“ plné vtipných motivů a variací jsou skvělým pomocníkem pro toho, kdo chce žáky učit vlastnímu hodnocení, motivovat je a dávat jim formativní zpětnou vazbu na jejich učení. Nově vzniklý didaktický prostředek ukazuje, že hodnotit lze zábavně a tak, aby se žáci chtěli posouvat dál. Mapy nabízejí přívětivé vizualizace přístupné dětem a podněcují jejich snahu rozvíjet se a učit se novým věcem. Vždyť kdo by nechtěl uspět na výpravě na planetu vědění nebo na dobrodružné cestě za neznámými ostrovy? Kdo by se nedal zlákat k sázení lesa nebo pěstování louky? Kdo by nechtěl uspořádat oslavu plnou veselých příšerek?
K projektu věnovanému sebehodnocení žáků a grafickému znázornění jejich pokroku vznikla minisite s metodikou – a především samotné mapy učebního pokroku. Na stránce „Podívej se, jak rostu!“ (https://www.civpdfup.com/mapy) se mohou inspirovat všichni učitelé, kteří se ve své pedagogické praxi snaží získávat hravou formou doklady o učebním pokroku žáků a kteří vedou žáky k vlastnímu hodnocení svého učení a růstu.
Jak vysvětluje jedna z autorek metodiky Petra Šobáňová, mapy jsou určeny zejména žákům a žákyním 1. stupně ZŠ a mají podobu plnobarevných ilustrací. „Ty nabízejí učitelům a učitelkám konkrétní vizualizace rozvoje a učení žáků. Na základě didaktických doporučení je vytvořila mladá výtvarnice Kamila Francová, absolventka naší fakulty. Zájemci si mohou do výuky zdarma stáhnout hotové originální ilustrace, anebo mohou využít celý grafický balíček s mnoha motivy a variantami využití. Snažili jsme se, aby byly naše materiály co nejlépe využitelné, proto jsme nachystali více praktických variant, které si mohou vytvářet sami učitelé na míru svým žákům.“ O tom, že je o nápad ze strany učitelů velký zájem, svědčí i to, že nabízený workshop, na němž budou mapy představeny, byl okamžitě zaplněn. „Máme velkou radost z toho, že se nám daří učitele v praxi zaujmout a že se touto cestou propojujeme a inspirujeme,“ dodává Petra Šobáňová, proděkanka pro vnější vztahy a inovace.
Je toho tolik, co se děti každý den naučí! Naše mapy jim to ukážou a budou žáky motivovat k dalšímu rozvoji.
Nově vzniklá metodika pro formativní hodnocení je založena na vizualizaci rozvoje žáků a na jejich vlastním hodnocení svého pokroku. A jak mohou učitelé s mapami pracovat?
1.
Nejprve si vyberou jednu z ilustrací učebního pokroku žáků a zamyslí se nad tím, jak by ji mohli využít. Na výběr mají celkem pět map se soubory motivů. Zaznamenat do nich mohou cíle či etapy učení v konkrétním předmětu, mohou se zaměřit na plánovaný mezipředmětový projekt, nebo dokonce na delší období, jako je pololetí nebo školní rok.
2.
Poté je třeba do stručných hesel sepsat cíle učení podle školního vzdělávacího plánu nebo tematického plánu. Formulace cílů či dosažených etap by měly být žákům srozumitelné a měly by být velmi konkrétní a "měřitelné". Sám žák by měl být schopen vyhodnotit, zda cíle dosáhl. Autorky doporučují nezaměřovat se pouze na znalosti, ale také na dovednosti, ale i zájmy a motivaci žáků. Cíle by měly být dílčí a dosažitelné. Záměrem učitele by nemělo být žáky "kontrolovat" nebo poukazovat na jejich chyby a nedostatky — lepší je samotné učit posuzovat svůj vlastní vývoj – a především je motivovat a povzbudit. Je toho tolik, co se každý den naučí!
3.
Jakmile jsou cíle stanoveny, doplní se do buněk (ostrovů, planet, koleček, příšerek apod.) a do posteru. Žáci si je mohou po jejich dosažení vymalovávat nebo jinak graficky zaznamenávat. Anebo cíle mohou zůstat připraveny na zvláštním archu a žáci si je budou postupně vystříhávat, vymalovávat a lepit do podkladového posteru.
Další variantou je, že si budou žáci své cíle stanovovat sami nebo že si k těm vašim doplní ještě některé další, svoje.
Také se samotnými mapami lze pracovat různě: učitelé je mohou ve třídě pověsit na nástěnku a vyzvat žáky, aby si sami namalovali svůj poster, do nějž pak budou své splněné etapy zakreslovat. Každý žák si tak může namalovat svůj vesmír, les, zahradu nebo moře. Je na učiteli, aby zvážil, co bude nejlépe fungovat právě v jeho třídě.
BALÍČEK V CANVĚ
Mnozí učitelé s oblibou využívají grafický editor Canva a připravují si v něm grafiku vlastních materiálů do výuky. Také na to autorky myslely a nabízejí učitelům přímo v Canvě uživatelský balíček, kde i mohou zájemci mapy sami vytvářet, graficky upravovat a sestavovat. Canva je jednoduchý grafický editor (funguje i ve free verzi, tedy zdarma) a autorky do něj nahrály nejen všechny mapy a pozadí, ale také jednotlivé motivy – jako grafické objekty, s nimiž lze volně manipulovat. S jejich pomocí tak učitelé mohou vytvářet své vlastní mapy v připraveném designu, ale i vytvářet třeba diplomy, pamětní listy nebo hravá "vysvědčení". Také tento způsob může podpořit realizaci responzivní výuky s prvky formativního hodnocení.
Námět a zpracování: Petra Šobáňová
Ilustrace: Kamila Francová
Spolupráce: Alžběta Gregorová
Metodika zaměřená na vizualizaci rozvoje žáků a na podporu jejich vlastního hodnocení svého pokroku vznikla na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci s podporou Centra inovací ve vzdělávání PdF UP v roce 2024.
Text: Redakce U21
Ilustrace: Kamila Francová
Grafika: Petra Šobáňová
Comments