075A4808.jpg
Quote
Kristýna Mariáková

Kristýna Mariáková neslyší a její sluchové postižení ji nasměrovalo ke studiu a profesnímu uplatnění. Je absolventkou oborů Sociální pedagogika a volný čas, Speciální pedagogika a Speciální andragogika a studiem si splnila svůj dětský profesní sen. Působí nejen v oblasti vzdělávání, ale také v neziskové organizaci Tichý svět. Přestože má Kristýna oboustrannou praktickou hluchotu, jejím mateřským a také primárním komunikačním jazykem je český jazyk. Její příspěvky se budou týkat tématu sluchového postižení, a to právě z pohledu plně integrovaného neslyšícího člověka. Kristýna je protagonistkou filmu ne:ticho, ráda vaří, peče a má za sebou několik pěších poutí.

 
Quote

V projektu Učitel21 vidím obrovský smysl, proto jsem se sama k této iniciativě přihlásila. Navíc jsou v ní angažovaní někteří mí kamarádi. Ráda bych tedy i já byla součástí týmu.

A čím mohu přispět? Ačkoliv mám praktickou hluchotu, jsem odmala integrovaná a preferuji mluvenou češtinu a slyšící společnost. Touto svou životní zkušeností mohu pomoci studentkám a studentům připravit se na působení v inkluzivním školství.

Kristýna neslyší a její sluchové postižení a (ne)vnímání zvuků se stalo tématem filmu ne:ticho. Autorem tohoto jedinečného filmového eseje je Jan Vlček, partner Kristýny a student audiovizuální tvorby, pro nějž jsou zvuky důležitým vyjadřovacím prostředkem. Jinakost Kristýny jej proto neodradila, naopak se stala silnou tvůrčí inspirací k uměleckému uchopení tématu ticha, zvuku, (ne)slyšení. Podívejte se na neobyčejně silný a výmluvný výsledek!

ne:ticho

Autor filmu: Jan Vlček (https://www.janvlcek.net/), zdroj: LucernaTV (vzdělávací internetová televize Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby)

Quote

Psaní je moje záliba odmala, píšu články jak pracovně, tak i soukromě. Moc ráda budu psát právě pro portál Učitel21. Už se na vše šíleně moc těším – zní to trochu teenagerovsky, ale takové nadšení opravdu mám. Děkuji, že tu společně tvoříte něco takového!

Kristýna Mariáková o sobě

 

 

Jako malá jsem milovala četbu knih a logopedická cvičení doma s mámou, v teenage období jsem hltala knihy od speciální pedagožky Torey Hayden, naslouchala příběhům z práce mé maminky, která je sociální pracovnicí, během povinné školní docházky a studií jsem měla štěstí na vynikající pedagogy, kteří mě velmi ovlivnili a všechny tyto zmiňované aspekty rozhodly o mé profesní specializaci.

 

Vzhledem ke svému sluchovému postižení jsem měla velmi jasnou představu o tom, že chci celoživotně pracovat s osobami se zdravotním postižením či sociálním znevýhodněním. Mám za sebou profesní zkušenost s dětmi a dospělými s PAS a duševním onemocněním. S láskou vzpomínám na práci v Café Práh, což je tréninková brněnská kavárna pro osoby s duševním onemocněním.

 

Mou alma mater je Masarykova univerzita, kde jsem vystudovala obory, jako je Sociální pedagogika a volný čas, Speciální pedagogika se specializací etopedie a psychopedie a nakonec Speciální andragogika. 

 

Jsem urputný systematik a pořádkumilovník, moc ráda vařím a peču a mám za sebou několik pěších poutí. Pěšky (ano, čtete dobře, krok po kroku po svých) jsem došla např. do Santiaga, Říma, Agrigenta či po korsických horách na trase GR20.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

ucitel_21_srdce_mozek_svet_02-03.png