top of page

O FASTU aneb Jak podporovat a rozvíjet zdravé vztahy a partnerství mezi rodinou a školou

Aktualizováno: 21. 12. 2023

Je tu další text Hany Vackové, zkušené středoškolské učitelky z gymnázia a také naší bloggerky! Víte, co se skrývá pod zkratkou FAST? Nejen to se dozvíte v dnešním textu. Hana Vacková se mimo jiné také podělila o vlastní zkušenosti s tím to programem.


„Žijeme v době, kdy laskavost a otevřené srdce znamená slabost, namísto výhry. Ve společnosti povrchního pohledu, souzení a uznávání nepodstatných věcí. Umělé navyšování něčeho, co nemá žádnou hodnotu.“ — Adéla Asníková

FAST je mezinárodně uznávaný program, který si klade za cíl podporovat a rozvíjet zdravé vztahy a partnerství mezi rodinou a školou. FAST rodinám nabízí nástroje, dovednosti a zdroje, které jim pomáhají intenzivněji se zapojit do vzdělávání svých dětí.


FAST se jako strukturovaný intervenční přístup zaměřuje na průběžné posilování rodičovských kompetencí a zintenzivňuje spolupráci rodičů a školy. Přispívá tak ke vzniku optimálního školního klimatu a bezpečného prostředí pro děti i rodiče. Celosvětově má program FAST již více než 30letou tradici. U nás se s ním školy teprve seznamují.


Tohle je oficiální popisek programu, o kterém jsem se chtěla dozvědět co nejvíce, hlavně po prezentaci Richarda Kořínka na Konferenci primární prevence.


Zaujal mě natolik, že jsem si řekla, že se na něho pojedu s naší paní psycholožkou podívat do Kroměříže na arcibiskupské gymnázium. Pan ředitel mi sdělil, že když o něm poprvé slyšel, měl jisté obavy, zda by to u nich mohlo fungovat. A nakonec ho úspěšně zopakovali třikrát!


Byla jsem u toho, když se rodiče na závěrečném dílu poptávali, zda program nemá nějaké pokračování, že už si na komunitu zvykli a že chtějí dále potkávat.


Netušily jsme, kolik nás bude stát úsilí přesvědčit rodiny, aby jednou týdně přišly do kamenné školy, kde se většinou objevují jenom na třídních schůzkách.

Všichni, se kterými jsem se setkala a povídala jsem si s nimi o programu FAST, mi říkali – to je mezinárodní program, který funguje pro sociálně slabší rodiny, to u nás nemá cenu, rodiny do školy nedostanete, všichni mají hodně práce, nebudou se s vámi jednou týdně scházet na tři hodiny, a ještě ve škole! Přesto jsme si nadšeně s naší paní psycholožkou řekly, že to zkusíme i u nás na gymnáziu. Netušily jsme, kolik nás bude stát úsilí přesvědčit rodiny, aby jednou týdně přišly do kamenné školy, kde se většinou objevují jenom na třídních schůzkách a žáci za povinnostmi.


Nakonec se podařilo! Do programu se přihlásilo šest rodin, které byly podmínkou pro akreditaci naší školy v tomto mezinárodním programu. Všichni účastníci programu vnímali skvělou atmosféru a přátelské vztahy, které se během kurzu vytvořily.


Když jsme program úspěšně zakončili, dostali jsme ještě možnost podívat se v říjnu do Anglie do Manchesteru, jak realizují FAST tam.


Atmosféra ve škole St. Malachy Primary school v Manchesteru předčila naše očekávání – milé učitelky, děti pracující v týmu a ve skupinách od samého počátku školní docházky. Cílem bylo učit děti týmové spolupráci už od nejmenšího věku.


Uvědomuji, jak důležitá je otevřená komunikace pro všechny školní děti, bez ohledu na prostředí. Zároveň je velmi důležitá role prevence všeho druhu.

V celé škole byly hodnoty spolupráce a respektujícího chování všude vidět a také byly v praxi naplňovány. Vyučující školy se s námi podělily o své zkušenosti. Oproti podmínkám v České republice mají mnohem těžší práci, protože pracují v prostředí Manchesteru, kde 43 % obyvatel je pod hranicí chudoby a zároveň je to oblast, kde je velká kriminalita. Právě pomocí programu FAST se jim daří přimět rodiny, aby spolu komunikovaly a učily se vzájemné komunikaci a vytvářely podmínky svým žákům pro učení. Velmi dobře byla v rámci prevence propracovaná práce terapeutky s žákovskými emocemi.


Pro mě a pro mou školu byl přínos v tom, že si uvědomuji, jak důležitá je otevřená komunikace pro všechny školní děti, bez ohledu na prostředí. Zároveň je velmi důležitá role prevence všeho druhu. V Anglii to už vědí dávno, zatímco my se teprve přibližujeme.

Důležitá byla pro mě i návštěva vyučovací hodiny; byla jsem překvapena, jak děti v šesté třídě dokázaly reagovat na závažná témata a jak se nebály komunikovat a chovaly se k sobě ohleduplně.


Shodly jsme se s naší paní lektorkou Elspeth Bromiley, která školila tento program ve čtrnácti zemích světa, že základem celého programu je komunikace, a to že platí po celém světě. Program FAST komunikaci a všechno co s tím souvisí, naplňuje, přesně jako v tomto citátu:


„Život je dar. Celý život se honíme jen za penězi, za těmi kusy papíru, které pro mnoho lidí hrají v životě nezaměnitelnou roli. Bohužel se lidem vytrácí hlavní pojem žití. A to, že život by se měl prožít v lásce, objetí svých blízkých a nikdy neztratit rozum. Být vždy nablízku těm, kteří to potřebují, je ten hlavní úděl života. Byl nám udělen dar řeči, dar komunikace mezi sebou!“ — Pavel Bíba

Hana Vacková

bottom of page