top of page

Lucie Bryndová | Inovuje výuku informatiky a pomáhá studentům růst s respektem k jejich individualitě

  • Obrázek autora: Učitel21
    Učitel21
  • před 19 hodinami
  • Minut čtení: 3

V této sérii rozhovorů vám postupně představíme i všechny finalisty ceny Magister Optimus 2025. Lucie Bryndová z katedry technické a informační výchovy ukazuje, že informatika může být nejen praktická, ale i tvůrčí a inspirující. Ve své výuce propojuje moderní technologie s individuálním přístupem a podporuje studenty v hledání vlastního stylu i sebevědomí.


ree

Kdo je Mgr. Lucie Bryndová, Ph.D.

 

Lucie Bryndová působí jako odborná asistentka na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého. Ve svém výzkumu se zaměřuje na informatické myšlení a moderní metody výuky informatiky, které propojují nejnovější inovace ve vzdělávání s praktickými dovednostmi. Aktivně vyučuje také oblíbené předměty zaměřené na počítačem podporované kreslení a modelování, kde uplatňuje kreativní přístup a podporuje individuální rozvoj studentů. Pro svůj výrazný přínos ke zkvalitnění výuky a důraz na lidský přístup byla nominována v kategorii oceňující dopad na budoucí život a profesní uplatnění studentů. Za svůj přínos byla nominována v kategorii zdůrazňující pozitivní dopad na studenty. Kromě pedagogické a výzkumné činnosti se Lucie Bryndová aktivně podílí na provozu Centra informačních a vzdělávacích technologií PdF UP, kde se společně s kolegy stará o správu informačních systémů fakulty.

 

Vlastní pedagogická reflexe


Ačkoliv jsem začínající akademickou pracovnicí, snažím se být takovou pedagogickou osobností, která přináší do výuky nejen odborné znalosti, ale i silné lidské zázemí. Do roku 2024 jsem byla studentkou doktorského studia na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého, přičemž jsem se aktivně podílela na chodu fakulty a zapojovala se do studentských organizací. Tato zkušenost mi dala důležité podklady k vykonávání učitelské a vědecké činnosti a umožnila mi lépe porozumět potřebám studentů a udržet si k nim vstřícný a empatický přístup. Věřím tomu, že studenti se nejvíce naučí, pokud jim bude umožněna diskuse a nabídnut prostor pro sebevyjádření.

 

Své profesní začátky jsem spojila s výukou na základní škole v České republice, kde jsem získala pevné pedagogické základy a pochopení pro individuální potřeby žáků. Významnou součástí mé profesní cesty byly i pedagogické zkušenosti ze zahraničí, které mi umožnily nahlédnout na výuku z odlišných kulturních i metodických perspektiv. Tyto zkušenosti mě obohatily a výrazně ovlivnily můj přístup k tvorbě výukových materiálů a vedení studentů.

Ve své výuce se snažím o to, aby studenti vnímali vzdělávání v rámci univerzity jako smysluplné, propojené s reálným světem a využitelné v jejich budoucí profesi. Sama pedagogiku informatiky vnímám jako dynamický obor, který je úzce provázán nejen s technologickým pokrokem, ale také se společenskými a kulturními aspekty, jež je třeba reflektovat. Proto se neustále vzdělávám a hledám nové cesty, jak do výuky začleňovat aktuální technické inovace s ohledem na potřeby dnešních budoucích učitelů. Taktéž se snažím vytvářet otevřené a podnětné prostředí, v němž studenti nacházejí podporu nejen ve výuce, ale také v mimoškolních aktivitách, které rozvíjejí jejich zájem o obor, kreativitu i spolupráci. Pravidelně se podílím na akcích popularizujících vědu a snažím se přispívat k vytváření otevřeného a inovativního akademického prostředí.

 

Nominace na cenu Magister optimus je pro mě velkým a nečekaným oceněním mé dosavadní práce. Jako mladý a začínající učitel si této nominace vážím, protože přichází od těch, pro které svou práci dělám nejvíce – od studentů. Vědomí, že v mé snaze nacházejí smysl a přínos, je pro mě silnou motivací a zároveň potvrzením, že cesta, kterou jsem si zvolila, má hodnotu nejen pro mě, ale i pro druhé. Děkuji všem, kteří mě nominovali, za důvěru a zpětnou vazbu, která je pro pedagoga tou nejcennější. Vážené ocenění beru s pokorou, jako závazek i povzbuzení do další práce. Zároveň patří mé díky kolegům, studentům a celé fakultě, protože bez inspirativního prostředí, vzájemné podpory a sdílení by má práce nemohla mít takový dopad.


ree

Vždy byla ochotná pomoci, a to jak prostřednictvím e-mailu, tak i osobně na fakultě – často i bez předchozí domluvy.

Uveďte, co na kandidátovi nebo kandidátce nejvíce oceňujete:

 

Trpělivost a ochotu vysvětlovat problematiku tak dlouho, dokud to student nepochopí.

 

Uveďte alespoň jeden konkrétní příklad z výuky nominovaného učitele/učitelky, který by mohl inspirovat ostatní:

 

Při hodině CAD2 nám paní doktorka vysvětlovala využití funkce „Vysunutí a rotace“. Následovala praktická ukázka, jak s tím pracovat. Po několika měsících jsem potřeboval vymodelovat držák na kameru do auta. Právě tohoto jsem nejvíce využíval.

 

Napište, co Vám nominovaný pedagog/pedagožka předal/a pro život nebo pro budoucí povolání:

 

Praktické a užitečné základní i pokročilé modelování v Autodesk Inventor, díky kterým je modelování pro 3D tisk radost.

 

Doplňte cokoliv dalšího, co může podpořit Vaši nominaci:

 

Paní doktorka si mou nominaci zasloužila především díky své mimořádné ochotě a pracovitosti. Vždy byla ochotná pomoci, a to jak prostřednictvím e-mailu, tak i osobně na fakultě – často i bez předchozí domluvy. Její přístup výrazně přispěl k mému zájmu o předměty, které jsem zpočátku bral jako nutné zlo.

 

Zpracováno redakcí U21

bottom of page