top of page

Snažím se být fér, předat jim co nejvíce příkladů ze života, říká o přístupu k žákům pedagog Jakub Mrázek

Jen co absolvoval studium na vysoké škole, přešel, jak sám říká, na druhou stranu a začal učit. Jeho druhým domovem se stala Vyšší odborná a Střední průmyslová škola Šumperk. Po roce v praxi dostal svou první třídu a během let se pak z učitele matematiky a informačních technologií stal vedoucím řady projektů, spolupracovníkem firmy Microsoft, vedoucím předmětové komise IT i předsedou Krajského metodického kabinetu Informatika a ICT v projektu SYPO. Přečtěte si zajímavý příběh Jakuba Mrázka, učitele roku Olomouckého kraje za rok 2023.



„Učím na naší škole od září 1999. Na druhou stranu jsem přešel hned po absolvování vysoké školy. Hned další rok jsem dostal mou první třídu, z které vzpomínám například na Petru Krobotovou, která následně studovala na ČVUT architekturu, absolvovala s červeným diplomem, vyhrála několik studentských architektonických soutěží a nyní tam přednáší, za což mají samozřejmě zásluhy úplně jiní učitelé než já, snad s výjimkou matematiky. A hned z následující třídy vzpomínám například na Jarmila Vepřka, nyní známého běžícího češtináře. Shodou okolností jsme se nedávno setkali a velmi mile mě překvapilo, jak vzpomíná na hodiny matematiky a jak se mu to logické myšlení hodí při vysvětlování zákonitostí češtiny,“ píše Jakub Mrázek ve své pedagogické reflexi.

 

Z otravné matematiky se stalo něco zábavného a kreativního, kde mohl se svými žáky experimentovat

 

V začátcích své pedagogické dráhy učil matematiku a informační technologie, což se mu hodilo v řadě projektů, kdy se stal školitelem obecných základních i pokročilých kurzů ICT dovedností, ale i jiných. „Ten se jmenoval Užití ICT ve výuce matematiky a již v té době jsme propagovali výuku matematiky s využitím zejména excelu, aplikací pro dynamickou geometrii (tehdy Cabri) a výpočetních systémů jako například Derive. Začali jsme vyučovat předmět Technické výpočty, kde jsme během hodin matematiky chodili na počítače, a to nás bavilo všechny – žáky i mě,“ popisuje Mrázek. I díky tomuto přístupu se podle něj z otravné matematiky stalo něco zábavného a kreativního, kde mohl se svými žáky experimentovat se vstupy, nudné a opakující se výpočty dělal počítač a výsledky byly krásně vizuálně zpracované, takže jednodušeji pochopitelné.

 

„Obdobným vzdělávacím projektem byla spolupráce s firmou Microsoft (cca 2010-12) – škola se stala Microsoft Center of Education, já si v rámci toho udělal certifikaci Microsoft Office Specialist a společně s dalšími jsme proškolili mnoho tehdejších učitelů v užívání MS aplikací – jen se tomu tehdy ještě neříkalo digitální gramotnost,“ uvádí dále ve své reflexi.

 

Co se týče učitelské dráhy v IT, uvádí, že mu ji určila už první otázka, kterou při svém nástupu na školu, kde dodnes působí, dostal. Šlo o otázku, zda se chce věnovat sítím, nebo výuce právě balíčků MS Office. „Naštěstí jsem odpověděl správně – sítě – a díky tomu jsem se dostal k učení odbornosti, která mě velmi zaujala a baví dodnes,“ píše v reflexi Mrázek.

 

I díky jeho působení se škola v roce 2005 zařadila mezi akademie celosvětového Cisco Networking Academy programu a Mrázek získal certifikaci Cisco CNA 200-120. To mělo vliv i na jeho žáky.

 

Protože jsme studijních materiálů neměli moc, učili jsme se také pracovat skupinově – vzniklo to sice z nouze, ale i já se tehdy poučil, že naučit se pracovat v týmu je pro ně mnohdy cennější než ta odbornost.

 

„Žáky v té době zaujalo i to, že jsme učili podle oficiálních, tedy anglických, Cisco studijních materiálů a také s využitím Cisco síťových prvků, se kterými se mohli tehdy setkat jen málokde. A protože jsme jich neměli moc, učili se také pracovat skupinově – vzniklo to sice z nouze, ale i já se tehdy poučil, že naučit se pracovat v týmu je pro ně mnohdy cennější než ta odbornost. A tak to využívám i dnes, kdy by to už ani nebylo nutné. Z této výuky vzešly také úspěchy školy i našich studentů,“ prozrazuje Mrázek.

 

V roce 2008 byla škola vyhlášena nejlepší akademií roku v ČR a SR, v roce 2009 na soutěži Cisco NAG (Networking Academy Games) obsadili žáci v republikovém kole krásná druhá místa jak v týmech, tak v jednotlivcích. Ještě jedno druhé místo se pak žákům podařilo získat v týmech v roce 2014. „To považuji za ‚své‘ velké úspěchy. Také mě těší, že ti šikovní často pokračovali, případně pokračují ve studiu síťařiny i na vysokých školách a také tam jsou úspěšní. Já osobně jsem si zasoutěžil v iCompetition pro lektory, kde jsem skončil na 2. místě v České republice,“ uvádí ve své reflexi Mrázek.

 

Kromě učení si vyzkoušel také řadu důležitých funkcí v rámci různých komisí. V roce 2013 převzal funkci vedoucího předmětové komise IT, kde působil až do roku 2021 a během osmi let se více věnoval také metodické stránce výuky. „Nyní zastávám také pozici ICT koordinátora a snažím se zejména podporovat digitalizaci naší školy a efektivní užívání digitálních technologií ve výuce i v práci učitele. Z tohoto pohledu mě těší, že se nám podařilo odbourat část papírování, hodně toho vyřídíme elektronicky – a hlavně efektivně s využitím sdílených prostředí. Nejhezčí zpětnou vazbou byly některé reakce kolegů poté, co vyzkoušeli organizaci výuky pomocí Google Classroom,“ prozrazuje také to, jak spolupracuje se svými kolegy.

 

V roce 2017 se zapojil do projektu IKAP I a IKAP II jako Krajský metodik – vedoucí Krajského metodického kabinetu Digitální gramotnosti v. S kolegyněmi a kolegy z různých škol Olomouckého kraje si následně mohl vyměňovat zkušenosti, novinky a příklady dobré praxe efektivního využívání digitálních technologií. S tím, že je následně propaguje nejen na své škole. „Moc oceňuji tu různorodost zapojených učitelů a jejich zkušeností a tím pádem i široký záběr sdílených dovedností. Za sebe považuji za jedny z nejúspěšnějších aktivit online webináře, zejména v době uzavření škol – právě na téma využití online sdílených prostředí (Google, Microsoft atd.) pro vedení výuky, na které jsme dostali spoustu pozitivních reakcí. Tak věřím, že se nám podařilo pomoci. V současné době v tom samozřejmě pokračujeme a aktivity rozvíjíme,“ těší ho, že spolupráce stále běží.

 

Jak se snažím inspirovat žáky? Asi hlavně přístupem – snažím se být fér, předat jim co nejvíce příkladů ze života. Snad jsem v tom aspoň trochu úspěšný, aspoň mi to tedy píší, když od nich chci vědět, co by rádi v mé výuce změnili a co by chtěli zachovat.

 

V letech 2019–2021 působil také jako předseda Krajského metodického kabinetu Informatika a ICT v projektu SYPO. „S kolegyněmi a kolegy jsme se snažili zejména propagovat plánované změny – revize – v oblasti informatiky na ZŠ/SŠ a dávat nebo zprostředkovat podporu těm, kdo cítili, že by změny realizovali obtížně. Projekt pokračuje, ale v současnosti jsem na pozici člena okresního kabinetu Šumperk. Nicméně i tady oceňuji zejména právě tu výměnu zkušeností mezi učiteli,“ píše ve své reflexi.

 

Jako svou inspiraci uvádí právě ty kolegyně a kolegy, se kterými se setkává během účasti na různých projektech a studijních akcích.

 

„A jak se snažím já inspirovat žáky? Asi hlavně přístupem – snažím se být fér, předat jim co nejvíce příkladů ze života. Snad jsem v tom aspoň trochu úspěšný, aspoň mi to tedy píší, když od nich chci vědět, co by rádi v mé výuce změnili a co by chtěli zachovat. A nakonec to je asi to, co mě na učení baví nejvíc – komunikace se žáky, předávání zkušeností, ale i získávání znalostí od nich a celkově neustálé učení se. Jsem rád, když se nejen při výuce od nich naučím zase něco nového – a je super, že to v IT funguje neustále,“ zakončuje svou reflexi Mrázek.

 

Text: Oddělení komunikace PdF UP

Foto: Alžběta Gregorová

bottom of page