top of page

Podnětné prostředí vytvářím lidským přístupem. Představujeme Davida Macha, učitele roku Olomouckého kraje

David Mach vyučuje na Obchodní akademii v Prostějově matematiku a zeměpis. Během svých hodin klade důraz na zpětnou vazbu, využitelnost v praxi a maximálně otevřený přístup ke svým studentům a studentkám. I to je jeden z důvodů, proč se jedna z jeho studentek rozhodla nominovat jej na cenu Učitel roku Olomouckého kraje 2023, kterou si převzal v loňském roce.



Svého učitele nominovala studentka čtvrtého ročníku prostějovské obchodní akademie. Mezi výčty jeho kvalit uvedla, že učební látku vysvětluje poutavou formou a matematika, kterou David Mach vyučuje, díky tomu pro ni není takovým strašákem, jakým v minulosti byla. Oceňuje také jeho přístup k žákům. „Má skvělý skupinový i individuální přístup k žákům – vždy, když jsem potřebovala s něčím poradit, tak vždy ochotně pomohl. Zároveň vždy, když se začne něco probírat, vysvětluje tu látku srozumitelně a stihne se i celkem dost příkladů, díky kterým si učivo procvičím,“ uvádí v nominačním dopise studentka Denisa Farkašová.

 

Jsem tam pro ně a udělám maximum, aby se to naučili, dozvěděli, pochopili

 

Vše, co popisuje studentka ve svém nominačním dopise, směřuje k tomu, jak David Mach vytváří podnětné prostředí pro učení svých studentů a studentek. „Zní to možná jako klišé, ale tak nějak jednoduše přirozeným lidským přístupem. Studenti se ve škole cítí dobře a uvolněně, ale hlavně o přestávkách. V hodinách už to bývá horší. A to je podle mě častá brzda vzdělávacího procesu. Negativní či asociální emoce jako je odstup, marnost, povýšenost, poníženost vzniklé arogancí moci, obavy, někdy i strach… To všechno má za následek vysoký příkop mezi studentem a učitelem. Z mé strany se snažím, aby ve třídě během výuky panovala uvolněná a férová atmosféra. To neznamená, že mi studenti skáčou po hlavě, ale ani já nehodlám skákat po těch jejich. Jsem tam pro ně a udělám maximum, aby se to naučili, dozvěděli, pochopili, uložili a někam se prostě posunuli,“ píše ve své sebereflexi David Mach.

 

To samozřejmě neznamená, že není nutné dodržovat nějaká pravidla. Ta má David Mach jasně nastavená, role nemůžou být stejné. „Nejsme rovnocenní parťáci v životě, ale jsem jejich parťák v osobním rozvoji, ten nejlepší průvodce jejich vzděláním, kterým dokážu být, toť můj cíl,“ píše dále ve své sebereflexi.

 

Nejsme rovnocenní parťáci v životě, ale jsem jejich parťák v osobním rozvoji, ten nejlepší průvodce jejich vzděláním, kterým dokážu být, toť můj cíl.

 

S žáky pracuje také v rámci zpětné vazby. „Vždy upozorní na nedostatky, které je třeba odstranit a když je potřeba, tak ochotně látku znovu vysvětlí. Zadané domácí úkoly, které dělají někomu problémy, na začátku hodiny s třídou vyřeší a vysvětlí, proč to tak je,“ píše ve svém nominačním dopise Denisa.

 

Vyučující David Mach se dle svých vlastních slov snaží, aby byly jeho hodiny založené na zpětné vazbě. Uvádí, že frontální výuka by jeho i studenty do měsíce vyčerpala. „Komunikace je základ, někdy to u nových žáků trvá trochu déle, než si to sedne, ale pak už vše běží, jak má. Bohužel ne vždy, vznikají osobní i situační výjimky, nedorozumění, spory… Ale jde o vztah lidí, takže normální věc, o které je třeba přemýšlet a snažit se napravit a analyzovat, aby k nim opětovně nedocházelo. Každopádně, výchovně vzdělávací proces je společná práce, studenti nejsou posluchači vysoké školy,“ píše ve své pedagogické reflexi Max.

 

Své studenty se snaží maximálně podporovat. „Možností je celá řada, důležité je vybrat si to pravé ořechové pro daný předmět, dané téma, hodinu a třeba i třídu. Snažím se to přizpůsobit tomu, jaká je a jak jsou na tom žáci jednotlivě i jako tým. Jde o interaktivitu, ne vždy to jde, ale snaha nejlépe oboustranná je podle mě v moderním školství nutná,“ prozrazuje Mach.

 

„Například v matematice jsem po vzorových příkladech jejich písařem, to oni skládají řešení, diktují, diskutují, já jen píšu, občas je vrátím na správnou cestu, když se vydají špatnou uličkou. Nabízím také doučování mimo výuku, dělám dlouhodobou akci Čtvrťáci doučují prváky, snažím se je nastartovat či zařadit jejich vyšší rychlost různými soutěžemi jako jsou PIšQworky, Mikulášské sudoku, šachy, dáma a podobně,“ vypočítává své pedagogické působení na své studenty Mach. Inovativně přistupuje také k výuce zeměpisu, který je jeho druhým předmětem. „Aktuálně třeba zkoumáme ve druhém ročníku střední Ameriku a hlavní úkol je sestavit detailní itinerář čtrnáctidenní dovolené v této oblasti včetně Karibiku za danou imaginární částku,“ píše ve své reflexi Mach.



Dovednosti svých žáků se snaží rozvíjet v praktických věcech, klade důraz na praktické využití teorie. Snaží se být ve vztahu ke studentům férový, to je dle něj podstatné.

 

Na své žáky se ale snaží působit i mimo stanovené osnovy. „Na obchodní akademii se snažíme cíleně u studentů spojit a provázat získání dovedností s jejich osobním rozvojem. Chceme, aby náš absolvent byl slušný člověk, vzdělaný člověk a chtěl se dál rozvíjet. K tomu musíme jako učitelé vynaložit velké úsilí, protože kdo nehoří, nemůže zapalovat,“ píše Mach.

 

On sám se snaží rozvíjet, například v komunikačních dovednostech, verbálních i neverbálních, v porozumění studentům, ale i v oborových věcech jako takových. Je předsedou krajského kabinetu matematiky v Olomouckém kraji projektu SYPO, takže komunikuje i s řadovými učiteli nejen na Prostějovsku, ale i dalšími, díky čemuž je u zdroje informací o tom, kterým směrem se matematika vyvíjí. „A co se týká zeměpisu, tak tam je nutné vše přizpůsobovat a poskládat na aktuálním dění a souvislostech, hektická doba je tomu nakloněna, pořád se něco děje a mění,“ píše Mach ve své reflexi.

 

Inspiraci hledá ze všech možných zdrojů, od videí, přes tištěné materiály, ale nejvíce u svých kolegů, v tandemové výuce, během hospitací. „Prostě v komunikaci a předávání zkušeností mezi kolegy,“ uzavírá Mach.

 

Text: Oddělení komunikace PdF UP

Foto: Alžběta Gregorová



bottom of page