top of page

Je Powerpoint synonymem pro frontální výuku? Ani náhodou!

Microsoft Powerpoint je pro mnoho kritiků školství po mnoho let synonymem pro frontální výuku a ti, co Powerpoint ve výuce aktivně využívají, jsou často označováni za „nekvalitní a neprogresivní učitele“, kteří neumí interagovat s publikem a který si před tabulí vedou vlastně jen monolog, aniž by aktivně zapojovali své posluchače do jednotlivých činností, motivovali je, aktivizovali je a naučili je něco nového. Ve skutečnosti však jde o stereotyp, který už dávno neplatí – Powerpoint se (stejně jako učitelská profese) vyvinul a umožňuje toho daleko více než před 10 lety.



Na Powerpointu (PPT) jako nástroji není nic špatného a již dávno není nástrojem pouze frontální výuky. Současný PPT (třeba v kombinaci s doplňkem Sli.do) toho umí podstatně víc, pomocí PPT můžeme realizovat brainstorming, tvořit slovní mraky, můžeme v něm hlasovat třeba pomocí QR kódu, můžeme v něm chatovat/diskutovat – klidně anonymně či bez anonymity, můžeme v něm vyhodnocovat statistiku, která k nám přichází živě třeba z MS Forms (viz Mentimetr), a vizualizovat online data (třeba do jednoduchých grafů, ale i složitějších modelů).


V Powerpointu můžeme sbírat naživo dotazy/názory publika a třídit je, můžeme v něm hlasovat, hodnotit, můžeme v něm pracovat s interaktivními 3D modely, můžeme v něm prezentovat naživo výsledky skupinové práce (každá skupina může mít oddělený živý slajd), můžeme ho použít jako losovací zařízení (smart dice), můžeme v něm kreslit, ale třeba i rýsovat, můžeme ho propojit s generativní umělou inteligencí a využívat funkce chytrého asistenta, můžeme jej použít pro práci v cloudu, můžeme v něm animovat a tvořit animovaná videa…


V Powerpointu můžeme sbírat naživo dotazy/názory publika a třídit je, můžeme v něm hlasovat, hodnotit.

Powerpoint můžeme integrovat třeba s Kahootem… Já třeba PPT často používám i jako výchozí bod nějaké diskuse –třeba jsme s pomocí Powerpointu odhalovali sexuálního útočníka, odhalovali nesrovnalosti u fotografií a učili se, jak fungují různé formy manipulace – a to v interakci s publikem.


Ukázky interakce v Powerpointu – živé hlasování a živé komentování


Drtivá většina kritiků PPT bohužel vůbec netuší, co v současnosti tento nástroj umí a jak dokáže být interaktivní, žijí v uzavřené představě textových slajdů a přechodů a nudného monotónního projevu pedagoga. Jenže jde o stereotyp.


Současná podoba PPT s vhodným doplňkem umožňuje aktivní zapojení publika přímo do prezentovaného obsahu, a to živě (většinou přes mobil či tablet, což ve třídě není zas takový problém). Kdo byl živě/online na nějaké naší CEDMO přednášce, tak ví, jak to funguje…


Problém totiž není v nástroji, ale v člověku, která nástroj využívá. Ostatně i u různých moderních (netradičních/aktivizačních) metod záleží hlavně na tom, jak je umí učitel využívat a efektivně s nimi pracovat.

Problém totiž není v nástroji, ale v člověku, která nástroj využívá. Ostatně i u různých moderních (netradičních/aktivizačních) metod záleží hlavně na tom, jak je umí učitel využívat a efektivně s nimi pracovat. A věřte, že pokazit se dá i brainstorming, INSERT či pětilístek, stejně tak kolaborativní či skupinová práce může dopadnout katastrofou. Nejde o nástroje, ale o lidi.


A to je vše, co jsem vám chtěl říct.


Kamil Kopecký

bottom of page