top of page

Hana Heiderová | Propojuje zdravotnické vzdělávání s praxí a podporuje studenty na cestě k profesnímu poslání

  • Obrázek autora: Učitel21
    Učitel21
  • před 7 hodinami
  • Minut čtení: 5

Mezi finalisty ceny Magister optimus 2025 patří i Hana Heiderová z katedry antropologie a zdravovědy. Svůj profesní život zasvětila propojení odborné praxe a vysokoškolské výuky v oblasti ošetřovatelství, podpory zdraví a zdravotní gramotnosti. Její přístup klade důraz na individuální podporu studentů, rozvoj jejich kritického myšlení a praktických dovedností – například prostřednictvím inovativní metody Peer teaching při výuce první pomoci. Díky jejímu vedení se studenti aktivně zapojují, propojují teoretické znalosti s reálnou praxí a získávají zkušenosti, které je připravují pro profesní život v nemocničním i terénním prostředí.


ree

Kdo je PhDr. Hana Heiderová, Ph.D. 

 

Hana Heiderová je absolventkou Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Na akademické půdě působí již 19 let, z toho posledních šest let na katedře antropologie a zdravovědy Pedagogické fakulty UP v Olomouci. Zde zastává roli koordinátorky studijního programu Učitelství odborných předmětů pro střední zdravotnické školy (UOPZŠ) a zároveň působí jako metodik praxe.

 

Ve své pedagogické i vědecko-výzkumné činnosti se zaměřuje především na didaktiku ošetřovatelství, podporu zdraví, rozvoj zdravotní gramotnosti a výuku první pomoci. Dlouhodobě spolupracuje s Ministerstvem zdravotnictví ČR, kde v současnosti působí jako metodička Evropské referenční sítě pro vzácná onemocnění. V rámci této činnosti se podílí na tvorbě návrhu standardu komplexní sdílené péče o pacienty se vzácnými onemocněními a na jeho pilotním ověřování v praxi. Aktivně se rovněž zapojuje do přípravy nově vznikající Národní strategie pro vzácná onemocnění.

 

Co je pro Vás ve výuce nejdůležitější?

 

Úvodem bych chtěla poděkovat studentům a studentkám za nominaci. Velmi si toho vážím a přijímám ji s pokorou. Je to pro mě nádherná zpětná vazba, obrovská inspirace a zároveň silná motivace do další práce.

 

Když mám nyní příležitost k sebereflexi, je to pro mě především ohlédnutí za téměř dvacetiletou pedagogickou praxí. Měla jsem možnost pedagogicky působit, učit a mentorovat mnoho mladých lidí. Za těch dvacet let se mnohé změnilo – výukové metody, dostupnost informací i způsob, jakým využíváme moderní informační technologie ve výuce.

 

Co však zůstává neměnné, je vztah mezi studentem a pedagogem. Tento vztah dlouhodobě stavím na otevřené komunikaci, vzájemné důvěře, vytváření pozitivního klimatu a respektujícího prostředí. Snažím se být nejen pedagogem, ale také studenty podporovat a motivovat během studia. Souběžně se jim také snažím předávat lásku k jejich budoucímu povolání. Protože když se z povolání stane poslání, které vás naplňuje, tak je to krásný pocit a můžete prožívat radost, z toho co děláte.

 

Popište nějaký svůj projekt, výstup nebo inovaci, ze kterých máte radost.


Těchto projektů bylo hned několik a všechny pro mě znamenaly důležité profesní i osobní obohacení. Velmi ráda vzpomínám na spolupráci se studenty UOPZŠ při tvorbě inovativních výukových materiálů k první pomoci. Byla to skvělá týmová práce – nadchla mě jejich kreativita, iniciativa i chuť přinášet nové nápady.

 

Nemohu, opomenout ani oba projekty IN TIME pod vedením paní doc. Hřivnové. V jejich rámci vznikla nejen odborná monografie, ale také kvalitní edukační materiály, které našly své uplatnění ve výuce i praxi.

 

Velmi cennou zkušeností pro mě byl také projekt Podpora paliativní péče, zaměřený na zlepšení dostupnosti zdravotních služeb v této oblasti v nemocničním prostředí. Měla jsem příležitost spolupracovat s výjimečnými profesionály a obdivovala jsem jejich odvahu a nasazení v úsilí o změnu postavení paliativní péče v České republice.

 

Aktuálně se podílím na projektu, jehož cílem je vytvoření standardu komplexní sdílené péče o pacienty se vzácnými onemocněními. Je pro mě inspirující být u zrodu něčeho zcela nového, co dosud v ČR neexistuje, a přispět svými zkušenostmi k jeho formování.

 

Kombinace pedagogické činnosti a zapojení do projektů mi poskytuje jedinečnou možnost propojit odborné znalosti s didaktickou praxí. To mi umožňuje nejen obohatit výuku, ale také přinášet studentům konkrétní příklady z reálného prostředí, a podporovat tak propojení teorie s praxí.

 

Představte alespoň jeden konkrétní příklad ze své výuky, který by mohl inspirovat ostatní.

 

V tomto semestru jsem v rámci výuky předmětu První pomoc využila inovativní metodu Peer teaching. Do výuky se aktivně zapojili studenti UOPZŠ, kteří vedli části výuky u studentů 1. ročníků bakalářského a magisterského studia.

 

Studenti UOPZŠ již mají bakalářské vzdělání ve zdravotnických oborech a mezi nimi jsou např. záchranáři, všeobecné sestry či porodní asistentky. Většina z nich má zároveň bohaté pracovní zkušenosti, které dokázali efektivně využít při výuce – předávali nejen teoretické znalosti, ale především praktické dovednosti.


Například výuka kardiopulmonální resuscitace (KPR) vedená profesionálním záchranářem, který má s KPR reálné zkušenosti z praxe u IZS, získala zcela nový rozměr. Díky propojení teorie s konkrétními příklady z terénu byla výuka autentičtější a pro studenty výrazně přínosnější.


Studenti-lektoři byli na výuku výborně připraveni. Využívali aktivizační metody a pracovali s modelovými situacemi. Ve výuce panovala pozitivní atmosféra, otevřená komunikace a vysoká míra zapojení všech zúčastněných.

 

Krátký evaluační dotazník, který jsem studentům po výuce rozdala, potvrdil vysokou úroveň spokojenosti s touto formou výuky a přinesl velmi pozitivní zpětnou vazbu.


Inspirují Vás nějakým způsobem Vaše studentky a studenti?


Ano, rozhodně. V každodenní výuce vnímám, jak studenti přinášejí nové nápady, názory a cenné zkušenosti. Setkávání s mladými lidmi, kteří chtějí na sobě pracovat, mají své sny a odvahu je naplňovat, je pro mě vždy inspirující a obohacující.

 

Mám radost, když během výuky diskutujeme a studenti otevřeně sdílejí své názory – i když jsou někdy odlišné od mých. Právě ta rozmanitost pohledů a otevřená komunikace dávají výuce skutečnou hloubku.

 

Největší radost mám ve chvílích, kdy z výuky odcházím obohacená i já sama – třeba o novou online aktivizační metodu, kterou jsem dosud neznala, o perfektně zpracovanou prezentaci vytvořenou v inovativním grafickém nástroji, nebo jen o nový úhel pohledu na probírané téma.

 

Díky studentům mám možnost zůstávat „v obraze“ – profesně i lidsky – a nestárnout příliš rychle.

 

Vzpomenete si na nějakou situaci nebo moment, které Vás ve Vaší pedagogické kariéře motivovaly nebo formovaly?

 

Už od dětství jsem snila o tom, že se stanu všeobecnou sestrou. Po absolvování střední zdravotnické školy jsem rovnou nastoupila do ošetřovatelské praxe. Náhoda – a možná i osud – mě však zavedly na Pedagogickou fakultu Univerzity Palackého, kde jsem prožila krásných pět let studia.

 

Právě zde jsem potkala první pedagogy, kteří mě natolik inspirovali, že jsem se s láskou začala věnovat pedagogické profesi. Nikdy nezapomenu na náročnou, ale velmi efektivní výuku paní doc. Ciché, která nám předávala znalosti somatologie a antropologie s mimořádným nasazením. Tehdy by mě ani nenapadlo, že se jednou na svou alma mater vrátím, jako pedagog – ale o to víc si tohoto propojení vážím.

 

Mám velké štěstí na kolegyně kolem sebe – pracujeme jako tým a věřím, že pozitivní atmosféra, kterou se nám daří vytvořit, se propojuje i na studenty.

Velmi si vážím podpory paní doc. Marečkové, která se po mém nástupu na fakultu stala mojí mentorkou. Neustále mě posouvá dál – nejen v oblasti vědecko-výzkumné činnosti, ale také ve snaze zvyšovat kvalitu výuky celého studijního oboru.

 

V posledním roce mě navíc motivuje i moje dcera, která studuje na zahraniční univerzitě. Díky tomu mám možnost srovnání a nahlédnutí do jiného systému vysokoškolského vzdělávání. Vnímám rozdíly, a některé podněty bych ráda přenesla i do své výuky. Je to pro mě silný zdroj inspirace a motivace k tomu, jak současnou výuku dále rozvíjet a zlepšovat.


ree

Udává zajímavé příklady z praxe. Je jednou z mála lidí, kteří umí přiznat chybu nebo uznat, že neví vše, a informace si doplnit a v další hodině přednést.

 

Uveďte, co na kandidátovi nebo kandidátce nejvíce oceňujete:

 

Skvělý přístup ke studentům. Bere je jako rovnocenné partnery (kolegy).

 

Oceňuji její schopnost navázat skvělé vztahy se studenty. Paní doktorka se chová vždy reprezentativně, ale zároveň s lidskou tváří a nadhledem.

 

Uveďte alespoň jeden konkrétní příklad z výuky nominovaného učitele/učitelky, který by mohl inspirovat ostatní:

 

Svým přístupem ke studentům.

 

Udává zajímavé příklady z praxe. Je jednou z mála lidí, kteří umí přiznat chybu nebo uznat, že neví vše, a informace si doplnit a v další hodině přednést.

 

Napište, co Vám nominovaný pedagog/pedagožka předal/a pro život nebo pro budoucí povolání:

 

Skvělý přístup k žákům/studentům. Je to můj pedagogický vzor.

 

Předala mi především to, že i na akademické půdě se najde někdo, za kým se nebojíte přijít a požádat o pomoc nebo radu.

 

Doplňte cokoliv dalšího, co může podpořit Vaši nominaci:

 

Paní doktorka je člověk na svém místě. Cenu si jistě zaslouží.


Zpracováno redakcí U21


 

bottom of page