top of page

Marian Dancso: Vzdělání i angažovanost jsou klíčem ke změně. Přeji si motivovat mladé a posílit roli Romů ve společnosti (1. část)

  • Obrázek autora: Učitel21
    Učitel21
  • před 35 minutami
  • Minut čtení: 7

Cesty života jsou nevyzpytatelné stejně jako proudy Labe nebo Severního moře, po kterých se coby námořník na nákladních tankerech ještě před dvaadvaceti lety Marian Dancso plavil. Pracovní úraz a následné vážné zdravotní komplikace ovšem změnily směr jeho profesní plavby. Kormidlo už v ruce nedrží, za to se ale stal jedním z mála romských učitelů v Česku a zastává také funkci Místopředsedy Rady vlády pro záležitosti romské menšiny. Jak vnímá vzdělávání a jaké jsou jeho další profesní cíle?



„V roce 2003 jsem narazil na pracovní nabídku na Základní škole a Mateřské škole v Litvínově – Janově, kde právě hledali romského asistenta. Absolvoval jsem pohovor u tehdejšího ředitele školy pana Mgr. Juliuse Nohavy, který mi bezprostředně po našem setkání sdělil, že mě přijímá. Upřímně řečeno, v té době jsem si ani plně neuvědomoval, co tato pracovní pozice obnáší a jaká bude její konkrétní náplň“, vzpomíná Dancso.


Z pozice romského asistenta se průběhu let ale vyšplhal výš. Několik let pracoval jako asistent pedagoga v přípravné třídě, následně jako vychovatel a lektor vzdělávacích kurzů pro dospělé. Později přešel k výuce všeobecně vzdělávacích předmětů na druhém stupni základní školy, kde působí dodnes. S rostoucí odpovědností se ovšem rozhodl pro doplnění adekvátního vzdělání. První volbou bylo studium v bakalářského oboru sociální pedagogika na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Zvolená specializace mu dodnes pomáhá lépe porozumět prostředí sociálně vyloučených lokalit a pochopit problémy i potřeby jejich obyvatel, zejména ve vztahu ke vzdělávání. Na stejné univerzitě také úspěšně dokončil studium pedagogických věd se zaměřením na druhý stupeň základních škol a na všeobecně vzdělávací předměty na středních školách. Následovalo funkční studium pro ředitele škol a školský management. Svoji odbornou přípravu završil v roce 2023 obhajobou rigorózní práce v oboru sociální pedagogika – výchovné poradenství na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Protože by si také přál působit v akademické sféře, zvažuje aktuálně další studium, tentokrát doktorské – opět v oblasti sociální pedagogiky. Říká se, že učitelství není povolání, ale poslání. V případě Dancsa se nejedná pouze o frázi ze skript, ale realitu, což před rokem zpečetila prestižní cena Učené společnosti České republiky za svou práci ve vzdělávání.


Jste jeden z několika málo romských pedagogů. Jaký je to pro Vás pocit? A co Vás na této profesi nejvíce baví? Přál byste si, aby do českého školství přibyl/a v budoucnu nějaký/á další učitel/ka romského etnika?


Uvědomuji, že mé postavení v rámci školství je do jisté míry výjimečné a současně spojeno s velkou odpovědností. Co mě na této profesi baví nejvíce? Jednoznačně práce s dětmi. Sledovat jejich pokroky je inspirující, zároveň však vím, že jde o velmi náročný a dlouhodobý proces. Úspěchy se často dostavují pozvolna a vyžadují trpělivost i vytrvalost. Právě proto vnímám svou roli nejen jako pedagoga, ale také jako někoho, kdo může být vzorem. Chci motivovat děti i jejich rodiny k tomu, aby vzdělávání vnímali jako cestu k lepší budoucnosti. Zároveň si přeji být příkladem pro rozvoj vzdělanosti nejen v romské komunitě, ale i v širší společnosti.


Samozřejmě bych si přál, aby v budoucnu do českého školství přibyli další pedagogové romského původu. Bylo by skvělé, kdyby se učitelská profese stala pro mladé lidi z romských komunit přirozenou volbou. Věřím, že osobní příklady mohou být pro další generace velmi motivující.


Učíte děti z romského ghetta. Jaké jsou? Máte pocit, že od Vás děti učivo lépe přijmou, protože jim v rámci kulturní a etnické identity rozumíte?


Děti, které učím, jsou především velmi spontánní. V mnoha případech je pro ně škola jediným místem, kde mohou čerpat inspiraci, získávat nové poznatky a rozvíjet se v oblastech, které jim jejich domácí prostředí často nenabízí. Právě proto jsou v určitých ohledech i výrazně zvídavější než jejich vrstevníci z většinové společnosti, pro které jsou mnohé věci běžnou součástí každodenního života. Zároveň je však třeba zdůraznit, že podobně jako všechny ostatní děti mají i ony svůj potenciál — byť často „skrytější“ a ne vždy zřejmý na první pohled. Právě proto je na nás, učitelích, abychom mu věnovali dostatek pozornosti, dokázali ho rozpoznat a dále rozvíjet. Práce s těmito dětmi tak přináší nejen radost z jejich pokroků, ale zároveň i velkou odpovědnost.


Děti, které učím, jsou především velmi spontánní. V mnoha případech je pro ně škola jediným místem, kde mohou čerpat inspiraci, získávat nové poznatky a rozvíjet se v oblastech, které jim jejich domácí prostředí často nenabízí. Právě proto jsou v určitých ohledech i výrazně zvídavější než jejich vrstevníci z většinové společnosti.

Podobně se to projevuje také ve vztahu k zákonným zástupcům. Rodiče mě díky kulturní a etnické blízkosti vnímají jako někoho, s kým se snadněji navazuje komunikace a buduje důvěra. V jejich přístupu se často odráží větší otevřenost, která je pro spolupráci mezi školou a rodinou zásadní. Velkým přínosem je možnost vést rozhovory v prostředí, kde si dobře rozumíme nejen po jazykové stránce, ale i díky společným životním zkušenostem a mentalitě.


Když jsme u toho, jaké pedagogické přístupy na romské děti platí a fungují efektivně?


V naší škole, kde se vzdělávají děti různých sociálních i kulturních zázemí, je inkluzivní přístup naprosto zásadní. Romské děti přicházejí s odlišnými životními zkušenostmi a často také s jinou startovní pozicí. Proto je velmi důležité průběžně sledovat jejich potřeby a zájmy, a pokud to situace dovolí, přizpůsobovat jim jak výuku, tak prostředí, aby se v něm cítily bezpečně a přijímané.


Osvědčují se zejména názorné a praktické metody, které pomáhají lépe porozumět probírané látce a spojit ji s vlastními zkušenostmi. Velkou roli hraje také pozitivní motivace a oceňování pokroků, jež posilují sebedůvěru žáků. Důležitá je i jasná struktura výuky a pravidelnost, protože právě předvídatelnost a stabilita pomáhají dětem lépe se orientovat.


Zásadní je rovněž vztah mezi učitelem a žákem. Pokud je založen na respektu, trpělivosti a porozumění odlišnostem, stává se klíčem k úspěšné a smysluplné výuce. Romské děti velmi citlivě vnímají, zda je učitel přijímá a rozumí jim – právě tehdy se otevírá prostor pro jejich skutečný rozvoj.


Velkou roli hraje také pozitivní motivace a oceňování pokroků, jež posilují sebedůvěru žáků. Důležitá je i jasná struktura výuky a pravidelnost, protože právě předvídatelnost a stabilita pomáhají dětem lépe se orientovat.

Podobně se to projevuje také ve vztahu k zákonným zástupcům. Rodiče mě díky kulturní a etnické blízkosti vnímají jako někoho, s kým se snáze navazuje komunikace a buduje důvěra. V jejich přístupu se často odráží větší otevřenost, která je pro spolupráci mezi školou a rodinou zásadní. Velkým přínosem je možnost vést rozhovory v prostředí, kde si dobře rozumíme nejen po jazykové stránce, ale i díky společným životním zkušenostem a mentalitě.


Vzhledem ke zmíněné inkluzi a uplatňovaným přístupům však musím dodat, že ne všechna takzvaně proinkluzivní opatření skutečně naplňují podstatu inkluzivního vzdělávání. Ačkoliv současná školská legislativa inkluzi podporuje, v praxi stále vnímám některé zásadní slabiny, které její plnohodnotné a funkční uplatnění komplikují. Příkladem jsou právě sociálně vyloučené lokality, kde se všechny tyto nedostatky často ukazují v nejviditelnější a nejpalčivější podobě.


Zmínil jste rodiče. Kdysi jsem měla interkulturní přednášky a vyučující nám vyprávěla o romské kultuře. Zaznělo to, že pro Romy je zásadní rodina a vzdělávání je na nižších stupních priorit. Za předpokladu, že to tak je, jak tyto děti ke vzdělávání, ale i k tomu, že jim to zajistí lepší život, motivujete?


Rodina je pro romské děti velmi důležitá – ostatně stejně jako pro většinu ostatních dětí. V romské kultuře má však často ještě silnější postavení a její význam nelze přehlížet. Přesto bych rád zdůraznil, že vzdělávání jako hodnota v romských rodinách nechybí. Problémem bývá spíše nedostatečná podpora dětí při jejich každodenním studiu, což často souvisí se socioekonomickými podmínkami a životními zkušenostmi rodičů.


Právě proto se ve škole snažím děti motivovat co nejkonkrétněji a ukazovat jim, jakou šanci jim vzdělání může přinést. V rámci projektového vyučování pravidelně zveme významné romské osobnosti, které jim jdou příkladem. Naši žáci měli možnost setkat se například s. Nikolou Kokyovou, Miss České republiky 2019, nebo s vládní zmocněnkyní Lucií Fukovou. Takové inspirativní osobnosti jim ukazují, že úspěch je dosažitelný a že vzdělání hraje v životě klíčovou roli.


Důležitou součástí motivace je také zapojení do žákovských parlamentů a různých soutěží, v nichž dosahujeme vynikajících výsledků i na celorepublikové úrovni. Zprostředkováváme rovněž rozhovory se stipendisty organizace ROMEA, kteří mohou dětem i jejich rodinám ukázat, že ke vzdělání má přístup skutečně každý. Takové konkrétní příklady a osobní zkušenosti považuji za jeden z nejúčinnějších způsobů, jak v dětech probouzet zájem o učení a víru ve vlastní schopnosti.


Jak byste popsal svůj pracovní den? Co všechno učíte? Mimo jiné, učit děti z ghetta má bezpochyby určitá specifika. Mohl byste je přiblížit, aby byla celá situace pro čtenáře i naše studenty lépe uchopitelná?


Můj pracovní den je velmi rozmanitý a zahrnuje kombinaci různých činností i oborů. Věnuji se výuce všeobecně vzdělávacích disciplín, mezi které patří pracovní vyučování, informatika, angličtina, němčina i fyzika. Tento široký záběr klade důraz na flexibilitu a důkladnou přípravu, neboť každá oblast má svá specifika a vyžaduje odlišný přístup k žákům.


Učit děti ze sociálně vyloučené lokality, jakou je například Janov, navíc přináší řadu dalších výzev. Mezi ty nejzásadnější patří vysoká migrace, kdy se školní kolektiv neustále proměňuje v důsledku častého stěhování rodin. S tím souvisí také značná absence, která komplikuje návaznost učiva a vyžaduje, aby bylo neustále přizpůsobováno aktuálnímu složení třídy. V praxi to znamená hledat cesty, jak látku zpřístupnit všem – jak žákům, kteří se ve třídě zabydleli, tak nově příchozím, kteří se teprve začleňují.


Přestože je práce v takovém prostředí náročná, přináší i mnoho naplnění. Každý posun vpřed, každé překonání obtíží je důkazem, že i děti ze složitějších podmínek mají potenciál uspět, rozvíjet se a najít své místo ve společnosti.

Specifickým faktorem jsou rovněž jazykové rozdíly. V naší škole se pravidelně setkáváme s žáky ze Slovenska nebo z rodin, jež se vrátily z Velké Británie a dalších zemí. V těchto případech je důležité systematicky podporovat porozumění českému jazyku. Výuka je proto více orientovaná na názornost, opakování a praktické využívání poznatků.


To vše klade vysoké nároky na učitele, který musí prokazovat empatii, trpělivost i schopnost pružně reagovat na různorodé potřeby žáků. Přestože je práce v takovém prostředí náročná, přináší i mnoho naplnění. Každý posun vpřed, každé překonání obtíží je důkazem, že i děti ze složitějších podmínek mají potenciál uspět, rozvíjet se a najít své místo ve společnosti.


Výukou na základní škole však můj den často nekončí. Dlouhodobě se snažím být oporou i pro starší studenty z romské komunity – středoškoláky a vysokoškoláky. Poskytuji jim poradenství, podporuji je v přípravě na studium a pomáhám jim překonávat překážky, se kterými se v průběhu vzdělávací dráhy setkávají. Věřím, že právě podpora v těchto klíčových etapách vzdělávání je mimořádně důležitá a může výrazně ovlivnit jejich další profesní i osobní směřování.

 

Přál bych takovou podporu všem studentům, protože právě ona často rozhoduje o tom, zda se mladý člověk bude rozvíjet a věřit ve své schopnosti. Práce pedagoga má hluboký smysl. Každý den je pro mě výzvou i příležitostí pomáhat dětem překonávat překážky a ukazovat jim cestu k dalšímu vzdělávání i osobnímu růstu.


Pokračování rozhovoru v 2. části


Rozhovor zpracovala Nel Foberová

Foto: archiv Mariana Dancsa

bottom of page