Společná výuka didaktiky
- Jaroslava Ševčíková

- před 12 minutami
- Minut čtení: 2
Když se potkají středoškoláci a vysokoškoláci v jedné učebně, nemusí z toho být rozpačitá exkurze – ale živá zkušenost, která dává smysl všem zúčastněným. Ve svém dnešním textu Jaroslava Ševčíková popisuje setkání budoucích pedagogů napříč vzdělávacími stupni, které ukázalo, že otevřená výuka, sdílení zkušeností a bezpečný prostor pro otázky dokážou bourat obavy i idealizované představy o studiu a učitelské profesi.

Ke společné výuce didaktiky, konkrétně ke cvičení organizačních forem výuky, se sešli v učebně N3 v budově Pedagogické fakulty UP středoškoláci z oboru Pedagogické lyceum ze Střední školy Kostka s.r.o. ze Vsetína, a studenti UP absolvující cvičení ze školní didaktiky – kurikulum (KPG/CKUR@).
Středoškoláci přišli zažít akci Studentem na zkoušku. A akce se vydařila.
V první části výuky probíhalo běžné cvičení, v rámci kterého si společně obě skupiny ujasnily problematiku organizačních forem výuky. Účastníci si vyzkoušeli, zažili a reflektovali frontální výuku a výuku ve skupinách, kdy jejich společným cílem bylo zopakovat parametry a kritéria těchto vybraných organizačních forem.
V druhé části pak společně diskutovali o představách středoškoláků o potenciálním studiu na UP a o jejich volbě studijních programů. Vysokoškoláci poskytli své zkušenosti a společně diskutovali nejen o perspektivách učitelského povolání.
Reakce středoškoláků byly velmi spontánní a pozitivní. Ocenili přístup vysokoškoláků, to jak je přijali, jak se jim věnovali a jak byli upřímní a pozitivně hodnotili své studium na pedagogické fakultě.
Několik reakcí středoškoláků je zde:
Ta velká učebna (N3) mě zaskočila, ale výuka probíhala skoro jako u nás, mohli jsme říkat své názory, tak jsem se hned zapojila. Všechno jsem věděla a to bylo fajn.
Určitě uvažuji o studiu na UP, protože ti vysokoškoláci vypadali spokojení.
Studenti byli senzační, upřímní a přátelští, určitě si vyberu UP, taky se chci na vysoké tak dobře cítit.
Hodina s vyučující byla jako u nás ve škole, to bylo skvělé. Diskuse, a když někdo udělal chybu, použila se pro správné vysvětlení. Vůbec jsem neměla strach mluvit, ani před těmi vysokoškoláky.
Studenti nám dávali dobré tipy pro volbu oborů. Bylo to přátelské.
Vysokoškoláci zase ocenili zájem středoškoláků, to, že vstoupili do učebny a bez rozpaků se zapojili do výuky, diskutovali, neprojevovali obavy, strach ani ostych, přestože byli v cizím prostředí, ale hned začali pracovat.
Uskutečněná akce byla neocenitelnou zkušeností pro obě strany. Žáci pedagogického lycea se zaměřují na stejná témata výuky v oblasti didaktiky, jako studenti CKUR@ ve cvičení, i když na nižší úrovni znalostí, a proto i společná práce byla pro obě strany přínosná.
Jaroslava Ševčíková









Komentáře