Kristýna Mariáková
Kristýna Mariáková neslyší a její sluchové postižení ji nasměrovalo ke studiu a profesnímu uplatnění. Je absolventkou oborů Sociální pedagogika a volný čas, Speciální pedagogika a Speciální andragogika a studiem si splnila svůj dětský profesní sen. Působí nejen v oblasti vzdělávání, ale také v neziskové organizaci Tichý svět. Přestože má Kristýna oboustrannou praktickou hluchotu, jejím mateřským a také primárním komunikačním jazykem je český jazyk. Její příspěvky se budou týkat tématu sluchového postižení, a to právě z pohledu plně integrovaného neslyšícího člověka. Kristýna je protagonistkou filmu ne:ticho, ráda vaří, peče a má za sebou několik pěších poutí.
V projektu Učitel21 vidím obrovský smysl, proto jsem se sama k této iniciativě přihlásila. Navíc jsou v ní angažovaní někteří mí kamarádi. Ráda bych tedy i já byla součástí týmu.
A čím mohu přispět? Ačkoliv mám praktickou hluchotu, jsem odmala integrovaná a preferuji mluvenou češtinu a slyšící společnost. Touto svou životní zkušeností mohu pomoci studentkám a studentům připravit se na působení v inkluzivním školství.
Kristýna neslyší a její sluchové postižení a (ne)vnímání zvuků se stalo tématem filmu ne:ticho. Autorem tohoto jedinečného filmového eseje je Jan Vlček, partner Kristýny a student audiovizuální tvorby, pro nějž jsou zvuky důležitým vyjadřovacím prostředkem. Jinakost Kristýny jej proto neodradila, naopak se stala silnou tvůrčí inspirací k uměleckému uchopení tématu ticha, zvuku, (ne)slyšení. Podívejte se na neobyčejně silný a výmluvný výsledek!
ne:ticho
Autor filmu: Jan Vlček (https://www.janvlcek.net/), zdroj: LucernaTV (vzdělávací internetová televize Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby)
Psaní je moje záliba odmala, píšu články jak pracovně, tak i soukromě. Moc ráda budu psát právě pro portál Učitel21. Už se na vše šíleně moc těším – zní to trochu teenagerovsky, ale takové nadšení opravdu mám. Děkuji, že tu společně tvoříte něco takového!
Kristýna Mariáková o sobě
Jako malá jsem milovala četbu knih a logopedická cvičení doma s mámou, v teenage období jsem hltala knihy od speciální pedagožky Torey Hayden, naslouchala příběhům z práce mé maminky, která je sociální pracovnicí, během povinné školní docházky a studií jsem měla štěstí na vynikající pedagogy, kteří mě velmi ovlivnili a všechny tyto zmiňované aspekty rozhodly o mé profesní specializaci.
Vzhledem ke svému sluchovému postižení jsem měla velmi jasnou představu o tom, že chci celoživotně pracovat s osobami se zdravotním postižením či sociálním znevýhodněním. Mám za sebou profesní zkušenost s dětmi a dospělými s PAS a duševním onemocněním. S láskou vzpomínám na práci v Café Práh, což je tréninková brněnská kavárna pro osoby s duševním onemocněním.
Mou alma mater je Masarykova univerzita, kde jsem vystudovala obory, jako je Sociální pedagogika a volný čas, Speciální pedagogika se specializací etopedie a psychopedie a nakonec Speciální andragogika.
Jsem urputný systematik a pořádkumilovník, moc ráda vařím a peču a mám za sebou několik pěších poutí. Pěšky (ano, čtete dobře, krok po kroku po svých) jsem došla např. do Santiaga, Říma, Agrigenta či po korsických horách na trase GR20.